Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Ford Focus C-max eller Mondeo?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-10, 23:04   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.867
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Ford Focus C-max eller Mondeo?

Vi må begynne å tenke på å se etter ny(ere) bil.
Jeg kjører familiebilen til daglig da mannen har varebil. Vi har nå Ford Mondeo, St.vogn, 98modell, 2liter, 130 hk.

Vi har igrunnen god tid til utbytting for bilen ble godkjent i år men kommer ikke til å bli godkjent om 2 år da det er rust i bæring og det blir for dyrt å sette bort..

Jeg har lest litt her inne og skjønner at det er noen som har bra peiling på forskjellige typer bil.
Noen som har Ford Focus Cmax og kan skrive litt om den?
Egentlig har jeg tenkt på en nyere Mondeo, helst 2008 modell men så kom jeg til å tenke på Cmax.
Vi har ikke vært på prøvekjøring enda så vi må jo ta en runde eller 5 der etterhvert.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 13:13   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ford Focus C-max.. eller Mondeo?

C-MAx blir for meg en litt meningsløs bil på en måte. For det segmentet av bil ville jeg sagt at man burde få en bil med 7 seter. Hvis man klarer seg med 5-seter, så virker for meg Mondeo til å være et langt bedre valg.

Strengt tatt er vel egentlig S-Max kanskje en mer aktuell modell å vurdere opp i mot en nyere Mondeo.

Det er vel lite C-Max på bruktmarkedet. Ut i fra at det ikke har vært en spesielt aktuell bil er den kanskje også lite etterspurt og ut i fra det har hatt et høyt verditap, noe som kan være greit om man skal kjøpe en par år gammel bruktbil.

Ford C-Max er bygget på Ford Focus. Ford S-Max er bygget på Ford Mondeo-plattformen.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 12:41   #3
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.867
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ford Focus C-max eller Mondeo?

Tusen takk for svar.
Vi har snakket om bilbytte en stund og har sålangt kun tittet på nett.
Vi har sett på Ford Mondeo, Focus (som mannen mener er alt for liten) og derfor datt vi innom C-max. Og Touran. VI trenger ingen 7 seter.

Så i går benyttet vi sjansen siden lillebror er hos mormor etpar dager for bhg er stengt, og nå når det er litt mer ro i rekkene, så dro vi ut for å se på bil i går ettermiddag.

Først dro vi til Volkswagen for å se på Touran. Vi var der i nesten en time og prøvesatt det meste av bruktbiler men ingen selgere brydde seg med å sette fra seg kaffekoppen og komme bort til oss. Samme det, vi skulle uansett bare se, men de kunne jo spurt om vi trengte hjelp!!
Så dro vi til Ford for å titte.
Der prøvesatt vi også det meste av bilene de hadde innendørs. Så kom en selger som var kjempekoselig, uten å være pågående.
Og når vi så hvor langt 2008 modellene hadde gått så kom vi frem til at vi kanskje ikke trenger en Mondeo, som også er dyyyr, for vi kom over en litt tøff utgave av Focus. Den hadde visst en slags sportsutgave, men det var vel litt tøffere seter og aliminiumsfelger.
Jeg vil ikke ha grå eller sort bil, den skal være rød eller blå så det var vel derfor jeg så den. Den hadde en kjempefin blå metallic farge. Tøffe seter. Den kostet 200.000,- Og myyye billigere enn Mondeo.

Gubben var enig i at det var god nok plass bak og at den ikke var så trang som han hadde trodd.

Og vi stusset litt da vi så hvor langt mange av bruktbilene hadde gått… vi har en 98 modell og den har fortsatt ikke gått 150.000km. (Vi har hatt vår siden 2002)
Vi kjører mest rundt i Oslogryta og området rundt her. Klart det blir etpar langturer og etpar ferier ila. året men vi trenger virkelig ikke kjøre rundt i en såpass mye dyrere bil når Focusen egentlig holder??!!!!

Nå prøvekjørte vi ikke bilen men den var 1.6 liter, diesel og 90hk. Hvordan er den i akselerasjon ift. min som er 2 liter bensin og 130 hk?? Jeg vil jo ha en bil som har litt trøkk i akselerasjonen…. JA, jeg vet, vi må ta en prøvekjøre-runde…..

