Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når er man fattig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-10, 02:17   #121
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Når er man fattig?

Du trenger dessuten ikke å ta deg av pakkingen selv. Men det kostet enda mer hvis vi skulle ha med pakking.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 02:18   #122
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

45 000 for å flytte? Selv da jeg var samboer/gift med ok økonomi betalte vi da ikke mer enn et par tusenlapper for å leie varebil for et døgn. Pakking, flytting og utvask gjorde vi selv.

Men da flyttet dere vel ikke ut av byen eller til en ny by?

Gammel 31-07-10, 02:25   #123
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Vi har flyttet flere ganger og aldri hatt kostnader i nærheten av dette. Da vi flyttet fra 4. etasje bar vi ned selv. Betale 7000 for det? Ikke faen.

Hvis du har en mann og mange venner er ikke dette et problem nei.

Gammel 31-07-10, 02:28   #124
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

45 000,- i flytting er for de som har mye penger og så sant man ikke flytter fra en kant av landet til en annen. Jeg har flyttet fra 8. etg. og vi pakket ned, pakket opp, vasket ut bar møbler selv. Vi betalte ca 2000,- for å leie en varebil + bensin.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 02:31   #125
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Da er det mye lettere for meg og samboer å leie bolig. Vi har bra samlet inntekt og opplever det ikke som en stor belastning på økonomien å måtte betale 45 000 for komplett flytting.

Det er synd at de som har minst "alltid" må streve mest.

Hvis du har en mann og mange venner er ikke dette et problem nei.

Men du har jo en mann?

Vi fikset forresten flyttingen helt på egen hånd, kun meg og mannen. Slitsomt, men ganske billig.

Gammel 31-07-10, 02:35   #126
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg flyttet fra Oslo til Bodø for under 10000. Pengene gikk til leie av Hertz-bil, bensin og mat på turen, samt ekstra for å ikke returnere bilen selv. Snill bror fløy ned og kjørte opp med meg. Utover det var verken noen mann eller venner involvert, og likevel var ikke prisen i nærheten av 45000, altså.

Gammel 31-07-10, 03:00   #127
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Men da flyttet dere vel ikke ut av byen eller til en ny by?

Joda, det har vi også gjort. 60 mil. Men den gangen var det faktisk foreldrene hans som leide et digert beist og kom kjørende ned for å hjelpe oss. Den gangen hadde vi heller ikke hvitevarer, men alt annet av møbler.

Før vi fikk barn gjorde vi alt selv. Har flyttet en del ganger, ja. En gang per trikk Etter vi fikk barn har vi flyttet to ganger, og begge ganger med mye hjelp fra familien.

Gammel 31-07-10, 03:02   #128
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men du har jo en mann?

Vi fikset forresten flyttingen helt på egen hånd, kun meg og mannen. Slitsomt, men ganske billig.

Jeg regner med at det var snakk om enslige mødre her, som trenger å flytte for å bo litt billigere.

Gammel 31-07-10, 03:33   #129
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg regner med at det var snakk om enslige mødre her, som trenger å flytte for å bo litt billigere.

Ja, men jeg skjønte jeg likevel ikke helt greien med 45 000,- ?
Min venninne flyttet nylig fra Bergen til Tønsberg. Hun er alenemor, men betalte under 5000 kr. De fleste har noen de kan spørre om hjelp og som stiller når de kan.

Gammel 31-07-10, 04:02   #130
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Standard

Joda, det har vi også gjort. 60 mil. Men den gangen var det faktisk foreldrene hans som leide et digert beist og kom kjørende ned for å hjelpe oss. Den gangen hadde vi heller ikke hvitevarer, men alt annet av møbler.

Før vi fikk barn gjorde vi alt selv. Har flyttet en del ganger, ja. En gang per trikk Etter vi fikk barn har vi flyttet to ganger, og begge ganger med mye hjelp fra familien.

Jeg lånte meg sykkelvogn til flytting i studietiden.

Det med flytteutgifter var ikke hovedessensen i mitt opprinnelige innlegg. Men når det først ble en diskusjon ut av det kan jeg gjerne fortsette.

Vi har ved tidligere flyttinger håndtert flyttelasset vårt selv og dermed brukt en mindre sum på flytting. Vi har da hatt mye mindre å flytte på, og vi har flyttet innad i samme by. Denne gangen flytter vi over 80 mil unna, vi har fire barn under skolealder, ingen barnevakter der vi bodde og ikke minst, han jeg bor sammen med er borte i åtte uker i forbindelse med jobb. Jeg og mine veninner hadde ikke hatt sjans til å bære ned svære kjøleskap, klesskap, fryser, senger osv. fra 4. etasje i blokk uten heis. Vi kjenner ingen som kan kjøre lastebil og dessuten tror jeg ikke vi hadde fått med oss alt i en slik lastebil man kan leie heller. Derfor har vi valgt å engasjere flyttebyrå. Og jeg tror ikke at det er så uvanlig å leie flyttebil siden jeg stadig ser Hasselberg sine biler ute på veien.

