Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan få myke brødskorper?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-11, 11:14   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Hvordan få myke brødskorper?

Jeg begynner endelig få dreisen på brødbakinga mi.

Men skorpene er fremdeles litt i hardeste laget, synes jeg, men jeg er usikker på hva som er styrende for hvor harde skorpene blir?
Er det hvor lenge brødene står i ovnen, hvor høy temperaturen er eller mer eller mindre av noe i deigen? Og i så fall hva? Mine to yngste håpefulle hadde vært veldig glade om mora lærte lage litt mykere brødskorper...

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 11:16   #2
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.103
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få myke brødskorper?

Jeg tror ikke du klarer å steke skorpene myke, men det er vel bare å legge brødet i plast et par timer?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 11:18   #3
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.798
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Hvordan få myke brødskorper?

Jeg pleier å legge brødene på rist, og legge en oppvridd våt klut oppå når de kommer ut fra ovnen. Da blir skorpene myke og fine.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 11:18   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.704
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få myke brødskorper?

Enn om du sprayer de med vann når de er nystekte - blir de ikke litt mykere av det? vet iallefall at folk gjør det.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 11:21   #5
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få myke brødskorper?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg tror ikke du klarer å steke skorpene myke, men det er vel bare å legge brødet i plast et par timer?

Neh, de er jo fremdeles harde etter å ha ligget i plast. Ikke sånn steinharde, jeg og de eldste spiser de glatt, men husets menn (både små og store ) synes altså de burde vært mindre harde.

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg pleier å legge brødene på rist, og legge en oppvridd våt klut oppå når de kommer ut fra ovnen. Da blir skorpene myke og fine.

Det skal jeg prøve i ettermiddag. Takk for tips.

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Enn om du sprayer de med vann når de er nystekte - blir de ikke litt mykere av det? vet iallefall at folk gjør det.

Skal også prøves!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 09:05   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få myke brødskorper?

Fuktig klut over brødene etter steking gjorde susen! Takk!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 09:13   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.553
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få myke brødskorper?

Jeg får ikke til å bake brød. Jeg har prøvd, men det blir alltid harde, tunge brød som egner seg mer som mordvåpen enn som mat.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 09:37   #8
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få myke brødskorper?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg får ikke til å bake brød. Jeg har prøvd, men det blir alltid harde, tunge brød som egner seg mer som mordvåpen enn som mat.

Jeg har også strevd med å bake brød, men nå begynner jeg endelig få dreisen på det.

Jeg tok utgangspunkt i grovbakstmelposer og fulgte oppskriften på baksiden de første gangene. Nok elting og nok heving, masse, masse heving gjorde susen gjorde susen etter litt prøving og feiling. Nå har jeg oppi frø og sånt (linfrø, sesamfrø, solsikkefrø og havregryn), bruker litt andre melsorter, av og til litt olje, av og til litt appelsinjuice, av og til finrevne gulrøtter, av og til bare vann, av og til vann og havremelk (har melkeallergiker) og det blir stort sett vellykket og jeg merker at jeg blir flinkere etterhvert som jeg skjønner hva som funker og ikke og hva som bidrar til hva.

Rett over nyttår kunne jeg ikke bake et vellykket grovbrød om det så stod om liv, så det er håp for alle. Babysteps.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 09:41   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.553
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få myke brødskorper?

Hm. Jeg syns hjemmebaket brød er tusen ganger bedre enn kjøpebrød, og vil så gjerne bake selv.
Jeg er sikkert ikke flink nok til eltingen og hevingen. Jeg har ikke maskin, så jeg må elte for hånd. Lett å gi seg for kjapt da, tror jeg.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 09:48   #10
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få myke brødskorper?

Jeg synes i alle fall det er mye bedre og elte grove deiger i kjøkkenmaskin enn det er for hånd.

Godt hjemmebakt brød er virkelig godt, og det er deilig å få litt forskjellig smak på brødet. Kjøpebrødene på REMA smaker klin likt hver bidige dag. Mye av grunnen til at jeg begynte bake selv er også at det blir mye billigere. Vi er seks stykker og spiser enorme mengder brød i uka, så da monner det litt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no