Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hagen vår

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-07, 18:32   #1
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hagen vår

Vi har huset vårt på en flate, samt at hagen vår er i samme terrenghøyde.
Huset vårt ligger i en L-form, akkurat som den skrives.
Inni L-ens form om man hadde laget et rektangel av den, ligger det en terrasse på ca 100 kvm med tregulv.
Ovenfor L-en har vi en plen som går over hele bredden til L-en. Den er på ca 160 kvm. Alt er flatt.
Vi har et 2.3 m høyt gjerde rundt det hele, - mitt spørsmål er:

Hva skal jeg plante på plenen og hva bør jeg lage av miljø på terrassen?

Vi skal selge til sommeren, så det jeg planter/fikser, bør kunne stå igjen.

Jeg har ikke grønne fingre, så det bør være overkommelig å få til uten å måtte tilkalle gartner, samt ikke koste vanvittig mye penger.

Noen tips?

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 12:08   #2
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagen vår



Plenen ser ruskete ut nå etter vinteren, men den er vanligvis flott

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 13:43   #3
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.132
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagen vår

Trenger du gjøre noe da? Kanskje de nye eierene ønsker noe annet enn det du legger ned tid og penger i?

Du kan jo evt plante noen rodedendron som blomster til våren/tidlig sommer, det er vel da du skal ha visning?

Noe mer hadde ikke jeg lagt i det.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 13:51   #4
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagen vår

Tror ikke jeg ville gjort mye. Kun satt ut noen store fine krukker med flotte blomster i, samt hyggelige hagemøbler. Tror det er nok De nye eierene får jo en gylden anledning til å lage hage slik de vil ha den.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:06   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.440
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagen vår

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Du kan jo evt plante noen rodedendron som blomster til våren/tidlig sommer, det er vel da du skal ha visning?

Nei, nei, nei, rhododendron får i vært fall meg til å føle gammelmannsvibber. De blosmtrer en drøy og og så er de kjedelige resten av tiden.

Jeg skulle ha kjøpt noen store potter (du kan finne ok i plast også) og satt på terrassen, snakk med en gartner i butikken og finn frem planter som er litt tøffe og moderne samtidig som de gjør seg godt sammen. Det syns jeg er nok, de kan du jo også ta med hvis du vil når dere flytter.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:15   #6
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hagen vår

Ikke rhododendron nei.. huff. Jeg ville fjernet den hvis jeg kjøpte huset.
Ville laget bed langs plattingen et stykke, evt borte ved gjerdet.
Men sette ut blomster i store potter syntes jeg høres bra ut. Så kan du ta de med deg og de kan gjøre som de vil.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:17   #7
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hagen vår

Jeg ville heller ikke gjort stort annet en å sette opp store flotte krukker med fine blomster.

La heller de som kjøper stå for pengebruken du.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:20   #8
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hagen vår

Kort og godt; ingenting! Jeg ville ha plantet sommerblomster i krukker til våren. Det er det hele

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:24   #9
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hagen vår

Jeg er glad for at det ikke var plantet mye rart i hagen vår da vi kjøpte huset.
Vi kjøpte det på vinteren hihi

Kanskje et par trær? sånne små "grantrær"?
Sånn som de sleger på rema om våren til 50 kr

Og signerer de andre om å plante blomster i krukker som man kan flyte etter hvor man vil ha de

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:25   #10
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.407
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hagen vår

Enig i at du ikke trenger gjøre noe ala planting, det er fint hvis det er gode muligheter for enny eier til å bestemme alt selv. velge hekk og busker selv osv. sommerplanter til å live opp litt er smart.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:27   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagen vår

Ikke gjør noe som helst Anne.
Ikke annet enn noen krukker i hvert fall!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:20   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagen vår

Jeg ville definitivt ikke lagt mer penger oppi annet enn blomsterkrukker. Krukkene m/innhold kan du ta med deg når du flytter - så da taper du heller ikke penger på det. Det du planter er penger rett ut av vinduet og ned i jorden.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 16:10   #13
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hagen vår

Er enig med de andre. Kjøp noe fine krukker som du kan ta med etterpå eller tilby de nye eierne å kjøpe. Ha oppi noen vintergrønne busker og noen krukker med sommerblomster. Plassere dem i grupper og rundt evnt hagemøblene.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 16:23   #14
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.829
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hagen vår

Hvis man skal plante noe nytt må man ta høyde for at det skal vokse. Første årene vil det derfor se pjuskete ut, og det er vel ikke inntrykket du vil ha etter å ha brukt noen tusen? Gjør som de andre over her anbefaler, kjøp noen store krukker og sett større og mindre blomster/busker i dem, og plasser dem rundt forbi. Da ser ikke plenen og terrassen din så naken ut.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 16:25   #15
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hagen vår

Helt fin og flott som den er nå! Ville blitt oppriktig glad for å kunne kjøpe en hage ikke overfyllt av blomster jeg ikke ønsker.

Kjøp noen krukker du kan ta med deg, og sett fint i ene hjørnet på terrassen deres.


(og der ser jeg at alle har skrevet omtrent akkurat det samme )

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 16:35   #16
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagen vår

Tuuusen takk for enkle, men gode råd!

Så jeg slipper unna med krukker? Deilig. Det har jeg jo, så da er det bare å fylle dem før visning.

Trodde det kanskje så litt kjedelig og flatt ut, jeg.

Men om det er tørt vær på visning, så har jeg en megasvær flott hengekøye som henger i venstre ytterhjørne. En sånn mexico-sak i offwhite.
Den og noen flotte puter blir gjerne blikkfang nok.

Jeg er glad jeg ikke trenger plante

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 23:18   #17
Alan
Hypokonder
 
Alan sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Drammen
Innlegg: 104
Alan er litt kul
Standard

Sv: Hagen vår

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Ikke rhododendron nei.. huff. Jeg ville fjernet den hvis jeg kjøpte huset.

:shock:

Det er jammen godt man er forskjellig!

__________________
Hilsen Alan ('70), mamma til Fredrik ('01) og Andreas ('03)
Alan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 12:03   #18
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hagen vår

Opprinnelig lagt inn av Alan, her.

:shock:

Det er jammen godt man er forskjellig!

Det har du rett i.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no