Jeg forstod ut i fra diskusjonen at dere mente at denne kvinnen burde flytte til et sted hvor hun får lavere boutgifter. Og da må hun vel ut av Oslo siden leieprisene også er skyhøye der. Søsteren og svogeren min betaler for eksempel 15 000 i leie for 80 kvm på Hasle.

Og grunnen til at jeg sitter her midt på natta er at jeg har syk baby som kun vil ligge ved puppen.

Sist redigert av Veslemøya : 31-07-10 kl 04:08.
Gammel 31-07-10, 04:04   #131
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hun er alenemor, men betalte under 5000 kr. De fleste har noen de kan spørre om hjelp og som stiller når de kan.

Dette klarer jeg ikke å skjønne. Det er mindre enn hva jeg betalte i flybilett hit for meg og ungene.

Gammel 31-07-10, 08:22   #132
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg forstod ut i fra diskusjonen at dere mente at denne kvinnen burde flytte til et sted hvor hun får lavere boutgifter. Og da må hun vel ut av Oslo siden leieprisene også er skyhøye der. Søsteren og svogeren min betaler for eksempel 15 000 i leie for 80 kvm på Hasle.

Sludder og pølsevev. Som tidligere nevnt er det et hav av billige leiligheter til å leie rundt omkring i byen. I hvert fall billigere enn leiligheten dama eier nå. :godt kjent med leiemarkedet i Oslo:

Men selvsagt får man ikke en flott 4-roms med parkettgulv i alle rom og freshe farger på veggene, men det er da ingen menneskerett heller?

Det finnes overraskende mange sokkelleiligheter i 50-60 kvm klassen til rundt 5000 - 7000 i måneden, men da må man kanskje ta til takke med et gammelt slitt bad og vegg til vegg tepper på alle rom. Det handler nemlig om å prioritere. Folk flest burde skjønne at de ikke kan velge fra øverste hylle når de har det vanskelig finansielt.

Det samme med flyttingen, 45000? Det er ålreit å bruke 45000 på flytting når man kan det, men det er jo mulig å få den type flytting til på godt under halvparten også. Dere bare valgte det ikke.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 09:18   #133
Slettet bruker
Passiv

Standard

Må man bo midt i Oslo for å jobbe i Oslo? Jeg jobber i Oslo hver dag. Og bor litt på utsiden. Her koster en 80 kvm leilighet som ser helt ok ut ca 8000 per måned. Maks. Du finner dem ned mot 5500 også. Og det går buss hvert kvarter i rushtrafikken. De aller fleste her jobber i Oslo.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 09:20   #134
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det eneste argumentet jeg kan se for at denne damen kan være bofast i et dyrt strøk er det allium påpekte langt baki her - om hun har delt omsorg for barna sine. Da må hun bo i samme skolekrets som eksen sin. Men da synker også utgiftene hennes til det halve for disse barna, for da skal han dra sin halvdel.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 09:27   #135
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Det poenget ser jeg, og det kan godt tenkes at er riktig. Jeg leser ikke Dagbladet ofte nok til å ha et inntrykk av om dette er en tendens.

Da kan jeg opplyse deg om at nesten alt som står på nett i disse avisene er merkelige greier. Et eksempel på det: Jeg har etter å lest i disse avisene trodd at det nesten ikke var folk igjen på hele det afrikanske kontinentet (AIDS, sult, tørke, blodige kupp, landminer - you name it). Og så leste jeg en seriøs artikkel - og befolkningstallet i Afrika øker! Det er vel ikke direkte usant det disse avisene skriver, men det vinkles og fremstilles slik at man får et feil bilde av hva som egentlig skjer.

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Ser at emm sier det samme, men mye kortere og fyndigere enn meg da.

Gammel 31-07-10, 09:46   #136
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg lånte meg sykkelvogn til flytting i studietiden.

Det med flytteutgifter var ikke hovedessensen i mitt opprinnelige innlegg. Men når det først ble en diskusjon ut av det kan jeg gjerne fortsette.

