|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Men barn som passerer 36 kg er ikke så spinkle lenger. Poden min på 9 stanger i taket i stolen og han sitter faktisk vesentlig bedre uten pute enn med sånn egentlig. Hadde han vært lettere hadde jeg fortsatt med stol, men jeg ser ikke poenget i pute for hans del lenger. Han er jo like stor som ei lita dame nesten, og han er kraftig i bekkenskjelettet slik at beltet ligger riktig.
|
|
|
#2 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/
Ja nemlig. Når barna blir større og kraftigere vil beltet ligge riktig uten pute/beltestol. Dette vil jeg tro at man greier å vurdere ganske bra ved å observere hvordan beltet ligger. Ligger beltet bra trenger man ikke pute/stol. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Vi kjøpte for noen år tilbake ei pute med horn på fra MaxiCosi. Men jeg aner ikke om det fortsatt finnes i sortimentet.
|
|
|
#4 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Vår gutt på samme alder er mye mindre enn din Honda, 123 cm og 19 kg. Hos oss skal han derfor sitte i stol lenge enda. Tror ikke jeg ville brukt stolen utenfor godkjent område, når de er blitt så store hadde jeg vel heller vurdert om ikke beltet ligger godt nok, og så heller satt inn pute hvis den ikke gjør det. Dog tror jeg at kanskje putene også stopper på 36 kg.
|
|
|
|
#5 |
|
...
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Vi bruker bare puten til en MC-stol hvor ryggen er tatt av. Akkurat på dette vil det jo ikke påvirke sikkerheten. Bare pute vs pute hvor ryggen har blitt fjernet. Vi har begge deler og de blir brukt om hverandre. Akkurat det har jeg ikke tenkt til å endre på om i gen har en god grunn. At produsenten ikke ønsker det lenger er ikke god nok grunn for meg.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Kan det ha noe med det å gjøre at det er påkrevd med horn på sitteputer, men ikke alle stoler har hornet på putedelen? Jeg trodde virkelig at stolene våre kunne brukes uten rygg også. Vi har forøvrig britaxstoler og de kan deles.
|
|
|
#7 |
|
...
Det er ikke påkrevd med horn nei. Dessuten så horn/manglende horn påvirkes jo uansett ikke av ryggen.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Slik jeg har forstått det i hine hårde dager da jeg jobbet med bilsikkring, så er stolen sinii godkjenning på mål og vekt der fordi ungen før denne vekt/høyde ikke har full beskyttelse av setebeltet i en kollisjon. Når ungen har nådd denne tyngden ev høyden vil setrbeltet ha den effekten man ønsker og ekstra stol vil ikke lengere være nødvendig, men det betyr ikke at den ikke kan brukes. Sittestilling og komfort teller jo også.
|
|
|
#9 |
|
Stabilt ustabil...
|
Nei, tror ikke det. Jeg spurte i butikken vi kjøpte det etter at jeg hadde montert sete nr 2 (mener å huske at jeg ved tilfeldigheter så det i bruksanvisningen, og stusset...)
|
|
|
#10 |
|
...
Ja det gikk jeg ut i fra. Vi har også en ikkefixversjon. Det var den jeg tenkte på. Litt i overkant mange bilstoler her nå.
|
|
|
#11 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Jeg er elendig til å huske hvor jeg leser/får info fra (f eks hvorfor det ikke er tillatt å bruke bare puta hvis ryggen er tatt av på delbar barnestol).
|
|
|
#12 |
|
...
Det skal jo være produksjonsmerke på setene med årstall vel? Uansett, er stolene like så kan du jo fortsatt bruke de som pute hvis de kan deles. Puten er jo ikke noe mindre sikker, det er jo bare noen produsenter som ikke lenger ønsker å "tilby" puter. Slik som HTS f.eks.
|
|
|
#13 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/Jeg trodde at mine Maxi Cosi Rodi XR ikke skulle kunne brukes som pute, men det eneste jeg finner i bruksanvisningen er;
|
|
|
#14 |
|
Stabilt ustabil...
|
Diskusjonen gikk vel mer på om det er lov å bruke beltestoler når man tar av ryggen, ikke om det er lov å bruke puter som bare er puter.
|
![]() |
|
|