|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg er generelt motstander av dager som er innført til Norge av handelsstanden(slik som Halloween og Valentine's Day) slik at de kan tjene mer.
|
|
|
#3 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?God markedsføringsstrategi er definitivt å treffe trendene på vei inn, ja. Det er veldig, veldig, veldig sjelden at man klarer å skape en trend - og som Tally sier, du verden som man har prøvd.
|
|
|
#4 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?
Pøsj. Jeg feiret Halloween for første gang i 1997 eller noe. I Norge.
|
|
|
#5 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Fnattan: Ja, jeg spør, og bare utfra magefølelsen min. Jeg har jo bare kontakt med de frafalne, så jeg har ikke noe unbiased materiale å forske på.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Kan det være slik at forskjellen på tradisjoner/feiringer med og uten (religiøst eller annet) innhold er større for de som feirer jul, påske etc med kristent innhold (eller annet som gir tilsvarende mening for individet)? Det er jo ikke noe galt i å legge andre meninger inn i tradisjoner, det var jo også nettopp dette de kristne gjorde da de adopterte julefeiringen. Men gitt at man har et sett med feiringer/tradisjoner knyttet til religion vil jeg tro at kontrasten til halloween som de fleste må fylle med eget innhold eller bruke som en anledning til en kul fest blir større?
|
|
|
#7 |
|
Sviiisj!!
|
Nei, jeg ville nok ikke feiret halloween uten "stæsj", like lite som jeg ville feiret karneval uten noen form for utkledning. Det ville jo blitt litt meningsløst.
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Kanina: jeg er enig med deg i at kjøpepresset knyttet til halloween ikke er stort. Det er mye å få tak i, men det går ikke veldig mye penger, man skal gjøre veldig mye ut av det før det blir dyrt. Det som er spesielt med halloween etter at barna begynte å gå runde her i landet, er at deltagelsespresset er ganske stort. Man blir på et vis dratt inn i det enten man vil eller ikke, man må ta ganske bevisste valg for å la være. Det skjer ikke ved vårens karneval. Men jeg tror også halloween er kommet for å bli, i hvertfall en stund. Jeg merker bare på meg selv at jeg har blitt mer positiv, jeg har gått fra å synes hele greia var latterlig, styrt av forretningsstanden og ubehagelig tigging til å helt seriøst vurdere å invitere unger til halloweenfest. Og jeg vurderte heksekostyme til meg selv i år.
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg synes ikke du bryter prinsippene dine ved å invitere til halloweenfest, altså. Det er jo ikke å presse seg på noen. Så lenge dere ikke går knask-eller-knep (evt avtaler med noen som vil ha besøk av dere, da). Jeg er også enig i at sånn det fungerer i praksis nå, særlig enkelte steder, er det ikke noe hyggelig hvis man ikke ønsker å feire, og bare vil være i fred for seg selv. Det burde være bedre retningslinjer for knask-eller-knep-skikk-og-bruk, som spesifiserte at folk aktivt må gi tegn til at de deltar i feiringen, f.eks. med gresskarlykt, eller bare en lapp på døra.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Ingen problemer med å få brukt innmaten heller.
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg har ikke lest mer enn HI. Her i USA er Halloween veldig gøy, dels for at det er en folkefest og en måte å møte andre ute på gatene samt naboer. Alle husene er pyntet og alle koser seg. Og ikke minst det at mer eller mindre alle er utkledd, dvs også voksne. I New York der vi var på søndagen var det mest en fest for voksne, men å andre siden er jo ikke NY en spesiell barnevennlig by. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Nja, det blir jo ikke helt det samme når feiringen av allehelgensdag kanskje er en hel uke etter Halloween (siden den feires første søndag i november) og folk blander disse to dagene og tror man skal feire Halloween 7. februar, feks. Nei, jeg vet ikke jeg.
|
|
|
#16 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Vi satte lys på en grav nå lørdag, uavhengig av Allhelgensaften, og det var tent lys på sikkert 70 % av gravene. Det er ikke en "trendy" gravplass, i den grad slikt finnes.
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Lys på grav, det ser man på julaften, bursdager for avdøde og ved andre lokale anledninger. Ser ikke helt koblingen til en århundrelang katolsk feiring av de døde. Lys på graver i det hele tatt, hvor lenge har det foregått? Og hvor mange av dagens tilbedere av denne dagen er med på gudstjeneste først?Og hvordan er det med ateister og helgener? Er det like festlig som gresskar?
|
|
|
#18 |
|
Sviiisj!!
|
:økseskaft: Nå skjønner jeg i alle fall ikke hva du raller om.
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#20 |
|
Mother of Dragons
|
Tja, jeg synes du stiller gode spørsmål. For oss blir Halloween høstversjonen av karneval, istedet for blomster og glade farger som spiller på at våren kommer, så er det andre farger og edderkopper (vi bor i det store edderkopphuset og vi er skikkelig glade i edderkoppene våre) og gresskar og høstting. Vi har ikke så mye med vampyrer og sånt å gjøre, sønnen min er såpass liten ennå. Og så har vi det smeiset sammen med høsttakkefest, som jeg synes er en viktig høytid og som vi tar ganske alvorlig. Vi kjenner ordentlig på det at man har mye å være takknemlig for, tenker igjennom hva som har skjedd i året siden sist og prøver å spise sesongtypisk mat. I tillegg er det også en markering av sesongskifte, nuh, er det snart vinter, og hadetbra sommeren.
|
![]() |
|
|