Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du endret syn på klimakrisen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er ditt syn på klimakrisen i dag?
Det er vel bare fint om det blir litt varmere? 1 2,56%
Global oppvarming er et faktum, og vi må gjøre noe. 34 87,18%
Klimaendringene er naturlige. 4 10,26%
Det kan være noe i det, men jeg forholder meg ikke til det. 0 0%
Klimaendringene er menneskeskapte, men det er lite vi kan gjøre. 2 5,13%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 39. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-07, 15:03   #1
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du endret syn på klimakrisen?

Synet mitt har blitt endret drastisk de siste årene. Spesielt etter alle naturkatastrofene som har vært.
Selv om det lille vi kan gjøre for å bevare miljøet ikke utgjør så mye hver for seg, så vil det jo utgjøre en del dersom alle hadde begynt å tenke mer miljøvennlig.Blir folket mer miljøbevisst så vil det til slutt bli en kampsak for politikerne også.

Gammel 20-02-07, 15:05   #2
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, mitt syn er endret, jeg var jo klar over det. Men etter å ha sett filmen så engasjerer jeg meg nok mer, det må jeg innrømme.

Det som irriterte meg i filmen var at han selv kjørte en stor tung amerikansk bil som var langt i fra hybrid.

Ja, ikkesant? Og han kjørte bil rundt på gården sin eller satt på flyet store deler av filmen også... Men i sum går nok hans bidrag til utslippene i minus allikevel, siden han har bidratt så mye til bevisstgjøring.

Jeg har stor tro på at vi kan få til dette, kanskje tilogmed uten en helt grunnleggende systemforandring. Det tror jeg fordi nå har faktisk de store selskapene OGSÅ begynt å presse politikerne, fordi de også skjønner at det kan være økonomisk lønnsomt å unngå den helt store krisen. Innbitt antikapitalist som jeg er, tenker jeg allikevel at selv de som tjener på systemet, må da skjønne at de også er tjent med å unngå denne krisen? Kanskje er dette krisen som vil få økonomi og økologi til å henge litt bedre i hop?

En start kunne jo være at staten sluttet å sponse energikrevende prosessindustri som vi uansett ikke trenger. Vi har jo fått til å bore etter olje flere kilometer under havbunnen ute i nordsjøen? Vi har da sendt folk til månen? Teknologien som trengs, finnes faktisk allerede. Det må bare gjøres lønnsomt å bruke den.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 16:07   #3
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Ja, ikkesant? Og han kjørte bil rundt på gården sin eller satt på flyet store deler av filmen også... Men i sum går nok hans bidrag til utslippene i minus allikevel, siden han har bidratt så mye til bevisstgjøring.

Jeg har stor tro på at vi kan få til dette, kanskje tilogmed uten en helt grunnleggende systemforandring. Det tror jeg fordi nå har faktisk de store selskapene OGSÅ begynt å presse politikerne, fordi de også skjønner at det kan være økonomisk lønnsomt å unngå den helt store krisen. Innbitt antikapitalist som jeg er, tenker jeg allikevel at selv de som tjener på systemet, må da skjønne at de også er tjent med å unngå denne krisen? Kanskje er dette krisen som vil få økonomi og økologi til å henge litt bedre i hop?

En start kunne jo være at staten sluttet å sponse energikrevende prosessindustri som vi uansett ikke trenger. Vi har jo fått til å bore etter olje flere kilometer under havbunnen ute i nordsjøen? Vi har da sendt folk til månen? Teknologien som trengs, finnes faktisk allerede. Det må bare gjøres lønnsomt å bruke den.

Godt at noen er optimistiske. Jeg greier ikke helt å se det så "enkelt". Vi har jo havnet der vi er som følge av en lang samfunnsutvikling, med industrialisering og markedsøkonomi.

Jeg tror ikke det vil finnes politisk vilje til å gjennomføre de tiltakene som er nødvendige. Da tenker jeg internasjonalt. Det faktum at det finnes både krig, terror og ikke minst hungersnød i verden syns jeg er et utmerket bevis på at man ikke greier å samarbeide slik som det er "nødvendig" for å få til så drastiske endringer.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 16:11   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror ikke det vil finnes politisk vilje til å gjennomføre de tiltakene som er nødvendige. Da tenker jeg internasjonalt. Det faktum at det finnes både krig, terror og ikke minst hungersnød i verden syns jeg er et utmerket bevis på at man ikke greier å samarbeide slik som det er "nødvendig" for å få til så drastiske endringer.

