Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-11, 15:25   #1
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Det fins ikke noe tid "innimellom elevene" til å gjøre det arbeidet vi gjør på kveld/helg. Dagen går i ett mens elevene er på skolen, og også etterpå, når vi har møter, samarbeidstid på trinn, foreldresamtaler +++ Igjen. Jeg klager ikke. Ubunden tid er fint. Men forberedelser og etterarbeid i vårt yrke kan neppe sammenlignes med journalføring i ditt yrke. Og jeg mener ikke at journalføring ikke er viktig. Jeg mistror deg heller ikke hvis du sier at du også gjør gratisarbeid for arbeidsgiver fordi du føler et personlig ansvar for pasienter og pårørende.

Nei, selvfølgelig lager jeg ikke undervisningsopplegg til pasientene og den tiden som går til rapportering holdt jeg jo også utenfor.
Det er slik at jeg faktisk har et personlig ansvar for at mine pasienter har oppdaterte planer osv. Det er mye som er min plikt å få til innimellom stell, mat, do-turer osv. Sånn 5 min her og 5 min der opplegg som vi forsøker å få til. Hvis ikke jeg gjør det blir planen stående åpen og feks sår blir stelt ulikt hver gang, rutiner blir etter hvem som er på jobb osv.

Jeg ville bare ha frem at jeg synes det er bra dere har ubunden tid og at jeg ser at i mitt yrke hadde det faktisk også vært veldig gunstig slik at vi kunne lage gode planer og opplegg for våre pasienter. (å kunne sitte i ro å planlegge, og gjøre seg ferdig hadde vært en drøm)

Gammel 03-02-11, 15:26   #2
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Jeg ville bare ha frem at jeg synes det er bra dere har ubunden tid og at jeg ser at i mitt yrke hadde det faktisk også vært veldig gunstig slik at vi kunne lage gode planer og opplegg for våre pasienter. (å kunne sitte i ro å planlegge, og gjøre seg ferdig hadde vært en drøm)

Da var vi enige, da.

Gammel 03-02-11, 14:59   #3
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg orke ikkje lese alle 29 sidene, så eg spør; Om Staten hadde sluppe opp på sine krav til planleggingsdagar, hadde det gått an å ha planleggingstid på kveldstid og så avspaserte en og en ansatt enkeltdagar uten at barnehagen var stengt?

Gammel 03-02-11, 16:06   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er av den klare oppfatning at loven gjelder for alle - pedagoger også. Om en pedagog er pålagt oppgaver som ikke lar seg løse innenfor den tiden som er gitt - og særlig når dette faktum er udiskutabelt - så har vedkommende et lovfestet krav på overtidsgodtgjørelse. Dette ser jeg det som en ren selvfølge at de skal ha. Virkelig. Lovbrudd er ikke greit bare fordi det er en kommune som er arbeidsgiveren.

Om kvaliteten på arbeidet blir lidende så må man inn med flere ressurser. Og med ordnede forhold vil forhåpentligvis læreryrket bli så attraktivt at slike ressurser er å skaffe. Om det ender med at arbeidets kvalitet synker fordi man ikke rekker så må arbeidsgiver altså stå til ansvar for brudd på lovpålagte oppgaver. Om arbeidsgiver gir beng så utgjør foreldre ganske mange velgere så det lar seg nok fint tvinge gjennom om man virkelig vil.

Og folk må til slutt da innse at det nytter ikke å stemme på lavere skatter hvis ungene ikke lærer å lese på skolen.

Dette er lovbrudd etter lovbrudd slik jeg ser det - og det må ryddes. Det skal ikke være sånn og dermed basta.

Alt med forutsetning om at lærere faktisk jobber mer enn de lønnes for - og i den anledning hadde det vært gull verdt med timelister.

Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:16   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg for min del skulle gjerne hatt betalt spisepause og bare tatt en skive i forbifarten og reist hjem en halvtime før. Men som regel ender det med at jeg jobber meg gjennom lunsjen likevel.

Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 17:13   #6
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg for min del skulle gjerne hatt betalt spisepause og bare tatt en skive i forbifarten og reist hjem en halvtime før.

Og jeg på min side skulle ønske jeg hadde ubetalt pause til tider, så hadde jeg hatt større frihet i pausene mine (ikke trengt å være på arb.plassen alltid, men hatt anledning til å gjøre ærendre i pausen), ikke blitt avbrutt av at et barn har slått seg/blitt syk ol, telefon fra foreldre/andre i kommunen som må tas akkurat når man har satt rompa ned - det hadde vært deilig det Det går jo i 120 i løpet av dagen, og bare det å få satt seg ned stille og rolig i 30 min med en kopp kaffe, lunsj og en avis.....Man vil kanskje alltid savne det man ikke har?!