Og så begynte vi å se på priser på ny Focus. Legger man på 50.000 til så får man jo en ny bil og med litt mer valg enn en bruktbil. Nå har de også kampanje ut måneden så det er mulig vi tar en tur til for å høre om pris og valg av utstyr og kanskje 109 hk, på ny bil… det er jo heldigvis fortsatt gratis å titte…. Dette baller visst på seg….

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 15:29   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ford Focus C-max eller Mondeo?

Vi har knallblå Focus, stasjonsvogn. Har vært fornøyd med den igrunnen. Når den skal byttes ut blir det dog i noe større, den duger ikke som eneste bil nå som vi har to barn.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 17:00   #5
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ford Focus C-max eller Mondeo?

Jeg kjøpte meg en tøff 2008 modell Focus stasjonsvogn TDC (?) (oceanblue) med delvis skinnseter og masse tilleggsutstyr som jeg ikke skjønner bæret av (enda) til 229.000 for noen uker siden. Den har gått 25.000 km, og jeg er strålende fornøyd med den.

Jeg har 2 barn, og trenger ikke noen større bil, så denne er midt i blinken for meg.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-10, 09:43   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ford Focus C-max eller Mondeo?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Først dro vi til Volkswagen for å se på Touran. Vi var der i nesten en time og prøvesatt det meste av bruktbiler men ingen selgere brydde seg med å sette fra seg kaffekoppen og komme bort til oss. Samme det, vi skulle uansett bare se, men de kunne jo spurt om vi trengte hjelp!!


Ut i fra hva dere beskriver, er vel kanskje Golf stv. eller Skoda Octavia mer aktuell fra VW-konsernet.

Ellers er de en balanse i dette med å bry seg. Jeg er av dem som heller vil ta kontakt hvis jeg går rundt og ser på bil, men vil samtidig gjerne gå uten at betjening henger seg på. Slik er det for mange, så at jeg mer aktivt må oppsøke synes jeg hadde vært helt greit...

[quote]
Gubben var enig i at det var god nok plass bak og at den ikke var så trang som han hadde trodd.

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Og vi stusset litt da vi så hvor langt mange av bruktbilene hadde gått… vi har en 98 modell og den har fortsatt ikke gått 150.000km. (Vi har hatt vår siden 2002)


Mye av det forhandlere har inne av nyere bruksbiler kan være biler som har gått som næringsbiler/firmabiler, leasingbiler etc. Slike blir ofte byttet etter 3 år.

Det er svært vanlig at biler kjøres mellom 15 000 og 20 000 per år. For firmabiler etc. blir det ofte mer.

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Vi kjører mest rundt i Oslogryta og området rundt her. Klart det blir etpar langturer og etpar ferier ila. året men vi trenger virkelig ikke kjøre rundt i en såpass mye dyrere bil når Focusen egentlig holder??!!!!


Ikke hvis man ikke har behovene såklart. Mondeo er en god del større når det gjelder plass i baksetet og bagasjeplass.

Sitat:

Nå prøvekjørte vi ikke bilen men den var 1.6 liter, diesel og 90hk. Hvordan er den i akselerasjon ift. min som er 2 liter bensin og 130 hk?? Jeg vil jo ha en bil som har litt trøkk i akselerasjonen…. JA, jeg vet, vi må ta en prøvekjøre-runde…..

109hk-versjonen er nok å foretrekke. Men ut i fra de dere sier om bruksmønster og kjørelengde burde dere se etter en bensinbil. Med veldig mye småkjøring vil ikke diesel akkurat lønne seg, samt at man må passe på at jevnlig kjøres nok på landevei/motorvei til at man ikke kjører tett dieselpartikkelfilteret. Kjøreegenskapsmessig kan bensinmotoren også være bedre egnet til Oslo-trafikken...

Nå har det vel blitt solgt svært få aktuelle Focus-modeller med bensinmotor de siste årene. Først på neste Focus, som kommer en gang til neste år (har blitt presentert allerede, men kommer først til våren tror jeg) får Ford på plass en egnet liten bensinmotor som skal kunne konkurrere med 1.4TSI-motorene som VW, Skoda og Audi bruker i en rekke av dine modeller.

Jeg kjører diesel, men hadde aldri ha valgt diesel ut i fra det kjøremønsteren jeg får inntrykk av her.