Jeg er ikke sikker på om det finnes jeg heller. Men en stor forskjell er at krigen og hungersnøden ikke påvirker oss i vesten i like stor grad som klimaendringene gjør. Det er lettere å overse sultende barn eller krigsofre når de ikke sitter på trappa vår. Derfor tror jeg det kan være større vilje til å gjøre noe med klimaet, vesten har begynt å innse at det kommer til å ramme oss også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 16:12   #5
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er ikke sikker på om det finnes jeg heller. Men en stor forskjell er at krigen og hungersnøden ikke påvirker oss i vesten i like stor grad som klimaendringene gjør. Det er lettere å overse sultende barn eller krigsofre når de ikke sitter på trappa vår. Derfor tror jeg det kan være større vilje til å gjøre noe med klimaet, vesten har begynt å innse at det kommer til å ramme oss også.

Jo det er sant. Men hvor stor er viljen til å gjøre SKIKKELIGE tiltak, når årsaken til tiltakene er at vi er redd for en flyktningestrøm fra Afrika? Vi KAN jo løse det med å gjerde inn landet vårt og sette opp bevæpnede vaktposter også...

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 16:05   #6
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mener at klimaendringer er naturlig, men at der nå er en enorm menneskeskapt komponent på toppen som gjør det hele dramatisk. Jeg så nylig Al Gores ubehagelige sannhet, og den fikk meg til å tenke på det igjen. Veldig bra dokumentar/foredrag, han får presentert situasjonen på en veldig god og levende måte, gjorde solid inntrykk. Anbefales virkelig!

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 16:21   #7
HP
Administrator

HP sin avatar

HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Det er litt vanskelig å ignorere at havnivået stiger når folk i større byer (og hele land) begynner å bli våte på bena.

Gammel 20-02-07, 23:19   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har samme inntrykk som deg: Kombinasjonen av Al Gores film, en våt høst og en varm vinter, og til slutt rapporten fra klimapanelet har tippet folk over.

Mitt syn er ikke endret dramatisk, men jeg har blitt mer deterministisk, er jeg redd. Jeg er redd at det er lite vi kan gjøre (samtidig som at vi MÅ gjøre alt vi kan). Men så mye av utslippene er knyttet til et stadig økende forbruk, og det endres ikke så lett...

Så jeg tror at i parallell med utslipps-reduserende tiltak så MÅ vi planlegge for et høyere havnivå og for millioner av flyktinger.

Gammel 20-02-07, 23:23   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klimaendringer?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 13:39   #10
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Sånn rent teknologisk så har jeg stor tro på tiltak som reduserer forurensningen til et minimum (gjerrige moderne dieselmotorer med filter feks), også fokusere mest på å finne og produsere nye teknologier for rensing/nøytralisering av klimagasser fra atmosfæren. For når permafrosten rundt den nordlige halvkule går så slippes det klimagasser tilsvarende det som allerede er i atmosfæren idag opp fra bakken.

Gammel 23-02-07, 17:02   #11
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, det er flere slike selvforsterkende prosesser som fort kan tre i kraft etterhvert som det blir varmere. I havet er det for eksempel 60x mer CO2 enn i atmosdfæren. Men når vannet blir varmere, går mer CO2 ut av løsning og over i luften. Det gjør at mer CO2 gir varmere vann som i sin tur gir mer CO2.

Grunnvarme har jeg stor tro på! Det går an å "lagre" solvarme om sommeren, og hente det ut om vinteren. Det eneste som trengs da er et relativt permeabelt grunnvannsreservoar og en reversibel varmepumpe. Teknologien er allerede i bruk mange steder i landet, blant annet på det nye Rikshospitalet såvidt jeg husker. For mindre enheter kan man kjøre enveis varmepumpe. Også andre varmepumper, luft til luft er ikke dumt men da bør man ha noe ekstra i bakhånd for ekstra kalde dager.

I Sahara burde man jo i hvertfall sette opp solcellefarmer, da!

Kanskje om noen år finner forskerne ut en måte å kjøre kunstig fotosyntese på, fotosyntese er jo den mest geniale av alle reaksjoner. Den tar opp både CO2 og sollys (som begge bidrar til oppvarming) og lager sukker og oksygen. Tenk om man kunne gjort det i virkelig stor skala?

Gjødsling av alger i havet er en annen mulighet, de står allerede for det meste av fotosyntesen på jorda. Men de begrenses av mangel på nitrat, fosfor og sporelementer. Noen forskere har foreslått å starte en storstilt gjødsling for å øke denne naturlige fikseringen av CO2. Men det er klart det kan ha konsekvenser vi ikke vet om i dag, så mange mener man skal være forsiktige med slikt.

Det som er helt sikkert, er at det i dag finnes masse teknologi og kunnskap, men det mangler politisk vilje. Det er her vi kommer inn i bildet, vi må nok mase på politikerne.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:50.