Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-10, 21:34   #21
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

En forskjell er at mye på bunaden er håndsydd. En annen ting er materialene. Min bunad er laget av silke og ull. Skjorte av lin.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 21:42   #22
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.693
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

En forskjell er at mye på bunaden er håndsydd. En annen ting er materialene. Min bunad er laget av silke og ull. Skjorte av lin.

Min kystdrakt er håndsyd, hånd brodert. Den er av ull. Men ikke lin skjorte, men det har ikke bunadene her i området heller.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 21:54   #23
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det er vel primært bunadene som ble designet på 1900-tallet fram til - tja, ca 1980? - som "fryser tiden" på denne måten. De fleste nyrekonstruerte bunadene som jeg vet om reflekterer nettopp det at folk kledde seg individuelt, og åpner for store valgmuligheter og mange ulike kombinasjoner. Likevel kan man ikke gjøre akkurat hva man vil; man har et visst utvalg å hente fra, og det synes jeg er riktig med tanke på at de fleste som kjøper seg bunad ikke har mye kunnskap på feltet.

Men selv om det er flere valgmuligheter så er de jo frosset uansett? Det er som sagt helt ok for meg at folk vil ha bunad (jeg har bunad selv, så det skulle bare mangle ). Men det jeg reagerer på er "bunadspoliti" som mente man ikke kunne har paraply til bunad fordi det ikke var autentisk. Jeg er jo helt enig i at det ikke er autentisk, men jeg synes jo det må være greit å bruke paraply eller solbriller om været tilsier det. Og jeg synes også det er helt greit å bruke sølvet på andre plagg enn bunaden. Gå uten konesjalet selv om jeg er gift (ja, jeg burde jo hatt kyse, men ...), gå i strømpebukse fremfor sokker etc Jeg tenker at hvis håndverket skal overleve, bør man kunne bruke teknikkene på moderne plagg. (Se på strikking i dag som går som en farsott, med nye og spennende oppskrifter. Fanakofter i alle regnbuens farger. Kjempetøfft spør du meg! Jeg er opptatt av en levende husflid, og da må man kunne produsere noe som folk vil ha på seg.)

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

En forskjell er at mye på bunaden er håndsydd. En annen ting er materialene. Min bunad er laget av silke og ull. Skjorte av lin.

Nå har det vel nettopp (ok, googling sa 2007, så ...) vært en debatt om at husfliden sine bunadet syes delvis i Kina. (se blant annet denne linken)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 21:56   #24
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.126
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

En forskjell er at mye på bunaden er håndsydd. En annen ting er materialene. Min bunad er laget av silke og ull. Skjorte av lin.

Det er ikke noe krav at en bunad skal være håndsydd og både Kystdrakten og Vestlandsdrakten er sydd i ull, silke og har skjorte av lin eller bomull.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 21:58   #25
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.126
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Her står det om bunader.

Sitat:

Skillet mellom bunader og andre drakter er ikke alltid åpenbart, men formelt reserveres vanligvis betegnelsen “bunad” om de drakter som er utviklet eller godkjent av Bunad- og folkedraktrådet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:06   #26
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.023
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Og jeg synes også det er helt greit å bruke sølvet på andre plagg enn bunaden. Gå uten konesjalet selv om jeg er gift (ja, jeg burde jo hatt kyse, men ...), gå i strømpebukse fremfor sokker etc Jeg tenker at hvis håndverket skal overleve, bør man kunne bruke teknikkene på moderne plagg.

