Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-07, 21:50   #61
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Og litt motbydelig, må jeg si.

Gammel 03-03-07, 21:51   #62
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er motbydelig? (utenom sure sitroner paa en lordsagskveld)

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 22:04   #63
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Man får hvitt brød i Norge også og man får bacon. Noe jeg ikke har sett i Norge er fritert hvitt brød. Altså loffskiver badet i fett. Fettete stekt fisk til frokost. Utvalget i syltetøy var også digert. Utvalget i fettfattig og sukkerfattig pålegg var minimalt. Smøreost var vel det nærmeste jeg kom.

Jeg har vært i England og bodd på ålreite hotell men har aldri opplevd verre mat i noe annet land enn på de hotellene jeg har bodd på der.

Det kan være tilfeldig selvsagt og jeg kan ha vært maks uheldig.

jeg spiser stort sett cheddar cheese til frokost paa engelske hoteller. Har de ikke hatt et godt uvalg av ost og skinke der du har bodd? Javisst faar du deep fried bread, fried tomatoes and you name it ..... Vet du hva de gjor i Skottland? Du kan faa deep fried mars bars paa chippies!!!

Gammel 03-03-07, 22:07   #64
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I hele skottland? Oi!

Gammel 03-03-07, 22:13   #65
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

I hele skottland? Oi!

Vet ikke om de gjor det i hele Skottland men paa de fleste chippies tror jeg? Dette regner jeg med at du har peiling paa siden du liker ekkel fet motbydelig pub mat.

Gammel 03-03-07, 22:15   #66
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Du tar saa totalt feil i det du sier her at det nesten blir morsomt :-) jo det faktum at de har faatt alle disse michelin restaurantene henger absolutt sammen med en okt bevissthet paa godt kosthold. Min mann jobber med Gordon og Gordon er jo kjent for sin modern british cuisine. St John er ogsaa modern British, de aller fleste topp resaurantene her i byen er nettopp modern british so hate to say it men du er nok ikke helt oppdatert Elin.

Veikroer og puber? Der spiser jeg selvfolgelig ikke. Men vi har nettopp faatt en ny gastro pub ned i gata, fantastisk god og sunn modern british food. Gasto puber kommer opp overalt naa, prov det neste gang du i stedet for en veikro.

Og hvorfor er supermarkedene her stappfulle av billig okologisk mat? Jo fordi det har, de siste 3 aarene vaert en enorm stor ettersporsel, folk har forlangt aa faa bedre tilbud av matvarer. Og derfor er ethvert supermarket her, selv langt ut paa landsbygda i Hampshire saa utrolig mye bedre en det drittet vi har hjemme. herregud, vi har jo et saa elendig utvalg at det ikke er til aa tro men det er jo ogsaa mye takket vaere norsk landbrukspolitikk og proteksjonisme.

Du sier du faar hvitt brod og bacon paa hoteller her? Ja selvfolgelig, gjor du ikke det i norge ogsaa? Her har de da i det minste godt bacon og ikke bacon fullt av vann og salt som det hjemme.

Jeg er nok ikke så lite oppdatert som du liker å tro...men deg om det

Det at Gordon Ramsey og Jamie Oliver m.fl. har fått øynene opp for sunnere og bedre og mer variert kosthold er flott og bra det, men det fjerner allikevel ikke det faktum at briter er av de usunneste i matveien i hele Europa til tross for det, og til tross for at det er skjedd en forbedring i senere tid.

Moderne mat ja, og trendy restauranter og modern british ja, men det er såååå mange fler enn de av oss som spiser slik mer (tids)riktig mat, Lisa, og det er de vi må "vekke" - ikke slike som deg og meg.

Jeg forstår at dette tydeligvis er et ømt punkt for deg i.o.m at du har forbindelser til og i Storbritannia, men det er ikke deg og moderne kokker jeg kritiserer, men det at mange lever med et kosthold som de gjorde for 60-100 år siden, og at mange barn i Storbritannia fortsatt spiser mye frityrmat, chips og kaker som skolemat (som også var temaet i denne tråden).

