Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dårlig mat er omsorgssvikt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-10, 09:01   #1
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dårlig mat er omsorgssvikt

Jeg har enda ikke barn selv men reagerte litt på denne artikkelen i Stavanger Aftenblad hvor ernæringsfysiolog uttaler blant annet at det er bedre å la barna gå uten mat enn å gi dem ferdigmat.

Artikkelen

Gammel 14-10-10, 09:17   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Dårlig mat er omsorgssvikt

Det er bedre å ikke gi mat enn å gi ferdigmat?

Nå er det da virkelig høysesong i avisene for smartinger om matinger?

Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:18   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo idiotisk å si at barn bør sulte, men det hun tydeligvis egentlig mener er at det er sunnere meg grovbrød med pålegg, enn posesuppe. Hun kunne med hell formulert seg anderledes.

Sist redigert av Tallulah : 14-10-10 kl 09:37.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:19   #4
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste det sånn at hun mente at det var bedre å gi brød med pålegg i stedet for ferdigmat til middag.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:19   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jupp. Hun har jo ikke feil engang - det bare ble så festlig tabloid at det ble vanskelig å bøye seg i støvet for ekspertisen.

Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:20   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjære.

Jeg er en av dem som er ganske streng med hva barna får i seg, men det er for å gi dem et godt utgangspunkt og sunne holdninger i forhold til dette. At ferdigmat er gift er jeg dog ikke med på, selv om jeg selv er en av dem som prøver å begrense inntaket.

Gammel 14-10-10, 09:21   #7
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi spiser posesuppe og hjemmelagde grove pannekaker. Vi er altså halvsviktende.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:32   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes hun skyter aldeles skivebom, ut i fra ideen om å ikke gjøre det beste til det godes fiende.

Hun legger lista så skyhøyt at jeg tror mange faller av før de i det hele tatt prøver. Å hevde at det er skadelig å servere posesuppe, og få det til å høres ut som det er skadelig uansett hvor sjelden det forekommer, synes jeg blir helt absurd. Selvsagt er det ikke sunt med et kosthold basert hovedsaklig på posesuppe, men som en nødløsning eller en gang i ny og ne fungerer det helt greit.

Det hadde vært mye lettere å ta henne seriøst, og hun hadde ganske sikkert fått med seg et bredere lag av befolkningen, om hun hadde snakket om verdien av å øke mengden hjemmelaget mat i forhold til det man spiser til daglig. Hadde hun for eksempel oppfordret til å lage mat fra bunnen av to ganger mer i uka enn man gjør i dag, hadde det vært noe som hørtes ut som er overkommelig mål for de fleste, og man hadde fått en super helsegevinst av det. I tillegg til at folk som lager mat fra bunnen av to ganger i uka gjerne finner ut hvor mye lettere det er enn de trodde, og sjansen er stor for at de på sikt øker frekvensen.

Å messe om at man heller kan gi ungene brød enn posesuppe, og antyde at alle former for ferdigmat er FY, er å preke for meningheten. Alle ferdigmathaterne nikker og smiler og er veldig enige, men det er tvilsomt om storforbrukerne av ferdigmat lar ser inspirere til noe endret kosthold. Det blir rett og slett et for stort steg å se for seg at man skal ta. Tror jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:33   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man leser artikkelen så sier hun rett ut at det er bedre å ikke gi mat enn ferdigmat, men i samme setning (eller setningen etter) at det er bedre å gi grovt brød med godt pålegg. Så helt konsekvent er hun ikke.

Jeg lager mat fra grunnen hver dag, men hvis det er noe speisielt en sjelden gang i blant blir det ikke brød til middag. Stakkars ungene spiser jo brød 4 ganger om dagen allerede. Da får de fiskepinner og (fullkorns)makaroni. De elsker fiskepinner med makaroni. Det er slett ikke omsorgssvikt.

Kaller du meg en dårlig mor, eller?

