|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ute på tur
|
![]() Svømmeopplæring i skolen?Jeg har lest den saken som er på alle nettavisene nå og da begynner jeg å lure, 11 år og kan ikke holde seg flytende og plaske seg inn til land? Får ikke barn svømmeundervisning i det hele tatt i dag? Jeg har tenkt på det flere ganger at det er mange barn (forholdsvis store barn) som drukner i Norge og jeg har mange ganger lest om tomme skolebassenger, men er det virkelig så ille?
![]() |
#2 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Nå er Junior bare 5 år og har begrenset bevegelsesradius, men om noen år vil han kunne farte rundt her og vi har flere vann i umiddelbar nærhet. Han skal på svømmekurs til høsten og jeg vil at han skal lære å svømme i løpet av de neste par årene. Jeg begynte på svømmeskole når jeg var 7 år og var svømmedyktig når jeg var 8.
![]() |
#3 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?På vår skole får de 10 ganger i 3.klasse, that's it..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Hos oss har jentene gått på svømmekurs. Guttungen satte seg på bakbeina siden det var i fotballretreningstida, så han har vi lært opp selv. På skolen har de 10-15 uker svømming i løpet av 5. skoleåret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Jeg mener at det er sånn at alle skoleelever etter fjerdeklasse skal være svømmedyktige og trygge i vann (nedfelt i lærerplanen?). På skolen til poden skal de ha 10 ganger med svømmeundervisning til neste år. Etter min oppfatning er det altfor lite til å sikre at alle barn blir svømmedyktige, har lært mange barn å svømme, og det er mange som trenger mer enn ett kurs for å bli trygge.
![]() |
#6 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Jeg synes det burde være et skoleansvar, fordi konsekvensene av å ikke kunne svømme er samfunnsmessig dyre og tragiske. Våre barn skal på svømmekurs uansett, få egenskaper er viktigere å kunne.
![]() |
#7 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Desverre er det veldig enkelt å tømme et svømmebasseng for å spare penger. Og da blir svømmeopplæringen deretter.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Ulykken har skjedd ikke så langt fra der vi bor. I Osloskolen får elevene svømmeopplæring på 4. trinn. Hos oss er det en time hver tredje uke - ca. 10 timer med svømmeopplæring. Det er det kommunen har vedtatt at elevene skal få... Skolene kan, om de har budsjett til det, legge inn flere timer, men få skoler har økonomi til det.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?lillegutt har hatt 10 ganger svømming i hhv 1. og 2. klasse, i tillegg til ukentlig terapisvømming på skolen de samme årene. I tillegg har han i år gått på ukentlig svømmekurs, og 2 ganger intensivkurs per uke siden mai. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Jeg benytter anledningen til å legge ut disse tipsene:
Noen steder har de jo nå startet med egen svømmeopplæring for f.eks. kvinner av utenlandsk opprinnelse (spesielt muslimer, ettersom de ikke helt uten videre kan dra i offentlig bad etc.), fordi man vet at dette er en gruppe som ikke kan svømme. Jeg vet også at Norges livredningsselskap i hvert fall tidligere hadde egne innvandrer-kurs etc. fordi den gruppen typisk ikke har fokus på svømmeopplæring.
![]() |
#11 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Jeg ser på det som oss som foreldre sitt ansvar å lære barna våre å svømme.
![]() |
#12 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Jeg vet at det er 2 bassenger her i kommunen, begge i forbindelse med skoler, men jeg vet ikke hvor mange timer elevene får og på hvilket trinn. Jeg hadde svømmetimer på hvert trinn på barneskolen (Island), og halve året i 7 og 8 (Norge). Men det er jo noen år siden.
![]() |
#13 |
frakoblet
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Våre barn lærte seg ganske tidlig å svømme, vi har sørget for å oppsøke vann tidlig og ofte for at de skal bli trygge.
![]() |
#14 |
fornyet
Hvor: Far out east
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Jeg mener også at det er et foreldreansvar å sørge for at barna er / blir svømmedyktige. Flott med opplæring i regi av skole, men i bunn og grunn foreldrene sitt hovedansvar.
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?I Oslo er svømmeopplæringen i skolen jevnt over en vits, desverre. 10 skoletimer med skifting og av og til også reisevei gir kanskje rundt 5 klokketimer med opplæring. Så vidt jeg vet kan disse være spredd utover søle skoleårene opp til fjerde klasse.
![]() |
#16 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?
Jeg vet ikke om jeg er helt enig i dette. Det er ganske dyrt å dra i bassenget for en hel familie og hvis foreldrene ikke kan svømme, vil heller ikke barna lære det.
![]() |
#17 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Da er det vel strengt tatt opp til foreldrene å sørge for at man finner andre egnede til å lære ungene det da.
![]() |
#18 |
|
Jeg er enig med begge to. I utgangspunktet er det foreldres ansvar, men erfaring sier at det ikke holder. Dermed mener jeg at skolen må ta ansvar.
![]() |
#19 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Her har ungene svømmeopplæring i skoletiden og i sfo tiden i 1 og 2 klasse. Noen timer i 3 og 4 klasse. Og i 5 klasse er det slutt. Vi har basseng på skolen, og jeg syntes ofte det er "Stengt pga vedlikehold" - og da snakker vi flere mnd. Mine har gått på svømmeopplæring i form av fritidsaktivitet i tillegg til det de har hatt på skolen. Men det er dessverre mange skoler som ikke har dette tilbudet.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Jeg er både enig og uenig i at det er foreldres ansvar. Enig i den forstand at alle foreldre burde sørge for at barna lærer å svømme, uenig fordi konsekvensen av å ikke lære er så fatal. I Oslo er det megadyrt å gå i svømmehallen, svømmekuts er dyre og ofte fullbooket lang tid i forveien. Svømmedyktighet blir et klasseskille om ikke skolen sørger for å ta tak i det.
![]() |
|
|