Jeg spiser heller ikke på veikroer, Lisa, (jeg skrev forøvrig vertshus, men kunne godt ha brukt betegnelsen B&B også) eller puber i England, men menigmann brite gjør faktisk ofte det, og i tillegg spises det usunt hjemme, på skolen, i lunsjpausen osv. Det er da ikke til å komme vekk fra det, ellers hadde ikke briter vært det tykkeste folkeslaget i Europa heller.

Det er flott og bra at de har godt utvalg økologisk billig mat! Det er å håpe at langt flere får øynene opp for ikke bare sunn, men økologisk mat. Tilbudet av økologisk mat, frukt og grønnsaker er dårlig i Norge. Det har blitt bedre, men i forhold til resten av Europa er det dårlig ja. Det er jeg helt enig med deg.

Ja, og man får selvfølgelig hvitt brød og egg, bacon og bønner overalt. Det vet jeg, men det er et påfallende stort antall som foretrekker den type mat i Storbritannia fremdeles. På et flott hotell utenfor London hvor jeg var for en stund siden hadde de en egen avdeling med økologisk mat, tørket frukt, frisk frukt, kornblandinger, brød for div.allergikere osv. Den avdelingen i frokostsalen stod nærmest urørt, og køen var ved baconet og bønnene....

Gammel 03-03-07, 22:20   #67
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Du vil helt sikkert faa dette servert i mange britiske hjem i dag ogsaa, working class people spiser fortsatt denne type mat daglig

Her sier du det selv, at en viss klasse spiser fortsatt slik elendig mat daglig. Det er det jeg mener, og det er de man må bevisstgjøre, og da hjelper det ikke å komme med at joda, briter spise masse modern british og økologisk de.... for NOEN spiser sunt, MANGE ikke.

Gammel 03-03-07, 22:22   #68
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Altså, hva man får på hoteller rundt om i verden er vel ikke akkurat spesielt relevant. På de fleste hotell får man vel bacon og hvitt brød, noen har dårligere utvalg enn andre. Var akkurat på hotell i Roma, det var kun hvitt luftbrød å få.
Jeg skjønner at Lisa ønsker å nyansere inntrykket av kostholdet i England, jeg ville også gjort det hvis det ble så ensidig kritisert på et eller annet fra f.eks hjemstedet mitt. Det er naturlig siden hun har så sterk tilknytning til landet, og ser en helt annen side av det. Men det fjerner heller ikke det faktum som Elin påpeker.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 22:27   #69
Elin

Elin sin avatar

Standard

jeg spiser stort sett cheddar cheese til frokost paa engelske hoteller. Har de ikke hatt et godt uvalg av ost og skinke der du har bodd?

Ja, Cheddar cheese er jo kjempesunn og god.....

Gammel 03-03-07, 23:22   #70
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg er nok ikke så lite oppdatert som du liker å tro...men deg om det

Det at Gordon Ramsey og Jamie Oliver m.fl. har fått øynene opp for sunnere og bedre og mer variert kosthold er flott og bra det, men det fjerner allikevel ikke det faktum at briter er av de usunneste i matveien i hele Europa til tross for det, og til tross for at det er skjedd en forbedring i senere tid.

Moderne mat ja, og trendy restauranter og modern british ja, men det er såååå mange fler enn de av oss som spiser slik mer (tids)riktig mat, Lisa, og det er de vi må "vekke" - ikke slike som deg og meg.

Jeg forstår at dette tydeligvis er et ømt punkt for deg i.o.m at du har forbindelser til og i Storbritannia, men det er ikke deg og moderne kokker jeg kritiserer, men det at mange lever med et kosthold som de gjorde for 60-100 år siden, og at mange barn i Storbritannia fortsatt spiser mye frityrmat, chips og kaker som skolemat (som også var temaet i denne tråden).

Jeg spiser heller ikke på veikroer, Lisa, (jeg skrev forøvrig vertshus, men kunne godt ha brukt betegnelsen B&B også) eller puber i England, men menigmann brite gjør faktisk ofte det, og i tillegg spises det usunt hjemme, på skolen, i lunsjpausen osv. Det er da ikke til å komme vekk fra det, ellers hadde ikke briter vært det tykkeste folkeslaget i Europa heller.

