Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva syns du om moms på nettjenester?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-10, 13:44   #1
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva syns du om moms på nettjenester?

Jeg ser overhodet ikke noen prinisppielle problemer med at dette regelverket innføres. Det er på høy tid. EU har allerede slike regler for merverdiavgift. I USA jobber tilsvarende flere stater med å få kreve in salgsskatt (som riktignok er noe annet) for netthandel fra stater som ikke har det.

Det er to grunner til at dette er fornuftig; konkurranse mellom tjenesteleverandører bør foregå på mest mulig like vilkår og staten trenger inntekter. Jeg er ikke spesiellt bekymret for at merverdiavgift på digitale tjenester fra utlandet vil gi regressiv beskatning heller; sannsynligivs benyttes disse mest av forbruker med relativt god råd.

Diskusjonen om det skal være merverdiavgift på ebøker eller ikke er interessant, men det er en separat diskusjon, som jeg ikke kan se at har noe direkte med dette regelverket å gjøre.

I praksis antar jeg at de større tilbyderne, som Apple, Amazon, Valve og Spotify, stort sett kommer til å kreve inn dette slik de blir bedt om, mens de små kommer til å ignorere det mens de fortsatt selger til Norge.

Ben "and the sky remains above us" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 13:49   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@BM: Hvordan mener du at konkurranse mellom tjenesteleverandører foregår på mest mulig like vilkår ved å innføre norsk moms?

Gammel 06-10-10, 13:58   #3
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Dette er nok et eksempel på forslag man ikke har innsett de varige konsekvensene av. Folk handler på nett det de ikke får tak i på samvirkelaget eller i norske nettbutikker. Og de som er potensielle kunder på nettjenester fra utlandet er i dag piratbasert og tar inn det meste av film og musikk gratis. Moms er ikke akkurat å imøtekomme disse. Kom forslaget på fax ?

Gammel 06-10-10, 14:23   #4
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

@BM: Hvordan mener du at konkurranse mellom tjenesteleverandører foregår på mest mulig like vilkår ved å innføre norsk moms?

Hvis jeg ikke misforstår regelverket skal norske tjenesteleverandører kreve inn norsk moms på tjenestene de selger til norske forbrukere. Jeg syns det virker rimelig, og jeg ser ikke noen grunn til at en utenlandsk tilbyder automatisk skal ha lov til å levere ting 20 % billigere til norske forbrukere.

Hvorvidt det faktisk bør være mva på tjenester i utgangspunktet (det er ikke mange år siden det ble innført i Norge) er en annen diskusjon, og der tror jeg egentlig ikke regelverket vårt er det mest fornuftige. Det kan godt være vi ville vært bedre tjent med å bare kreve inn mva på varer slik som tidligere, og definere digital distribusjon av film, bøker og musikk som tjenester.

Ben "25 % more expensive to sue the government" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.