|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Det gjør man jo heller ikke om man legger på seg 10 kosekg under et svangerskap.
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Men hva er fakta her da? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Jeg la på meg mye under graviditeten, 10-15 kosekg på nokså kort tid. Det meste skyltes kakao og søte drikker hver dag (i stedet for kaffe på jobb), litt ekstra sjokolade i lunsjen, pepperkaker som alltid sto framme på pauserommet osv. De samme 15 kg jobber jeg jo nå iherdig med å få av nå. Hadde jeg da et trøblete forhold til mat i graviditeten? Jeg føler det ikke sånn, altså, jeg var bare ...fysen. Og stoppet ikke, for jeg var gravid og det var litt unntakstilstand. Så jeg tror det er fullt mulig å legge på seg mange kosekg uten at det ligger noe bak. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
#5 |
|
Sliter med tastaturet
Jeg havnet på 23 +, og regner 10-15 av dem som bare kos. Resten som normale gravidkilo. Og jeg besvarer ikke spørsmålet, du betviler at det går an å legge på seg 20 kg uten problemer med mat, jeg la på meg omtrentlig 15. Og ja, jeg HAR tatt grep, men det er jo en helt annen side av saken. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Erfaren nok
|
Jeg har i grunn ingen av delene jeg.
|
|
|
#7 |
|
weird
Om jeg ikke tar helt feil så skal det (om man ser bort ifra stoffskifteproblematikk etc.) et ganske betydelig kaloriinntak til for å opprettholde en skyhøy vekt. Jeg vet ikke hvor psykisk friskt det er å forholde seg til mat og drikke på den måten da.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ferdiglada
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Men det handle jo også om sjølinnsikt. Ved normalt aktivitetsnivå og BMI på rundt 26 kan en vel spise rundt 1800 kcal for å opprettholde vekta. Eg veit at eg i løpet av en dag kan spise to skiver med Nugatti til frokost, to kjeks klokka ti, to pizzastykker til lunsj, litt for mykje middag og avslutte med nokre sjokoladebitar, ei lita skål potetgull og et glass vin. Da går jo eg opp i vekt og det på grunn av et unormalt høgt kaloriinntak.
|
|
|
|
#9 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Man trenger ikke lenger på Rhode-kurs eller fedon-dietter får å gå ned i vekt, man går på "mørkeredsel-kurs". Blir sikkert det siste nye på slankefronten. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Fortynnet
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg er veldig glad i mat og kan godt både kose meg og ha perioder uten å trene. Men jeg tror det hadde vært fysisk umulig for meg å gå opp 20 kg på 2 mnd. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Helsikes tøvkjerring! Det irriterer meg at hun, som er intet mindre enn aerobicsinstruktør/"journalist", skal regnes som en autoritet hver gang det kommer til debatt om overvekt og fedme i media. Hun burde ha selvinnsikt nok til å skjønne at hennes faglige kompetanse på vidtfavnende medisinske fagfelt som fedme (og generell overvekt) er temmelig begrenset. Hun forenkler og generaliserer, og det hun mangler i form av faglig kompetanse, tar hun igjen med arroganse og manglende empati. Blæ! Kanskje er det noen som føler de får det sparket bak de trenger, men for de som virkelig vet hva fedme er, og hvordan det er å leve med de helseproblemene det innebærer, trenger noe helt annet enn et syrlig blogginnlegg fra "hele norges trimdronning" for å ta grep om sitt eget liv og helsesituasjon. Hun legger bare flere steiner til byrden, og hjelper ikke til i det hele tatt.
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Egentlig burde jeg være sjeleglad for at jeg har en spiseforstyrrelse, for da kan jeg legge på meg igjen og skylde på det. |
|
|
|
#13 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg vil tro at graden av skam kan øke etterhvert som kiloene ramler på. At de ti første er kosekilo, men etter et visst antall kilo blir det vanskeligere å holde seg i bevegelse, og deretter kan det bli lett å "gi blaffen".
|
|
|
#14 |
|
Textrovert
|
Jeg tror dette er individuelt, men for meg er det i alle fall sånn at jo mer jeg veier, jo større er panikkfølelsen, fordi veien ned til normalvekt er så lang, så lang. Jeg har trent uansett vekt, men det er klart at er man veldig tung, så er det tungt å trene, ikke bare fysisk, men den psykiske belastningen er nesten verre. At folk stirrer på deg der du pesende jogger saaaakte langs veien ikledd ufænsi klær fordi det ikke selges treningscapri og -jakker i din størrelse, er en STOR belastning på sjelen. Så stor at det kreves ufattelig viljestyrke for å orke det. Så, ja, jeg skjønner folk at overvektige blir "late" og rett og slett ikke orker å utsette seg for denne ydmykelsen.
|
|
|
#16 |
|
Mother of Dragons
|
OK. Kan presisere mer:
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Da jeg "spiste meg opp" sist var det på grunn av medisinering med kortison (det er en velkjent bivirkning at man kan bli veldig sulten) og da spiste jeg bare "vanlig" mat. Og det gikk fort! Nå er jo kanskje dette et særtilfelle fordi appetitten ble skjerpet på grunn av mat, men det er i alle fall mulig.
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Jeg benekter ikke at det er mulig, jeg tror bare det ikke er så problemfritt som flere av dere vil ha det til.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"På ett eller annet punkt kan man ikke lenger ha sex. Det gjør vondt å gå i trapper. Man får ikke tak i klær. Det er vondt å ligge i sengen fordi kroppen plages av tyngden. Man passer ikke inn i en stol eller i et flysete mer. |
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Mulig du er inne på noe her, SF... |
|
|
|
![]() |
|
|