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:31   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vedkommende med den store stillingen jobbet ikke spesielt korte dager heller altså - jeg vil anta uten å ha detaljer at det kan være snakk om maks 45 timer per uke. Det som ble utført var undervisning - som fungerte veldig bra - absolutt. Prøveretting og sånt. Det var ikke mulig å feks nå vedkommende på telefon. Ei heller om man forsøkte om og om igjen i et par måneder feks.

Men sånn sett rent fra elevene så vil jeg ikke si denne læreren fungerte spesielt dårlig i forhold til mange andre. Det bør nok nevnes.

Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 17:00   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får heller ikke helt følelsen av at det er en generell oppfatning om at lærere/bhgansatte jobber mindre enn vanlig, eller at de ikke også har lange dager og kjipe elementer og så videre.
Det som til stadighet forundrer meg er derimot at det er ting flere lærere nevner som fakta fra deres jobb, (og jeg ser at det er poengtert at det ikke er klaging, kun konstatering), som jeg ikke ser på som noe uvanlig i det hele tatt. Som å jobbe seg gjennom lunchen, å legge inn noen timer gratisarbeid her og der for å sikre kvaliteten på hva man selv leverer, et cetera. Dette er da fullstendig normalt i alle arbeidssituasjoner jeg har vært i og kjenner til.

Og kanskje det er derfor jeg til tider får inntrykk av at noen lærere sutrer utilbørlig mye, at ting som jeg ser på som fullstendig normalt blir fremlagt som store problemer. (Jeg sier ikke at det har skjedd her, nå snakker jeg generelt.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 17:06   #9
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg får heller ikke helt følelsen av at det er en generell oppfatning om at lærere/bhgansatte jobber mindre enn vanlig, eller at de ikke også har lange dager og kjipe elementer og så videre.
Det som til stadighet forundrer meg er derimot at det er ting flere lærere nevner som fakta fra deres jobb, (og jeg ser at det er poengtert at det ikke er klaging, kun konstatering), som jeg ikke ser på som noe uvanlig i det hele tatt. Som å jobbe seg gjennom lunchen, å legge inn noen timer gratisarbeid her og der for å sikre kvaliteten på hva man selv leverer, et cetera. Dette er da fullstendig normalt i alle arbeidssituasjoner jeg har vært i og kjenner til.

Og kanskje det er derfor jeg til tider får inntrykk av at noen lærere sutrer utilbørlig mye, at ting som jeg ser på som fullstendig normalt blir fremlagt som store problemer. (Jeg sier ikke at det har skjedd her, nå snakker jeg generelt.)

Vi hadde vel ikke nevnt det eller hatt behov for å forklare det dersom ikke det var slik at noen til stadighet lurer på det, tenker jeg. Nei, det er ikke uvanlig for mange, men det ser ut til at noen tror at vi lærere er unntaket og at vi f.eks sitter en halvtime -med betaling - på rumpa og drikker kaffe og spiser fyrstekake. Kanskje det var sånn for 25 år siden, men definitivt ikke i dag.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 17:07   #10
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Men når folk spør om arbeidstidsavtalen vår må vi jo få lov til å forklare hvorfor den er som den er? Og da må vi jo få forklare hvorfor vi har betalt lunsj/lunsj under arbeidets gang, og hva denne ubundne tida er for noe. Hva vi avspaserer for og hvorfor vi ikke trenger å være fysisk på arbeidsplassen til 16.45 hver dag. Ja, vi er mange lærer og har kanskje framforhandlet gode avtaler oppigjennom årene, og kanskje andre yrkesgrupper også skulle hatt lignende avtaler, eller kanskje vi skulle hatt en mer normal arbeidstidsavtale, men selv om vår arbeidssituasjon ikke er så unik, som du sier, så må vi vel få lov til å fortelle om den? I hvert fall når folk spør!

Gammel 03-02-11, 17:09   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ming: Du vet vel at når vi forteller om noe, så er det sutring?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 17:10   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ming: Du vet vel at når vi forteller om noe, så er det sutring?

Nei, men dette er!

Gammel 03-02-11, 17:22   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, men dette er!

Ja, jeg tenkte meg det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 17:09   #14
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det er selvsagt et godt poeng. Det er helt sikkert en HAUG med yrker som har like stort press som læreryrket. Men forskjellen (slik jeg opplever den, med fare for å være subjektiv) er at lærere veldig ofte får beskjed om å slutte å sutre hvis de setter fingeren på noe fordi vi har de lange feriene, fordi vi kan gå så tidlig hjem, osv. Det føles rett og slett urettferdig ettersom jeg vet at jeg jobber massevis med gratistimer, ikke bare noen timer her og der.