Det er flott og bra at de har godt utvalg økologisk billig mat! Det er å håpe at langt flere får øynene opp for ikke bare sunn, men økologisk mat. Tilbudet av økologisk mat, frukt og grønnsaker er dårlig i Norge. Det har blitt bedre, men i forhold til resten av Europa er det dårlig ja. Det er jeg helt enig med deg.

Ja, og man får selvfølgelig hvitt brød og egg, bacon og bønner overalt. Det vet jeg, men det er et påfallende stort antall som foretrekker den type mat i Storbritannia fremdeles. På et flott hotell utenfor London hvor jeg var for en stund siden hadde de en egen avdeling med økologisk mat, tørket frukt, frisk frukt, kornblandinger, brød for div.allergikere osv. Den avdelingen i frokostsalen stod nærmest urørt, og køen var ved baconet og bønnene....

Nei jeg ble litt overasket over innlegget ditt for du har stort sett rimelig peiling for aa si det slik .....
Men det er saa absolutt en sammenheng i hele greia tror jeg, okte antall gode verdensklasse restauranter, det helt utmerket tilbudet i butikker osv. Jeg tror ikke jeg noen steder har sagt det ikke er mange briter som ikke spiser masse dritt og fried mat hver dag. Det er det saa absolutt og de er jo i flertall. The working class her er et helt unikt fenomen i Europeisk sammenheng. Det er stygt aa si slikt om saa mange mennesker men det er desverre et faktum at mange mennesker her er stokk dumme i hodet sitt for aa si det paa en pen og forsiktig maate. Man skulle nesten ikke tro det var folk som er fodt og oppvokst i et saakalt vestlig informasjonssamfunn. Her sender folk med barna sine RED BULL i lunsjboksen because it keeps them awake in the afternoon INNIT? Trist tragisk men sant.

Uansett, det som provoserer meg er naar folk ser paa fordummende tv norge programmer om uk og tror hele landet er slikt. Det har gaatt sport i aa lage tv programmer om dumme folk. Og dumme folk er generelt sett god tv underholdning om det gjelder mat eller yes I slap my kids and i am proud of it type programmer. Det vet Jamie Oliver utmerket godt ogsaa.
Forovrig pussig hva slags heltestatus han har i Norge? Jamie er ikke noe annet en middelsrang kokk og er ikke rated engang blandt de virkelig gode kokkene i London.
Prosjektet med god skolemat ville ha hatt et ganske saa mye bedre utgangspunkt hvis det hadde blitt innfort UTEN Jamie Oliver. Han er jo ikke noe annet en provoserende og legger ikke akkurat godviljen til men saa er det jo aa lage god tv underholdning han er ute etter. Han staar jo aa snakker nedsettende om folk ved siden av seg og himler med oynene. Hvis det er noe denne type folk ikke liker saa er det den type holdninger.

Er dette et omt punkt for meg? Tja kanskje det? Jeg bor vekselsvis mellom Oslo og London og utvalg av god mat, om det saa er restauranger eller slakterbutikker eller fersk mat saa er det noe som irriterer meg grenseslost at vi har saa daarlig utvalg av i Norge. Samme med kosthold i barnehagen. Jeg grosser naar jeg ser de IKEA boksene fulle av brodskiver som de stakkars barna hjemme sitter og spiser til frokost, lunsj og ettermiddagsmaaltider ... herregud, da snakker man virkelig om ensidig, trist og traurig kosthold.

Vel vel ... jeg tror egentlig ikke du og jeg er saa uenige her men vi kan jo vaere det for diskusjonens skyld

Gammel 04-03-07, 00:04   #71
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg grosser naar jeg ser de IKEA boksene fulle av brodskiver som de stakkars barna hjemme sitter og spiser til frokost, lunsj og ettermiddagsmaaltider ... herregud, da snakker man virkelig om ensidig, trist og traurig kosthold.

Ja, for alle norske barn har jo kjedelige matpakker. Helt klart. Og brød er jo helt forferdelig. Æsj.

