Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vikar og fravær pga streik i egne barns bhg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-10, 10:46   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vikar og fravær pga streik i egne barns bhg

Jeg har 2-3 vakter pr uke frem til slutten av juni, altså planlagt, og har jobbet der siden april. Måtte være borte en dag pga streik i barnas bhg.

1) mister jeg lønn denne dagen?
2) "burde" vikaren (meg) da ta med egne barn i barnehagen som jeg jobber? Det ble litt underbemannet når jeg måtte være hjemme med barna, men jeg var usikker på om jeg skulle tilby meg det.
3) hva med en dag jeg var syk, skal jeg ha lønn for denne? Det var jo en planlagt vakt?

Har aldri vært vikar før, men det er sikkert noen her som vil svare?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 10:49   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vikar og fravær pga streik i egne barns bhg

Du mister lønn for fravær grunnet streik, i alle fall. Og jeg ville absolutt ha tilbudt meg å stille med barn på jobb. Det er jo en vinn/vinn-situasjon for både deg og barnehagen.

Om du har krav på sykepenger, vet jeg ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 11:12   #3
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.323
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vikar og fravær pga streik i egne barns bhg

Du mister lønn den dagen du var borte pga. streik ja. Det spørs hvor lenge du har vært ansatt når det gjelder sykepenger, jeg husker ikke hvor grensa går.

Her har vikaren hatt med et barn på jobb, det går fint om det er krise!

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 11:31   #4
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vikar og fravær pga streik i egne barns bhg

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Du mister lønn den dagen du var borte pga. streik ja. Det spørs hvor lenge du har vært ansatt når det gjelder sykepenger, jeg husker ikke hvor grensa går.

Her har vikaren hatt med et barn på jobb, det går fint om det er krise!

Så lenge du har vært ansatt i minimum fire uker, har du vanligvis rett til sykepenger når du har vært borte fra jobb på grunn av sykdom. Dette gjelder også vikarer, men det er en forutsetning at man har vært på jobb de siste to uker. Det vil si at om du har hatt siste vakt den 1. en måned, hatt fri og så blir syk før planlagt vakt den 15., så bortfaller sykepengeretten.
Men spørsmålet her er vel hvordan de gjøres når sykdom oppstår i streikeperioden? Arbeidsgiver utbetaler ikke lønn for sykdom oppstått etter at streiken er i gang, kun dersom arbeidstaker har sykmelding fra før streikeperioden, jf. folketrygdloven § 8.31.

Sitat:

§ 8-31. Sykepenger under streik og lockout
Til en arbeidstaker som er erklært arbeidsufør av lege før en arbeidsstans på grunn av streik eller lockout, ytes det sykepenger fra trygden under arbeidsstansen. Arbeidsgiverens plikt til å yte sykepenger opphører under arbeidsstansen, men gjenoppstår når arbeidsstansen er slutt. Når arbeidsgiverperioden blir beregnet, ses det bort fra det tidsrommet trygden har ytt sykepenger.
For arbeidsuførhet som oppstår etter at en arbeidsstans er satt i verk på grunn av streik eller lockout, ytes det ikke sykepenger så lenge arbeidsstansen varer.
Når arbeidsstansen er over, ytes det sykepenger fra og med den dag arbeidstakeren kunne ha gjenopptatt arbeidet dersom han eller hun hadde vært arbeidsfør. Arbeidsforholdets varighet før arbeidsstansen regnes med ved anvendelsen av bestemmelsene i §§ 8-2 og 8-18 om opptjeningstid. Sykepenger ytes etter sykepengegrunnlaget før arbeidsstansen. Arbeidsgiveren plikter å yte sykepenger etter §§ 8-18 og 8-19. Deretter yter trygden sykepenger, se § 8-17.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 11:48   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.022
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vikar og fravær pga streik i egne barns bhg

Fadese; det du siterer over ang streik og sykepenger tror jeg gjelder for sykdom hos arbeidstakere som er i streik. En arbeidstaker som ikke er i streik berøres ikke av det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 13:20   #6
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vikar og fravær pga streik i egne barns bhg

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Fadese; det du siterer over ang streik og sykepenger tror jeg gjelder for sykdom hos arbeidstakere som er i streik. En arbeidstaker som ikke er i streik berøres ikke av det.

Herlighet, selvsagt! Det var jo ikke HUN som var i streik.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no