Jeg har vært aktiv i folkedansmiljøet der bunad brukes mye, og i "mine" miljø har det i hvert fall vært vanlig både å bruke bunadssølvet til andre plagg og å bruke sølvet til andre bunader enn den det egentlig hører til. Det var jo sånn det fungerte før; man arvet sølv eller fikk/kjøpte litt her og der over tid. Generelt var det en god del fleksibilitet blant oss dansere, kanskje fordi bunaden var et nytteplagg for oss alle; vi brukte den gjerne flere ganger i måneden. Jeg var f.eks. nøye med å bruke hvite strømper til nordlandsbunaden min, men brukte nylonstrømper siden det var enklest og billigst å få tak i. Alle var generelt nøye med å bruke hodeplagg, men de få som var gift byttet ikke nødvendigvis til konetørkle hvis det var mer upraktisk å danse med. Det som kjennetegnet oss var vel likevel at valgene vi tok var bevisste og gjennomtenkte. Da synes jeg det er helt ok. Det blir noe annet å bruke solbrun nylonstrømpebukse fordi man ikke gidder å skaffe seg rett farge, f.eks.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:15   #27
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.936
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Idag så jeg flere 15-16-åringer, hvertfall unge, unge jenter i bunad og dryppende av sølv-kone-belter. DET synes jeg virker snodig hvertfall.

Ellers er det mange vakre bunader og jeg kjenner at min blå og gule kjedelige (fordi alle har den her jeg bor) gjerne kunne vært lilla og kul

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:21   #28
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Idag så jeg flere 15-16-åringer, hvertfall unge, unge jenter i bunad og dryppende av sølv-kone-belter. DET synes jeg virker snodig hvertfall.

Ellers er det mange vakre bunader og jeg kjenner at min blå og gule kjedelige (fordi alle har den her jeg bor) gjerne kunne vært lilla og kul

Og jeg ville gjerne hatt en hvit kofte.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:21   #29
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det som kjennetegnet oss var vel likevel at valgene vi tok var bevisste og gjennomtenkte. Da synes jeg det er helt ok. Det blir noe annet å bruke solbrun nylonstrømpebukse fordi man ikke gidder å skaffe seg rett farge, f.eks.

Ja, men hvis man helt bevisst og gjennomtenkt ikke bruker hodeplagg fordi det er ukledelig? Hva er det da? Praktisk tillemping eller bunadsvanalisme?

(Jeg blir litt inkvisitorisk her kjenner jeg, men jeg brenner faktisk litt - oppdaget det så og si nu! - for håndarbeid. Og håndarbeid bør etter min mening være en levende tradisjon. Greit med det gamle, men det nye bør også få komme frem.)

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Idag så jeg flere 15-16-åringer, hvertfall unge, unge jenter i bunad og dryppende av sølv-kone-belter. DET synes jeg virker snodig hvertfall.

Ja, jeg så også ei purung jente med konekyse, og jeg humrer litt. Men synes det er fint alikevel. Og 15-16 åringer med sølv-kone-belte kommenterte jeg også til mannen min, men klart i "gamle dager" var det vel for å vise hvor mye gryn man hadde, så funksjonen er sikkert ivaretatt i det minste.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:23   #30
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er ikke noe krav at en bunad skal være håndsydd og både Kystdrakten og Vestlandsdrakten er sydd i ull, silke og har skjorte av lin eller bomull.

Jeg sa ikke at det var noe krav, og jeg sa ikke at det gjaldt alle bunader! Men her var det tydeligvis noe jeg ikke visste om festdrakter. Jeg skal innrømme at når jeg svarte så jeg for meg festdraktene til barn fra Name it og lignende..

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:25   #31
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Egentlig har jeg sikkert pr definisjon en festdrakt, da min bunad er en kvinnebunad fra mitt område anno 1850. Den er ikke den bunaden som benyttes i dag.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:29   #32
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Ja - så beltestakk er et "beskyttet" navn - og at det finnes et hav av varianter? De er så utrolig vakre altså...

Jeg tror det er sånn at det bare finnes en Beltestakk. Og så har man en drøss av stakker. Veldig vanlig i diverse daler innenlands, har jeg inntrykk av. (Min svigermor har f.eks. både festbunad og stakk fra Hallingdal. Festbunaden er bare en mer pyntet stakk enn den som heter bare stakk. )

:har bunad, godkjent av bunadspolitiet. Ønsker ny bunad, som egentlig er en feststakk, som er godkjent av samme bunadspoliti:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:33   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.242
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Bergensbunaden er ikke godkjent som bunad, stemmer ikke det? JEg syns generelt retningslinjene er litt vanskelige å forstå, i blant.

