Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan snakker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-07, 10:52   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Jæi snakker bræi drammenser. Var relativt bræi før åsså, men etter at jeg fløtta til nabokommunen, utpå bøgda, blæi jæi enda bræiere. Det hender at jeg stusser litt over mæi sjøl når jæi prater, men jæi trøster meg sjøl med at dette tross alt er min dialekt. Så her går'e i bannan, sittron, avvis og baggett.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 10:55   #2
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Men - selv om jeg er brei i målet så påvirker ikke dette min uttale av navn. Jeg kommer aldri til å si Annita, Merrete og Sjannett. Og jeg koker litt innvendig når medbygdinger uttaler navnet til datteren min Sjalåtte med trykk på a og tjukk l.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 12:52   #3
Buffe
Bare svada..

Medlem siden: Feb 2007
Buffe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ta en heftig skarre R, bland med en dæsj finnmarking og noen år i Stavanger.
Dette rører du godt rundt mens du forsiktig blander inn en del sunnmørsord. Tonefallet legger du i til slutt, etter at du har blandet det også.

Dette er meg Helt håpløst, og kan ikke si jeg har noen dialekt i det hele tatt. Men selvfølgelig; det er bare en del av min naturlige sjarme

Gammel 19-02-07, 13:26   #4
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

"Herreguud, dette va gått! Banan å salami på sjevå, samtidigt så eg kose meg i sofaen."

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 13:27   #5
Molly

Molly sin avatar

Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg snakker ganske Oslo-vest etter å ha tilbrakt mesteparten av ungdomstiden og tidlig voksentid på Oslo vest, men det sniker seg inn stadig flere a-endelser ettersom jeg har bodd på østkanten de siste 8 årene.

Gammel 19-02-07, 16:57   #6
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker en relativt pen Oslodialekt med en del a-endelser. Jeg legger nok litt om avhengig av hvem jeg snakker med, sammen med foreldrene mine er jeg nok penere i målet enn sammen med venner.

Til mannen hadde jeg sagt;
”Dette var jaggu godt! Banan og salami på brødskiva mens jeg koser meg i sofa’n” :fysj, for en kombinasjon:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 01:07   #7
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg snakker en relativt pen Oslodialekt med en del a-endelser. Jeg legger nok litt om avhengig av hvem jeg snakker med, sammen med foreldrene mine er jeg nok penere i målet enn sammen med venner.

Til mannen hadde jeg sagt;
”Dette var jaggu godt! Banan og salami på brødskiva mens jeg koser meg i sofa’n” :fysj, for en kombinasjon:

Jeg ville ALDRI brukt en ord som "jaggu". Ville du det altså?

Jeg leser forresten "hva smaker du" hver gang jeg skal lese denne tråden.
Tenker "Irma den grisen" liksom..

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 02:11   #8
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg leser forresten "hva smaker du" hver gang jeg skal lese denne tråden.
Tenker "Irma den grisen" liksom..

Ja, banan og salami, æsjameg. :naiv:

Gammel 20-02-07, 08:32   #9
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg snakker rimelig breit ja. Er fra Tønsbær jæj.

Har noen artige ordvridninger innimellom siden det ligger finnmarksblod i meg også har jeg bodd et år i Fredrikstad, det satte desverre litt spor i meg ja.

Gammel 20-02-07, 09:58   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, det er et "slang" som henger igjen fra den tiden jeg bodde på bøgda. Mamma gremmes hver gang hun hører meg bruke det. Eventuelt ville jeg sagt "Herlighet, dette var godt. Banan og salami på brødskiva mens jeg koser meg i sofa'n". (Og jeg får litt spader av kombinasjonen banan og salami, jeg gjør det. )

Gammel 20-02-07, 13:25   #11
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jaggu er da vel helt gangbart? Bruker det ofte, jeg - og uten å ha bodd på bögda.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 13:36   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker jaggu rett som det er, og jeg har nå bodd i Oslo hele mitt liv.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 17:02   #13
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jaggu er da vel helt gangbart? Bruker det ofte, jeg - og uten å ha bodd på bögda.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg bruker jaggu rett som det er, og jeg har nå bodd i Oslo hele mitt liv.

Jammen, dere vet da at alle som har bodd nord for Sinsenkrysset er fra bøgda? Eller "bønder i by'n", som det også (så pent) heter.

Gammel 20-02-07, 08:52   #14
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg snakker sånn:

"Herregud, detta var godt. Bannan og sallami på brødskiva, samtidig som jeg koser meg i soffan."

Jeg sier f.eks. bønn(bunn), dom(dem), hu(hun) osv.

Jeg skriver ikke sånn vel og merke.

*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 09:01   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

"Herregud, detta va godt. Banan og salami på brødskivå, samtidig så eg kose meg i sofaen."

Og jeg, som ikke sier herregud i utrengsmål, ville sagt det slik; Oi, detta va godt. Banan og salami på samma skjevå, samtidig så eg kose meg i sofaen.

Ikkje det at eg kan forstå at banan e godt for nåke. Eg har ikkje spist det siden eg va gravid med tiåringen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:55   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Eg har ikkje spist det siden eg va gravid med tiåringen.

Har du vært gravid med en tiåring?

Gammel 20-02-07, 15:13   #17
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Eg snakkar berrrgensk.

Gammel 20-02-07, 15:19   #18
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Gammel 20-02-07, 16:34   #19
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Noen unger slår seg veldig til ro inni der.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 16:36   #20
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Noen unger slår seg veldig til ro inni der.

Jeg syns det hørtes mer ut som om tiåringen var faren... Derfor jeg ble litt

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.