Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilke dresser er vanntette?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-10, 21:11   #1
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke dresser er vanntette?

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Det kryr av dem i barnehagen vår. De har til og med prestert å ta på låneregntøy fordi det kun hang Isbjørn dress på knaggen i regnvær.

Det har skjedd to ganger i podens barnehagekarriere. Første gang fordi de ikke trodde dressen kunne være vanntett nok. Andre gangen fordi de ikke trodde vi ville slite sånn på de dyre klærne.

I det siste har vi hatt en del regn, og det er ofte vi henter poden tørr, mens det henger poser med skiftetøy på neste alle de andre garderobeplassene.

Gammel 19-10-10, 21:59   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

I det siste har vi hatt en del regn, og det er ofte vi henter poden tørr, mens det henger poser med skiftetøy på neste alle de andre garderobeplassene.

Samme hos oss! Da hun brukte regntøy i fjor høst fikk jeg skiftetøy hjem daglig. Hun fikk ikke nytt regntøy!

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 21:08   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det handler jo ikke om de heter tec eller ikke - det handler jo om hvor mye vannsøyle de tåler, og det står vel ikke på dressene - men du har jo en liste her da. Jeg har nok hørt med foreldrene, rett og slett.

Gammel 19-10-10, 22:06   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det feil med dongeribukser under dress altså? Hvorfor det? Min gutt har ofte dongeribukser på seg (med strømpebukse under) og jeg har ikke kommet på å skifte bukse på ham før jeg tar på ham dressen. Hva skal de ha under da, bare strømpebukse? En annen bukse? Herregud så dum man kan føle seg til tider, spesielt som barnehageansatt.

Gammel 19-10-10, 22:09   #5
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Dongeri er kjempekaldt. I tillegg til stivt under mye klær. Jeg tar alltid av og på med noe mykere, eller bare strømpebukse om det er vinterdress i sånne tempraturer som det er nå.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 22:10   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er det feil med dongeribukser under dress altså? Hvorfor det? Min gutt har ofte dongeribukser på seg (med strømpebukse under) og jeg har ikke kommet på å skifte bukse på ham før jeg tar på ham dressen. Hva skal de ha under da, bare strømpebukse? En annen bukse? Herregud så dum man kan føle seg til tider, spesielt som barnehageansatt.

JA det er feil. Stivt og kaldt. Av med dongeribuksa og på med mellomlag i ull eller fleece.

(Jeg har løst dette med at det bare er ull å velge i. Både på ungen og i hylla. Det jeg sliter med å få dem til å kutte ut er det evinnelige regntøyet, jeg synes jo det er greit at det er der til plaskregn, men ellers kan de godt ta dressen i stedet. Savner utebarnehagen til de store, der var det aldri noe tull med påkledninga).

Gammel 19-10-10, 22:14   #7
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Er det feil med dongeribukser under dress altså? Hvorfor det? Min gutt har ofte dongeribukser på seg (med strømpebukse under) og jeg har ikke kommet på å skifte bukse på ham før jeg tar på ham dressen. Hva skal de ha under da, bare strømpebukse? En annen bukse? Herregud så dum man kan føle seg til tider.

Jaaaa. Veldig, veldig feil med dongeri under dressen.
Hvorfor?
Jeg vil at ungen min skal være varm og god ute, ikke klam, ikke kald. Og jeg gjør alt jeg kan for å holde ungen frisk gjennom vinteren.
Jeg kjøper dyrt utstyr. Ullundertøy, fleece, tynt ull mellomlag, tykkere ull mellomlag, kjempetykt ull mellomlag. Jeg kjøper dresser som puster og er vanntette, til haugevis av kroner.
Med dette er ungen riktig kledd for alt av temperaturer gjennom hele vinterhalvåret..

...hvis ikke barnehagen hadde ødelagt.
Ulla puster, fleecen puster, og dressen puster. All kondens slipper ut.
Men den gjør ikke det når de sperrer for utlufting med bomullsplagg. Ulla har ingen funksjon når det kommer til pusting så lenge ungen har dongeribukse utenpå ulla, ja og bomullsgenser utenpå ulltrøye også.
Og blir bomullen våt så blir den kald. Iskald.

Jeg vil ikke ha bomull på ungen min ute om vinteren, men ungen er faktisk nødt til å få på ei bukse før vi går. Som jeg gjerne vil at taes av før man går ut for å leke.
Bomullsgensere bruker vi ikke i det hele tatt, kun ulltrøyer.
Så det eneste jeg har sagt ifra om nå er : min unge skal ikke ha dongeribukse under dressen i vinter. Og buksen er det eneste bomullsplagget ungen har, det eneste som kan ødelegge. Det er ikke sånn at genser eller sokker eller annet må byttes ut før utetid. Det er bare snakk om å ta av dongerien før man går ut. Og jeg har også forklart hvorfor, for de spør hvorfor ungen ikke får ha på dongeri ute under dressen.
Men, det funker sånn annenhver dag ca. ppgitt:

Hva du skal ha på ungen.
Du kler etter temperaturen.
Ullstilongs og dress.
Tre lag. Undertøy, mellomlag og yttertøy.

Gammel 19-10-10, 22:10   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah. Godt jeg laget denne tråden, har visst endel å lære.
Gutten min har kun sånne myyyke dongeribukser da. Minner om en blanding av joggebukser og dongeribukser. Ikke sånne stive. Jo noen av de også, men de bruker han ikke så ofte.

Gammel 19-10-10, 22:12   #9
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Noen foreldre vil at barnet skal ha på dongeri under dressen altså.
Jeg vil ikke det, for det er både stivt og ekkelt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 22:15   #10
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Ah. Godt jeg laget denne tråden, har visst endel å lære.
Gutten min har kun sånne myyyke dongeribukser da. Minner om en blanding av joggebukser og dongeribukser. Ikke sånne stive. Jo noen av de også, men de bruker han ikke så ofte.