Og så liker jeg veldig godt det him skriver, samtidig som jeg har forståelse for behovet med en viss "kontroll" av alle slags motenykker. Selv om det selvsagt er mye av det uansett. Jeg tror for eksempel neppe det er tilfeldig at mens både jeg, min venninne og hennes svigermor sist gang vi møttes i bunad, for mange å siden, alle hadde røde liv og hvite forklær på bunadene våre, nå hadde valgt mørkere varianter. Jeg med et mørkt vevd forkle som jeg ikke likte før, men liker nå, og de med mørke vinterbunader (svigermora i sin arvede over 100 år gamle, og venninnen min i en som er satt sammen av litt herfra og derfra, men kliss lik den gamle. Fint i seg selv, egentlig). Stakkene blir kortere og lengre, og livet heises opp eller ned.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:33   #34
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.915
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg tror det er sånn at det bare finnes en Beltestakk. Og så har man en drøss av stakker. Veldig vanlig i diverse daler innenlands, har jeg inntrykk av. (Min svigermor har f.eks. både festbunad og stakk fra Hallingdal. Festbunaden er bare en mer pyntet stakk enn den som heter bare stakk. )

:har bunad, godkjent av bunadspolitiet. Ønsker ny bunad, som egentlig er en feststakk, som er godkjent av samme bunadspoliti:

Beltestakken som i Øst-Telemark Beltestakk kommer i mange varianter. Det som er fast på de er beltet og at det er en veldig vidt sort skjørt. Utover det kan man velge hva man ønsker av farger på bånd, broderier og bluser. Den har ikke et fast utseeden som Øst-Telemarks Raudtrøya. Opprinnelig var beltestakken med hvite skjorter og mye smalere liv, nesten bare stropper. Dette er mer utvannet nå, man får livene bredere og det er vanlig med korsstingspyntede skjorter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:33   #35
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.242
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Jeg har faktisk alltid hørt at beltestakken var "drakt" og ikke "bunad", men det er feil, altså?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:34   #36
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.915
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har faktisk alltid hørt at beltestakken var "drakt" og ikke "bunad", men det er feil, altså?

Den er visst godkjent som bunad nå.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:38   #37
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Den ligner litt på denne mener jeg, men med hvit skjorte og lilla detaljer.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:40   #38
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Ja jeg gikk i tog med en sånn i dag. Nyyyydelig lilla sak.
Jeg har alltid hørt at Bergensbunaden ikke er en godkjent bunad heller.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:45   #39
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Jeg har alltid hørt at Bergensbunaden ikke er en godkjent bunad heller.

Det er en festdrakt, om ikke noe har blitt endret.

Jeg var for øvrig eneste i konfirmantkullet mitt som IKKE hadde Bergensdrakt ... Den gang irriterte det meg grønn (bokstavelig talt, jeg har grønn Nordlandsbunad), men i dag er jeg glad for at jeg ikke er lik alle andre i nabolaget.
Det er for øvrig forskjell på min, min mors og min mormos Nordlandsbunad, men det er relativt minimalt. Det er liksom ikke så mye man kan trikse med den. Når det kommer til Hardangerbunad og lignende bunader, så kan det jo fort være variasjoner i både forkle og brystduk, jeg leste en eller annen gang/plass at man gjerne hadde forskjellige broderier (på brystduken, eller heter det bringeduk kanskje?) alt ettersom hvilken gård/dal/øy man kom fra.

Jeg har for øvrig det orginale Nordlandssølvet. Det fantes ikke da min mor fikk sin bunad, ei heller da min kusine som er 7 år eldre enn meg, fikk sin.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no