Gammel 04-03-07, 00:16   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eeegentlig synes jeg Lisa har et poeng. Vi nordmenn er raskt ute med å kritisere andre lands kostvaner, men er vi egentlig så mye bedre selv? Brødmat er faktisk ikke det sunneste, iallefall ikke når 3-4 av dagens måltider faktisk består av det, som jo er vanlig her. I andre land spises det oftest varm lunsj, gjerne salater, supper, eller enkle middager. I Norge har man denne trauste matpakken med 2-3 brødblingser mens vi snakker om hvor "variert" vi spiser.

Okei, nå ligger jo England på fedmetoppen, og det av en grunn. Men mon tro hva britene hadde tenkt om oss om de hadde sett den norske versjonen av "Du er hva du spiser"?

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 00:27   #73
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, for alle norske barn har jo kjedelige matpakker. Helt klart. Og brød er jo helt forferdelig. Æsj.

Jeg snakket spesifikt om de IKEA boksene jeg ser i vaar barnehage. Jeg ser barn sitter og spiser brodskiver fra disse boksene til frokost, lunsj og sa igjen til ettermiddagsmaaltidet. JA det synes jeg er et forferdelig ensidig og trist kosthold med 3 like maaltider i lopet av dagen. Og fra samme matboks ..... inn og ut av kjoleskapet. Og vi snakker om et variert og godt kosthold?

Gammel 04-03-07, 00:35   #74
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er en IKEA boks? Ferdige laget matpakke som kjøpes på IKEA?
For jeg regner ikke med at det er selve boksen ungene har maten i du prater om, det er innholdet som teller, trodde jeg.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 04-03-07, 00:46   #75
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Hva er en IKEA boks? Ferdige laget matpakke som kjøpes på IKEA?
For jeg regner ikke med at det er selve boksen ungene har maten i du prater om, det er innholdet som teller, trodde jeg.

He he sorry, naar jeg sier IKEA bokser saa mener jeg disse ganske store boksene som fungerer utmerket som matboks! Ikke noe galt med boksene, de er jo fine matbokser men det jeg synes er trist er naar barn drar til bhagen med en slik boks i ryggsekken og den boksen er stappfull av broskiver som skal vaere 3 maltider om dagen. (I vaar barnehage faar de ikke noe mat servert lenger).

Gammel 04-03-07, 00:51   #76
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

He he sorry, naar jeg sier IKEA bokser saa mener jeg disse ganske store boksene som fungerer utmerket som matboks! Ikke noe galt med boksene, de er jo fine matbokser men det jeg synes er trist er naar barn drar til bhagen med en slik boks i ryggsekken og den boksen er stappfull av broskiver som skal vaere 3 maltider om dagen. (I vaar barnehage faar de ikke noe mat servert lenger).

Skjønner! Ja, sånn er det i vår barnehage. De holder ett varmt måltid i mnd, suppe og pølser noen ganger på den faste turdagen, men hovedsakelig er det vi som holder maten. Og da blir det mye brødskiver. De kan få meg seg babyglass (for de som bruker det), frokostblandinger, youghurt og ellers det vi sender med. Men varme retter går ikke, fordi de har ikke kapasitet til å varme opp evnt retter man sender med. Veldig synd, for jeg prøvde dette noen ganger, men ungene syntes ikke kald middagsmat var så stas. Heldigvis er det ubegrenset tilgang på frukt der.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 04-03-07, 02:55   #77
Elin

Elin sin avatar

Standard

The working class her er et helt unikt fenomen i Europeisk sammenheng. Det er stygt aa si slikt om saa mange mennesker men det er desverre et faktum at mange mennesker her er stokk dumme i hodet sitt for aa si det paa en pen og forsiktig maate. Man skulle nesten ikke tro det var folk som er fodt og oppvokst i et saakalt vestlig informasjonssamfunn. Her sender folk med barna sine RED BULL i lunsjboksen because it keeps them awake in the afternoon INNIT? Trist tragisk men sant.

Uansett, det som provoserer meg er naar folk ser paa fordummende tv norge programmer om uk og tror hele landet er slikt. Det har gaatt sport i aa lage tv programmer om dumme folk. Og dumme folk er generelt sett god tv underholdning om det gjelder mat eller yes I slap my kids and i am proud of it type programmer.

