|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Hvis barnet går i barneskolen synes jeg det er greiere enn når det gjelder en ungdomsskole-elev. Noen ungdomsskole-elever klarer greit å ta igjen, men det er oftere slik at de skriver på prøver at de ikke var tilstede da emnet ble gjennomgått. At de med foreldrenes velsignelse ikke leverer arbeid som ble påbegynt et par uker før de dro, fordi de jo var på ferie en uke, skjer også. Mange får problemer med å "komme i gang" etter lengre fravær også. Jeg har også fått spørsmål om å kopiere sider fra bøker siden bøker er for tunge å ha med i kofferten. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?
Jeg snakker om de som tar ut ungene sine FAST hvert år. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Ja? Og? Hva er noen uker hvert år, så lenge man følger opp skolearbeidet? Jeg skjønner ikke hvordan man kan synes at det er helt greit for barn med foreldre i utlandet å reise dit hvert år, men ikke barn som skal på ferie. Resultatet er jo det samme for begge, man går glipp av skole helt uavhengig av hva grunnen måtte være.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 18-08-10 kl 17:21. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Søt og rar
|
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg er sikkert teit som ikke skjønner problemet for de som søker fri til barna uker i strekk i skoleåret:
|
|
|
#5 |
|
Vi kommer aldri til å bli enig om dette. Jeg synes det er en uting å ta ut unger fast hvert år for å dra på ferie, du synes det er greit. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Det er klart barnet går glipp av undervisning ved fravær, enten grunnen er sykdom hos barnet eller skulk (for å ta to muligheter i hver sin ende av spekteret). Det å gå glipp av skolen er en negativ ting som man bør prøve å unngå, og som man bare bør velge å gjøre med fullt overlegg dersom det er gode, positive grunner til det - synes jeg. Og å besøke foreldre eller besteforeldre i utlandet (som man aldri ser ellers) synes jeg er en bedre/viktigere grunn enn en "tilfeldig ferie". Selv om altså det negative resultatet av fraværet er det samme, så er ikke det positive det samme, og dermed er ikke summen den samme.
|
|
|
#7 |
|
Faktisk så tror jeg at jeg er en av de som har sterkest meninger MOT det å ta ut unger utenom ferier. Den meningen har jeg alltid hatt, det har ikke noe med FP å gjøre. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Det norske
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg skjønner dilemmaet fra skolens side. Jeg skjønner dilemmaet fra foreldrenes side.
|
|
|
#9 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har meldt meg ut av "gruppen." Har gitt opp å banke fornuft inn i knollen på dere.
For å få en grønnprikk av meg? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Foreløpig har vi tilpasset oss skoleruta og innretter oss med ferier i selve skoleferien, men det er ikke umulig at vi søker fri senere. Jeg ser at det er flere i klassen til tulla mi som har tatt ut i mine øyne "unødvendig" ferie. Folk får tilpasse seg litt med at ungene går på skolen. Selv når jeg evnt. tenker å ta unger fri fra skolen så tenker jeg mere uka før skoleslutt og uka før juleferie o.l. Da lærer de ikke stort på skolen for å si det mildt. I alle fall i følge min erfaring. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg ser forøvrig ingen forskjell på om en tar en 2-ukers chartertur eller drømmereisen til mere historiske steder. Det ene er ikke noe bedre grunn enn det andre til å ta fri. Det at familien kan ha ferie sammen er viktig i mine øyne, og noen ganger må det kanskje skje på tidspunkter utenom skolen, men det må gå ann å tilpasse seg så godt som mulig. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ringskrømt
|
Ikke jeg heller, sånn egentlig. Det er mer lærdom for alle i sistnevnte, men fravær er fravær, det er jeg enig i. Spiller ingen rolle om man skal i begravelse, til Syden, til historiske steder eller besøke en forelder i utlandet.
|
|
|
#14 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Da vi var på foreldremøte for kommende førsteklassinger i fjor sa rektor på vår skole at de syntes det var helt ok at barna i de laveste klassetrinnene dro på sydenturer o.l. i løpet av skoleåret, og at de da kunne lære andre ting enn de gjorde på skolen, f.eks. å svømme, noe som var positivt for dem og ikke et problem for skolen. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
can-jur
|
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Ja, det bør man ha muligheten til.
|
|
|
|
#16 |
|
I mål
|
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Aha, jeg tror ikke jeg kaster meg ut i nok en tråd av denne typen, men kort oppsummert; særtilfeller, ja; ellers, nei. Og det er ikke en menneskerett å dra til syden slik noen synes å tro. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Signerer. :lat: |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Masse forbehold etc; for vi er selvsagt blant dem som bruker opp de 10 dagene hvert år. Litt her, litt der. Men jeg har FULL respekt for lærerens rolle oppe i dette, og det merarbeidet som faller på dem som faktisk sitter med det formelle ansvaret for at ungen lærer pensum. Og som kanskje må gjentas opplysninger og annet hassle. Vi har løst det med å gå i grundig dialog med lærer om hva resten av klassen skal ha da, og sørge for å ligge i forkant før reisen i den grad det er mulig. Leksearkene får vi på forhånd og lekser leveres inn på forhånd etc. Eller ungen får en oppgave relatert til reisen, for eks å lage en liten presentasjon om reisemålet mens hun er borte. (4. klasse).
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Nå er det ikke sånn at hver enkelt elev får tildelt ti fridager hvert år som kan brukes opp, slik enkelte later til å tro om egenmeldingsdager i arbeidslivet. |
|
![]() |
|
|