Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Fra strie til glatt vegg?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-10, 22:56   #21
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Nye gipsplater.

Ja, det tar tid, koster pæng og er slitsomt når det står på, men det er virkelig verdt det. Vi har akkurat byttet ut 50 år gamle veggplater på kjøkken, stue og 3 soverom. Platene våre var rælete porøsplater, virkelig ikke noe å spare på.

Hvis platene er gamle vil dere også øke verdien på boligen med å gjøre det.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 23:05   #22
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Vi hadde malere som gikk løs med sparkel på alt som fantes av strie, tror de syns det var morsomt gitt... Jeg hadde aldri funnet på noe slikt! (men pent ble det, ikke et spor av stien er igjen)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 23:17   #23
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Men kokos, ikke hvis veggen ellers er ok, vel?

Og hvemdetnåvar: Sponplater gir også trøbbel med utforinger og listverk.

Få noen til å vise deg litt med sparkling - finnes sikkert videoer på nettet. Du må bruke de DIGRE sparkelspadene og ta lange tak. Også med rull-på-sparkelen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 23:24   #24
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men kokos, ikke hvis veggen ellers er ok, vel?

Og hvemdetnåvar: Sponplater gir også trøbbel med utforinger og listverk.

Få noen til å vise deg litt med sparkling - finnes sikkert videoer på nettet. Du må bruke de DIGRE sparkelspadene og ta lange tak. Også med rull-på-sparkelen.

Det er vel et definisjonsspørsmål på hva som er en ok vegg. Veggplater varer ikke evig, men nå vet jeg ikke hvordan Fløyel sine er. Jeg ville uansett regnet på det mtp prisforskjell på nye plater og på helsparkling, mye jobb blir det uansett (om man skal gjøre det selv) og mye gris. Sparkel støvet noe vannvittig når man pusser.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 23:27   #25
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Huset er fra 1990 - så de er jo 20 år gamle. Får en håndverker på besøk til uken, så jeg får høre om han kan trylle. Men jeg ser for eg mye jobb å skifte veggplater i hele huset, nye lister, utforinger m.m. Idag har vi sponplater.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 00:19   #26
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Helsparkling og slett glassfibervev utenpå. Da stiller du litt lavere krav til pussing av sparkelet, og får en veldig jevn og fin overflate. Dessuten forsterker du veggen på den måten. (Har nettopp fått gjort dette selv på stue og spisestue - ja, det støver, men mindre enn hvis veggene bare helsparkles og så skal pusses helt slette.)

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 22:58   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Min erfaring er at du må pusse veldig bra under vev også. Den skjuler ikke mye, ikke den tynne vi brukte, i hvert fall. Og så var det noe drit å få skjøtene fine.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 23:06   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Vi har brukt tapetfornyer. Gjør det aldri igjen, for å si det sånn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 23:11   #29
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Vi helsparklet podens rom og limte sånn tynn fiber over, og det var ikke så gæli. Veggfornyer har jeg ikke tro på. Den ville fått rifter og merker rimelig raskt på et barnerom. Jeg er fornøyd med sparklingen, men dette var bare et rom på snaue 16 kvm, og med en del skråtak. Vi kommer til å gjøre det samme på minstens rom. Liker å sparkle, jeg!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 16:06   #30
Christinamor
Superaktiv
 
Christinamor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Innlegg: 318
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Vi har brukt tapetfornyer på glassfiberstrie, og det funka kjempebra. Skulle nok pøst på mer lim enkelte steder, med det ser kjempefint ut!

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 21:04   #31
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 243
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jotun har kommet med en ny type sparkel har jeg hørt - sånn man kan rulle på som maling.. Den må jeg forske litt på kjenner jeg *begynner på mitt eget rom tror jeg*

Ingen som har erfaring med rullesparkel? Mannen kom hjem med en brosjyre fra Jotun i dag. Så litt spennende ut. I den grad sparkel kan være spennende...

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 22:30   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Nå er det noen år siden vi holdt på, og vi prøvde den rullesparkelen da. Grei den, altså, men den er ganske tung og seig, og jeg hadde etterhvert såpass dreisen på sparkelspadene at jeg foretrakk å bruke dem, også på rullesparkelen. For man må uansett bruke spaden over, for å få det glatt.

Man klasker på sparkel, og bruker en diger og en ganske stor spade i brede, runde tak. Tynne strøk, pusse over med pussepapir plassert på en plate på en stang, nytt strøk, og så videre. IKKE tykke lag!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 22:37   #33
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå er det noen år siden vi holdt på, og vi prøvde den rullesparkelen da. Grei den, altså, men den er ganske tung og seig, og jeg hadde etterhvert såpass dreisen på sparkelspadene at jeg foretrakk å bruke dem, også på rullesparkelen. For man må uansett bruke spaden over, for å få det glatt.

Man klasker på sparkel, og bruker en diger og en ganske stor spade i brede, runde tak. Tynne strøk, pusse over med pussepapir plassert på en plate på en stang, nytt strøk, og så videre. IKKE tykke lag!

Hmm. jeg forstod det nesten sånn at denne nye sparklen er omtrent som litt tykk maling. Dytter rullen nedi spannet og ruller på veggen med en nesten glatt rull.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 22:40   #34
elle
Aktiv
 
elle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 159
elle er litt kul
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Har akkurat pusset opp ny bolig, skal sies at det er håndtverkere som har gjort jobben da:-). Her var masse strie som skulle bort! En runde rullesparkel; en rullet og en annen dro ut etterpå. Gikk visst mye fortere enn med bare sparkelspade. Så en runde pussing, deretter ny runde med sparkel, deretter pussing igjen. Til slutt brukte de slett miljøtapet?. Så kom malingen på etter det. For best mulig og holdbart resultat er det nok ingen snarveier:-). Ble veldig bra da!

elle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 22:47   #35
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Den er kanskje blitt lettere å rulle siden vi holdt på. Det er jo bare å prøve.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 00:07   #36
elle
Aktiv
 
elle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 159
elle er litt kul
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Håndtverkerne her var veldig nøyd med rullesparkelen iallefall.
Kommet ny type på høsten iår:-). Den var visstnok mye lettere å jobbe med.
Lykke til med oppussing:-)

elle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 07:02   #37
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Jeg har akkurat malt stria mi med stort velbehag. Blir nok strie på veggene i lang, lang tid fremover.

  Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 11:30   #38
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fra strie til glatt vegg?

Har brukt Lecodekk (en slags tykk, glatt papirtapet) for å dekke glassfiberstrie her. Det funket greit, men perfekt er det ikke. Litt eksperimentering måtte til før vi fant ut vi måtte bruke veldig mye lim og veldig lite trykk når vi glattet ut, ellers kom strukturer under tilsyne likevel. For et lytefritt resultat er det neppe noen vei utenom helsparkling.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no