Jo det er mange slike programmer som kommer fra Storbritannia, så de har nok mange å ta av der Jeg så forresten på CNN i går om en mor som muligens kom til å miste omsorgen av sin egen 8 år gamle sønn som var sykelig overvektig. Han veier 91 kg i en alder av 8 år, og i løpet av en dag spiste han stort sett bare dritt (potetgull, pizza, pommes frittes, hamburger og snop). Moren ble ikke tatt fra omsorgen, men det er ikke tvil at det er hun som er skyld i sønnens sykelige fedme.

http://www.cnn.com/2007/HEALTH/02/27...eut/index.html

Til venstre i bildet kan man klikke på en video hvor det er en reportasje om denne gutten.

og for ordens skyld, ja, det er nok en gang Storbritannia.

Opprinnelig lagt inn av Lisa

Forovrig pussig hva slags heltestatus han har i Norge? Jamie er ikke noe annet en middelsrang kokk og er ikke rated engang blandt de virkelig gode kokkene i London.
Prosjektet med god skolemat ville ha hatt et ganske saa mye bedre utgangspunkt hvis det hadde blitt innfort UTEN Jamie Oliver. Han er jo ikke noe annet en provoserende og legger ikke akkurat godviljen til men saa er det jo aa lage god tv underholdning han er ute etter. Han staar jo aa snakker nedsettende om folk ved siden av seg og himler med oynene. Hvis det er noe denne type folk ikke liker saa er det den type holdninger.

Jeg er selv en fan av både Jamie Oliver og Gordon Ramsey. De lager knakende god mat på en ujålete måte som jeg har sansen for. Nigella derimot.... Jeg vet ikke noe om hva slags status de har innad i kokke- og restaurantbransjen, men det er heller ikke viktig for meg.

Gammel 04-03-07, 10:07   #78
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg er selv en fan av både Jamie Oliver og Gordon Ramsey. De lager knakende god mat på en ujålete måte som jeg har sansen for. Nigella derimot.... Jeg vet ikke noe om hva slags status de har innad i kokke- og restaurantbransjen, men det er heller ikke viktig for meg.

Vi har litt ulik smak, tror jeg. Jeg liker Jamies filosofi, men synes kokebøkene hans blir vel enkle (stating the obvious, liksom) og at TV-programmene er vel mye om andre ting enn mat og tilbereding. Gordon Ramsey er jeg en stor fan av, særlig de programmene der han ordner opp i skakkjørte hoteller og restauranter. Stor moro for en som har jobbet i bransjen. Jeg liker Nigella. Hun fremstår som litt klønete (hvordan hun bruker kniv er en lidelse å se på) og fingerslikkende stønnende, men bøkene hennes er strålende. Oppskriftene er kjempegode og jeg har sans for hennes hedonistiske innstilling til det å spise og kose seg.

Gammel 04-03-07, 10:19   #79
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker også Jamies filosofi, men kan ikke helt skjønne hvorfor du syns kokebøkene hans er enkle, eller ihvertfall ikke på noen måte enklere enn Nigellas. (Jeg har sett du har skrevet det før, så jeg er bare nysgjerrig på hvorfor...)
Jeg syns Jamie har veldig mange strålende oppskrifter, med nye og spennende kombinasjoner av råvarer. For eksempel har han utrolig mange spennende salater og grønnsakretter. Jeg liker også veldig godt Nigella, men det er noen av oppskriftene hennes jeg har brukt og ikke falt sånn helt for.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 10:37   #80
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker Jamie. Han er herlig sjarmerende med en lespende iver over sunn mat som alle kan lage. Liker Gordon Ramsey. Han er meget bestemt og har en herlig sans for detaljer og deliktasser. Nigella derimot har jeg ikke sansen for i det hele tatt. Minner meg litt for mye om kan-jeg-dyppe-deg-i-smeltet-sjokolade-og-slikke-den-av-deg-mens-jeg-stønner-høyt-type-matlaging som jeg ikke har sansen for. Hun lager sikkert god mat, men jeg orker ikke se programmene hennes. Irriterer meg sånn over hennes vesen, at jeg ikke klarer å følge med på det hun lager.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:45.