Gammel 14-10-10, 09:35   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kaller du meg en dårlig mor, eller?

Kaller deg Tjorven, jeg.

Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:38   #11
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I går fikk ungene Spaghetti a la Capri på boks, og gaflet det innpå til høylytt nytelse. :dårlig skikket til å være mor:

Vi hadde ikke dårlig tid en gang, jeg bare tenkte at det var lenge siden sist og at det hadde vært snadderdeilig å slippe å lage gjennomtenkt og sunn middag for en gangs skyld.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:40   #12
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å diskutere denne artikkelen blir jo KJ all over again. Grunntankegangen er helt sikkert både god og gjennomtenkt, men så overskygges det av forsøk på slående spissformuleringer. Da blir det bare patetisk. Jeg er forøvrig helt enig med Teo, dette fremmedgjør budskapet.

Gammel 14-10-10, 09:41   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil mye heller gi ungene (og meg selv) Toro tomatsuppe enn brød de gangene vi har det travelt. Ikke fordi jeg ikke kjøper argumentet om at brød er sunnere, men fordi 1) vi liker å spise varm middag, og 2) et brødmåltid gir ikke på langt nær den samme familiekosen som vi har når vi spiser middag sammen. For meg er hyggen, nærheten, samtalene rundt bordet en minst like viktig del av middagen som det ernæringsmessige.

Vi spiser dessuten så sunt og så "fra grunnen" av til hverdags at ingen skal få meg til å tro at det spiller noen rolle for helsa de gangene vi har posesuppe eller pølser i brød.

Gammel 14-10-10, 09:41   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det sierseg jo selv: En uke helt uten mat eller en uke med ferdigmat; klart at det første er å foretrekke. Dette var så klønete at jeg gidder ikke irritere meg engang. (Og jeg lager nesten all mat fra bunnen og har gjort det i alle år, så jeg er ingen stor forkjemper for Toro sånn i utgangspunktet).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:42   #15
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Omsorgssvikt faktisk ...

Gammel 14-10-10, 09:47   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ja, det sierseg jo selv: En uke helt uten mat eller en uke med ferdigmat; klart at det første er å foretrekke.

Definitivt. Og hvis ungene ikke har undertøy av ubehandlet ull, kan de like gjerne leke i snøen nakne.

Gammel 14-10-10, 09:49   #17
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Det er jammen rart at jeg overlevde oppveksten og attpåtil greide å utvikle meg normalt, som i stor grad er flasket opp på Toro, fiskepinner og kneipp meed Nugatti. :barn av åttitallet:

Enig med Teo, hun hadde tjent på en annen vinkling av budskapet sitt, som jeg jo ikke nødvendigvis er uenig i. Men samtidig; hadde hun formidlet et nyansert budskap, hadde hun neppe nådd frem i mediene.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:50   #18
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg vil mye heller gi ungene (og meg selv) Toro tomatsuppe enn brød de gangene vi har det travelt. Ikke fordi jeg ikke kjøper argumentet om at brød er sunnere, men fordi 1) vi liker å spise varm middag, og 2) et brødmåltid gir ikke på langt nær den samme familiekosen som vi har når vi spiser middag sammen. For meg er hyggen, nærheten, samtalene rundt bordet en minst like viktig del av middagen som det ernæringsmessige.

Enig. Men nok en gang mener jeg at man ser resultatet av at det er lett å uttale seg om et spesifikt område når man overhode ikke tar andre faktorer med i betraktning.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:52   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det at "ikke spis det bestemoren din ikke ville gjenkjent som mat" var litt morsomt jeg da. Det betyr at jeg må slutte å spise sushi, snegler, ryper, kylling (jepp, på en del gårder i Trøndelag er fugl ikke bra mat og de spiste det ikke), tofu, bønnespirer etc.

Gammel 14-10-10, 09:53   #20
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ja, det sierseg jo selv: En uke helt uten mat eller en uke med ferdigmat; klart at det første er å foretrekke. .

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:00.