Jeg ville unngått Focus 1.6-bensin 100HK. I praksis vil 90HK 1.6-diesel oppleves som kraftigere.

På dette område er VW/Audi/Skodas 1.2TSI eller 1.4TSI genial. Det høres ut som veldig små motorer og det er bare hentet ut 105 og 122 hk i de minste utgavene av dem. Men så blir det litt teknisk: Pga. dette er biler med turbo vil de på lavere turtall kunne levere en høyere dreiemoment. Årsaken til at mindre dieselmotorer føles kraftigere enn bensinmotorer med samme effekt er turboen og at man ikke trenger å jage turtallet høyt opp for at det skal begynne å skje ting.

Mens man for mange biler i dette segmentet utelukkende nå selger diesel, har VW/Audi/Skoda begynt å selge mer bensin igjen pga. disse små motorene som gir lave avgifter, har lavt forbruk og har ytelsen som er langt bedre enn bensinmotorer i samme størrelsessegment tidligere ikke hadde.

En 122hk 1.4TSI-motor vil gjerne kunne føles kraftigere i praksis enn f.eks. 130 hk 1.8-liters-motor fra diverse andre produsenter....


Sitat:

Og så begynte vi å se på priser på ny Focus. Legger man på 50.000 til så får man jo en ny bil og med litt mer valg enn en bruktbil. Nå har de også kampanje ut måneden så det er mulig vi tar en tur til for å høre om pris og valg av utstyr og kanskje 109 hk, på ny bil… det er jo heldigvis fortsatt gratis å titte…. Dette baller visst på seg….

Om man kjøper en 3 år gammel bil gått f.eks. 70 000 km begynner det om ikke slenge å blir aktuelt å skifte både sommer- og vinterdekk. Kanskje begynner det også å komme noen litt mer omfattende servicer og det blir ikke så kjempelenge til kanskje man skal bytte registerreim, samt slitasjeelementer som bremseklosser. Etter hvert må man også betale hvis det skulle bli noe feil på bilen og reklamasjons-/garantitid var ute.

Altså betaler man litt mindre, men i løpet av en periode på 5 år vil man ha en god del høyere utgifter til vedlikehold o.l. Kjøper man en ny bil får man full garanti og 5 års reklamasjonsrett. Dette gir en forutsigbarhet i tilfelle det skulle bli noe problemer. Man trenger ikke å tenke på dårlige dekk for om en 5 års tid.

Så hvis forskjellen ikke blir mer enn 50 000 kontra en bil som er 2-3 år gammel og har gått en del, så kan det lønne seg å kjøpe nytt. Når bilen igjen skal selges er den også nyere, har kjørt mindre og dere får igjen mer.

Og så kan man alltid så betale noen tusenlapper ekstra for å få ting slik man vi ha det

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 22:32   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.867
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ford Focus C-max eller Mondeo?

Takk for mange fine svar, mrc.
Jeg håpet du ville svare sån at vi fikk noen tips.

Vi orker ikke å reise så mye rundt, vi er fornøyd med de Fordene vi har hatt så vi satser på det. Har forresten kjøpt to andre bruktbiler på samme Ford butikk tidligere så vi er littebitt kjent der..

Vi har avtalt å prøvekjøre en bil på fredag og får beholde den til utpå lørdagen så får vi se...
Vi har kommet frem til at vi kjøper en brukt, 2008 modell.
Jeg dropper å være så vrang på farge, de har en blå, rustrød og sort type inne. Da prøver vi den blå.
Denne vi skal prøvekjøre er en Focus, 90hk. 1998 modell. De selges visst lett, disse så da må de jo være greie nok.

FORD har kampanje om dagen og jeg ringte til en jeg kjenner som jobber der, så han har ordnet en grei pris. Vi får visst 17.000 i avslag på prisen (de fleste pruter vel litt uansett...) så får vi se.. den hadde ikke hengerfeste men det kunne vi visst forhandle litt om...
Kanskje vi har en nyere bil neste uke...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 21:17   #8
bjoernaldo
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 6
bjoernaldo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ford Focus C-max eller Mondeo?

Hei, jeg synes dere skal teste en skoda octavia. Den har bedre plass enn en ford focus og den kommer ikke til å tape seg så mye i verdi som focusen. Denne bilen kan jeg anbefale på det sterkeste. Du får mye for pengene!!

bjoernaldo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no