Vi har ved tidligere flyttinger håndtert flyttelasset vårt selv og dermed brukt en mindre sum på flytting. Vi har da hatt mye mindre å flytte på, og vi har flyttet innad i samme by. Denne gangen flytter vi over 80 mil unna, vi har fire barn under skolealder, ingen barnevakter der vi bodde og ikke minst, han jeg bor sammen med er borte i åtte uker i forbindelse med jobb. Jeg og mine veninner hadde ikke hatt sjans til å bære ned svære kjøleskap, klesskap, fryser, senger osv. fra 4. etasje i blokk uten heis. Vi kjenner ingen som kan kjøre lastebil og dessuten tror jeg ikke vi hadde fått med oss alt i en slik lastebil man kan leie heller. Derfor har vi valgt å engasjere flyttebyrå. Og jeg tror ikke at det er så uvanlig å leie flyttebil siden jeg stadig ser Hasselberg sine biler ute på veien.

Og grunnen til at jeg sitter her midt på natta er at jeg har syk baby som kun vil ligge ved puppen.

Vi har aldri betalt 45000 for flytting, det kunne ikke ramlet meg inn å betale det engang.
Jeg flyttet for meg selv for 2 år siden, bærte seng, fryser osv alene opp i 3 etasje, sofaen fikk jeg hjelp til.
Når vi flyttet gangen før det, hadde vi en gutt på 8 mnd som klatret overalt, men vi fikk da pakket , lempet ut i en leid bil og kjørt hit med det.Å fikk hjelp når vi kom hit.
Har aldri hørt om noen som har betalt 45 000 for flytting før, selv om de har flyttet halve Norge rundt.

Det finnes mange leiligheter som er billigere, kanskje ikke den standarden man egentlig ønsker men noen ganger må man prioritere.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 11:55   #137
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Journalisten her vil jo helst ha en sak med folk som virkelig gjør så godt de kan, men likevel ikke kan leve av det de tjener eller offentlige stønader. Vi som leser om dette vil kanskje også heller se en virkelighet med "verdig trengende", som ikke har tullegjeld og som sparer på hver krone for å gi barna det de trenger. Som kjøper rimelige og gode råvarer og lager middag fra bunnen for hele uka for 100 kroner, setter tæring etter næring og leier en knøttliten leilighet. Da passer det selvfølgelig ikke inn at jenta har en blogg der hun skriver at hun bruker penger på impulstatovering og McDonalds. Men det er jo like mye virkelighet at folk som er fattige også bruker penger på tull, og at det fins barn som ikke har det de trenger fordi foreldrene prioriterer sigaretter fremfor fritidsaktiviteter for barna, eller gave så de kan gå i bursdag. For ikke å snakke om de som har et rusproblem i en eller annen grad - gjett hva som er høyest prioritert da, øl eller pianotimer? Og hvordan kan barn beskyttes mot det å ha dumme foreldre? Det er jo også en sak.

Og når det gjelder dama i hovedinnlegget så kan vi jo saktens fantasere om hvorfor hun har så mye gjeld, men det vet vi jo virkelig ikke. Det er ikke bare kredittkort og fjas som gjør at folk blir sittende igjen med gjeld. Tap på boligsalg, oppstart av bedrift som gikk feil, sykt barn som måtte opereres i utlandet, en eksmann som har lurt henne trill rundt og spilt bort pengene deres på nettpoker - det er bare å spekulere.

Sist redigert av Filifjonka : 31-07-10 kl 12:03.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 12:40   #138
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Og når det gjelder dama i hovedinnlegget så kan vi jo saktens fantasere om hvorfor hun har så mye gjeld, men det vet vi jo virkelig ikke. Det er ikke bare kredittkort og fjas som gjør at folk blir sittende igjen med gjeld. Tap på boligsalg, oppstart av bedrift som gikk feil, sykt barn som måtte opereres i utlandet, en eksmann som har lurt henne trill rundt og spilt bort pengene deres på nettpoker - det er bare å spekulere.

Eller som en bekjent av meg som har mange hundre tusen i gjeld etter en akutt tarmslyngoperasjon på ferie i Usa.

Gammel 31-07-10, 12:40   #139
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

@Maximillia:

Selvsagt er det også en virkelighet. Men ikke virkeligheten til noen som jeg kaller fattig. Så derfor blir vinklingen i artikkelen feil for meg.

Eller er det helt ok om jeg stiller opp i reportasje og klager over min fattigdom hvis jeg selv velger å bruke 60% av min normale inntekt på dyr og fancy bolig, 20 % på tættis, latte og sushi, og 10% på mobiltelefon og så måtte hente mat hos frelsesarmeen?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 12:42   #140
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg syns også vinklingen i begge artiklene er rar, og sammen med bloggen til den ene får man jo selvfølgelig et nytt perspektiv i tillegg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.