Det hjelper ikke at de er myke så lenge det er bomull.

Gammel 19-10-10, 22:12   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så skjønner jeg heller ikke forkjærligheten til cherrox. Cherox og dets like blir brukt alle dager det går an og noen det egentlig ikke går an. Fra +10 til -10 grader, regn som snø som bart. Og med dyre goretexsko stående pent i hylla.

Gammel 19-10-10, 22:15   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og så skjønner jeg heller ikke forkjærligheten til cherrox. Cherox og dets like blir brukt alle dager det går an og noen det egentlig ikke går an. Fra +10 til -10 grader, regn som snø som bart. Og med dyre goretexsko stående pent i hylla.

Jeg har en forkjærlighet for cherrox. Synes de er helt topp, eldste synes også det. Men det har kanskje litt å gjøre med hvor man bor? Her er det sjelden vinter, egentlig, det er stort sett våt høst hele året. Til barna i barnehagen der jeg jobber bruker jeg jo det de har. Har de gore-tex bruker de det.

Gammel 19-10-10, 22:19   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg har en forkjærlighet for cherrox. Synes de er helt topp, eldste synes også det. Men det har kanskje litt å gjøre med hvor man bor? Her er det sjelden vinter, egentlig, det er stort sett våt høst hele året. Til barna i barnehagen der jeg jobber bruker jeg jo det de har. Har de gore-tex bruker de det.

Viking thermo, cherrox &co er helt greit i stavangerhøst/vinter ja. Her er det også veldig bra fra sånn omtrent nå og kanskje et par uker fremover. Når vinteren kommer derimot, vil jeg helst at de får stå i hylla og vinterskoa brukes, men dette ser ut til å være litt vanskelig å få til i praksis. De skoa der er ikke direkte varme når det blir skikkelig kaldt, og de blir ganske stive. (thermoene er bedre, men de er ikke myke i mange minus de heller). Jeg mistenker at noe av forkjærligheten er pga snørevegring. Så i år har jeg kjøpt et par kamik som skal bo i barnehagen til kalde dager, håper de liker dem.

Gammel 19-10-10, 22:23   #14
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Jeg tar med hjem jeg, alt.
Viking thermo brukes nå, de får stå igjen i barnehagen når vi går for dagen.
Når det blir kaldere tar jeg de hjem og setter igjen goretex i stedet. Hvis jeg gir alternativ så er det kun for skift, og da blir alternativet likt. Altså nå har vi to par thermo støvler i barnehagen og to sett med isbjørn ytterklær. Ekstra ullundertøy og ekstra sett med tynn fleece.

Når det blir kaldere bytter jeg ut alt dette med to andre like alternativer.

Det nytter desverre ikke på noen annen måte.

Gammel 21-10-10, 09:53   #15
Curly
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2010
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Cherrox er stive, tunge og kalde! Da er det myebedre med Viking Thermo eller Sorell som er myke, lette og toler mange - grader

Gammel 19-10-10, 22:17   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei om det ikke nytter skjønner jeg jo frustrasjonen. Jeg hadde skjems om jeg hadde fortsatt med noe etter å ha fått beskjed om å la være av foreldrene. Man tar da til seg beskjeder.
Jeg elsker denne tråden. Og jeg gremmes litt over hvor lite jeg kan om dette med påkledning, men nå lærer jeg jo masse!

Gammel 19-10-10, 23:01   #17
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Veldig nyttig tråd. Dette med bomull over ull og hva det gjør var nytt for meg. Det er nok ikke alle foreldre som vet dette heller, om man skal dømme etter utvalget i endel hyller og kurver.. Men for all del, det er mye rart blant personalet også altså. Her om dagen dro jeg av en dress og fant joggebukse utenpå onepiece. Da ble jeg litt perpleks, rett og slett.

Men, helt vanlig fleece puster altså? Og sånn ull med bomull inni, er det bare tull å kjøpe? Sånn hvis man er ute etter ullens gode egenskaper altså.

Gammel 19-10-10, 23:04   #18
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

TIPS OG RÅD OM BARNAS KLÆR OG SKO
"Lag på lag prinsippet"
1. Tynt ullundertøy innerst, klær som puster og holder huden tørr.
2. Ullbukse og ullgenser som mellomlag
3. Vind og vanntett ytterst.
Dette går ut på å få transportert fuktighet ut fra kroppen, og ha et godt isolerende lag innerst. Bomull trekker til seg fuktighet og blir kaldt.
Høst og vinter
• Ullundertøy: Det finnes ullundertøy med lang eller kort arm som ikke klør. Ullunderbukser finnes også med lange eller korte bein.
• Stillongs istedenfor strømpebukse, gjerne i ull. Når barnet blir våt på føttene er det en fordel å slippe og ta av alle klærne for å skifte sokker.
• Sokker kan også være av bomull, men er det veldig kaldt er det lurt med ullsokker. Ull holder godt på varmen og transporterer fuktighet bort fra kroppen.
• Fleece-eller ullsett med genser og bukse er greit å ha i hylla. Det er godt å ha under både dress og regntøy.

Gammel 19-10-10, 23:06   #19
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Og les gjerne HER

Gammel 19-10-10, 23:14   #20
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Men altså. Vil dere ikke ha dongeri på ungen i bhg, ikke ta på dongeri om morgenen. Min gutt vil bare gå i dongeri, og jeg har fortalt ham hva som er best. Han har ull tilgjengelig i bhg, men han er snart fem, ok, fire og et halvt, og jeg forventer ikke at bhg skal løpe etter ham og få ham til å skifte. Han får ta ansvar selv.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.