Gammel 03-02-11, 17:28   #15
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

I barnehager varierer det.
Jeg har nå betalt lunsj, men da må jeg også droppe den hvis det ikke er tid.
I kommunale barnehager her i kommunen er det ikke betalt lunsj, men der går de en halvtime før, eller fører overtid dersom de ikke får tatt ut lunsj (noen iallfall).

Gammel 03-02-11, 17:41   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke betalt pause.

Og dersom jeg kunne valgt, så skulle jeg gjerne hatt all arbeidstid bundet til arbeidsplassen. Det det ville medført ville nok vært mindre tid i lag med ungene, fordi jeg da med veldig god samvittighet kunne gjort alt av papirarbeid, alt av kartlegging, all faglig oppdatering i arbeidstiden, alle møteforberedelser.

Gammel 04-02-11, 10:31   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

rine - om jeg surrer bort en time arbeidstid på fp så må jeg ta det igjen, ja. Surrer jeg bort tiden fordi jeg sitter og venter på noe og ikke kan gjøre noe annet likevel så er det greit. (I testperioder kan det bli en hel del slike dager hvor man egentlig får mye ventetid eller bare sitter og følger med og noterer.) Men som i går feks så ble det et par timer ekstra på meg fordi jeg bare rota med forum hele dagen innimellom å prøve å gjøre det jeg egentlig skulle. Til gjengjeld jobbet jeg, inkludert fp-rot fra åtte i går morges til to i natt så det ble da gjort litt likevel.

Jeg klager jo ikke på lønna jeg, så hvis noen sier at jeg er heldig som har så god lønn og så sløv jobb så ville jeg nok mest sannsynlig le godt av begge deler. Den ene latteren fornøyd, den andre temmelig ironisk. Forøvrig er jeg ikke heldig som har et yrke med god lønn - det er resultatet av et meget bevisst valg en gang i tiden.

Sokk - det er forskjell. Jeg oppdaterer meg faglig (mye arbeid) på fritiden. Jeg tenker ikke på det som jobb. Men om man pålegges oppgaver som ikke kan løses innenfor normalarbeidstiden så skal selvsagt dette lønnes.

Å miste lunsjpausen må man bare finne seg i. Sånn er livet. Og dermed får jeg for min del en halv time lenger arbeidsdag stort sett hver dag - men ikke noen avspasering til kompensasjon.

Det virker på meg som om lærere som en normalordning jobber et par hundre timer over hvert år uten kompensasjon og uten mulighet til å si nei. Det er ikke i orden.

Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 11:16   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det virker på meg som om lærere som en normalordning jobber et par hundre timer over hvert år uten kompensasjon og uten mulighet til å si nei. Det er ikke i orden.

Vel, vi kan vel bare ha det så godt som ikke var "bevisste" nok da vi tok karrierevalget vårt, antar jeg. :kunne ikke dy meg:

For ordens skyld: Jeg jobber ikke flere timer enn jeg får igjen gjennom i avspasering. Jeg har aldri talt, men jeg tenker at i gjennomsnitt 7 timers arbeidsdag (noen dager 8 timer, andre dager 6) + ca tre timers jobbing to søndager i mnd, en-.to timers arbeid et par kvelder i uken og to runder med foreldresamtaler (da er jeg på jobb fra 8.00-21.00) og to foreldremøter 18.00-20.00 i skoleåret, går ganske godt opp i de ukene jeg får avspasering. Jeg er aldri med på klasseturer o.l som jeg ikke får betalt for.(Nå snakker jeg turer med overnatting som går utover normal arbeidstid, siden disse ikke ligger "innbakt" i arbeidsavtalen.)
Når lærere forteller at de jobber hundrevis av timer over det de faktisk får igjen gjennom avspasring, tenker jeg at de:
enten:
-er dårlige på å telle
-lyver
-er fryktelig lite effektive

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 11:58   #19
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vel, vi kan vel bare ha det så godt som ikke var "bevisste" nok da vi tok karrierevalget vårt, antar jeg. :kunne ikke dy meg:

Når lærere forteller at de jobber hundrevis av timer over det de faktisk får igjen gjennom avspasring, tenker jeg at de:
enten:
-er dårlige på å telle
-lyver
-er fryktelig lite effektive

Eller jobber i barneskolen. Jeg har ikke jobbet i videregående skole, men jeg tror det er en litt annen verden etter det du forteller.

Gammel 04-02-11, 11:18   #20
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Couldn't care less. Etter 18 år som overbetalt servitør med dårlig tonasjon i lufta så preller fordommene av som vann på gåsa...

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.