Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Midd

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-10, 12:03   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Midd

Kor lenge bør overmadrass og dyne ligge ute for at kulden skal ta knekken på midd? Eg reknar med det er avhengig av kor kaldt det er. Her er det rundt ti minus.

Og så skal overmadrassa støvsugast?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:36   #2
Ivars_mamma
We weren't born to follow
 
Ivars_mamma sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 248
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Midd

Norges astma og allergiforbund skriver dette om midd: Høy varme og sterk kulde dreper midd. På dager med kulde(-15 til -20 ºC) kan man legge madrassen til lufting utendørs i ca åtte timer og banke den godt før den tas inn. Midden vil heller ikke overleve ved vask av sengetøy på 60 ºC.

__________________
Mamma til Ivar, født nov 2008.
Ivars_mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:49   #3
Ying
Kor e alle helter hen?
 
Ying sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Innlegg: 1.147
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Midd

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Og så skal overmadrassa støvsugast?

Jeg støvsuger madrassen 2-3 ganger hver måned. I tillegg har vi på middtrekk.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:50   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Midd

Jeg henger ut overmadrassen også, og rister godt.

Og så mener jeg at jeg leste et sted at om midden ikke dør ved -10, så blir den ihvertfall ganske bedøvet, og klarer derfor ikke å klore seg fast når man rister godt. I tillegg til at man får ristet ut hudrester som den lever på, og middavføring :urk:.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 21:40   #5
Nutta
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 16
Nutta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Midd

Da vi bodde i Nord- Norge hang jeg ut dyna hver dag, selv om det kun var -10 grader, og jeg var mye lettere i pusten og formen i den perioden, så jeg tror det dreper litt det også

Nutta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 23:16   #6
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.614
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Midd

Det viktigste man kan gjøre for å minske antall midd er å holde luftfuktigheten nede på under 40 %. Er det lavere luftfuktighet enn det så klarer ikke midden å formere seg og dør ut etter ca 3 mnd.
http://www.naaf.no/no/fakta/Allergi/...-vite-om-midd/
http://inneklima.com/index.asp?key=m...t%20senget%F8y

Sitat:

Luftfuktighet er avgjørende!
For å formere seg må husstøvmidd ha en relativ luftfuktighet over 40%. Fukting av inneluften er derfor galt! Hvis man kan holde luftfuktigheten under 40% RF i tre måneders tid i vinterhalvåret, pleier midden å dø ut.
Bruk for all del ikke luftfuktere. Det er ofte meget mer hensiktsmessig å bruke luftavfukter.
Mange steder i innlandet er uteluften så tørr om vinteren, at det er lett å holde inneluften ganske tørr da. Er dette ikke mulig i landsdelen (f.eks. i kystklima), anbefales bruk av middsikkert sengetøy.
La sengen stå uoppredd en stund!
I løpet av natten gir huden vår fra seg en del fuktighet til sengetøyet samtidig som madrass og sengetøy blir varmet opp. Det er lurt å la sengen stå uoppredd i noen timer slik at fuktigheten luftes ut fra madrass og sengetøy.

__________________
Propella
Propella er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no