|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner
Jeg melder fra om sykt barn selv om jeg ikke har undervisning og i teorien kan jobbe hjemmefra. Før i tiden, med to småttiser, fikk jeg jo gjort nada, Nå, hvis jeg bare har en syk elleveåring som ser på TV, kan jeg få gjort både det ene og det andre. Kanskje ikke et fullt dagsverk, men det gjør jeg jo ikke på jobb heller. :lærer: |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner
Nettopp. Og derfor sier ikke jobben noe på når jeg gjør jobben, eller om jeg ikke får 8 effektive timer den dagen, så lenge jeg gjør det jeg skal innen fristen. Så kan det være at det er ting jeg ikke får gjort av det som kan gjøres innimellom, men det er i alle fall bedre at de viktige tingene blir tatt hånd om. Dermed har vi en gjensidig forståelse av at det er helt OK å løse det slik. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerMannen min tar ut mest, siden det er enklere for ham å være borte fra jobb (med unntak av møte-dager og sånt). Det er også stort sett han som tar barna til lege/tannlege osv. Eller, nå har både jeg og barna skiftet lege til en som er rett nedi gata her så da er det enklere for meg å gjøre det. Men her er altså skjevfordelingen andre veien.
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerJa, lege og tannlege er det så godt som alltid mannen som tar seg av med mindre jeg slumper til å ha en fridag. Mannen kan jo flexe, mens jeg ettelater et hull på jobb.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerHer tek vi det annankvar dag så godt det går. Det skjer vi gjer det annleis viss det skjer noko spesielt på jobb hos ein av oss, men da tek den som har vore mindre heime det att ved neste høve. Eg synes det er sjølvsagt å dele slik, men ser mange rundt meg som er desse typiske mammaene som er heime kvar gong barnet er sjukt.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerMen det er jo ganske graverende tall - over 80%! Det er nesten verre enn permisjonsfordeling med tanke på hvordan de vurderer kjønn ved ansettelse.
|
|
|
#7 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerHer hos oss tar vi det litt som det kommer. Ofte er jeg hjemme på dagen, og overlater så stafettpinnen til mannen min slik at jeg kan bytte til meg en kveldsvakt. Ellers er det litt avgjørende hvilken jobb som krever oss mest akkurat da.
|
|
|
#8 |
|
Ute på tur
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi deler ganske likt, og forsøker å tilpasse det til kalenderen til hverandre. Begge har gjemmekontormuligheter, og jeg har omtrent ikke ført sykt barn dager de siste par årene, det blir til at jeg jobber mens barnet sover/ser på tv og så avspasserer jeg resten, evt jobber mer på kvelden. Mannen gjør det samme.
|
|
|
#9 |
|
Etylbarbital
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi deler likt, stort sett annen hver dag. Jeg fører stort sett ikke sykt barn-dager, men gjør som Martis. Mannen må skrive dager.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerHos oss vil statistikken si 100 % på meg, men realiteten er nærmere 50-50. Mannen fører ikke sykt barn dager.
|
|
|
#11 |
|
heimføing
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerSer ut som det er tall fra Oslo kommune, altså "bedriften" Oslo kommune. Da kan man spørre hvilken type jobb har kvinner (pleie/skole/barnehage der man ikke kan ta hjemmekontor?) og hvilken type jobb har menn? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Flax
Hvor: Bergen
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi deler omtrent likt, rent "belastningsmessig" (altså vi er hjemme omtrent annenhver gang). Men mannen jobber turnus, og vi prøver å legge det opp til at han er hjemme når han har planlagt fri, og holder skiftene sine så langt som mulig. Så han er hjemme like mye som meg, men registrerer langt færre sykt barn dager. Vi har aksept fra arbeidgiver for å dele sykedagene opp i timer, så dersom jeg jobber f.eks halve dagen skriver jeg halve dagen med timer, og halve dagen med sykt barn.
|
|
|
#14 |
|
Ferdig!
Hvor: Telemark
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi bytter på være hjemme. Eller, jeg melder meg som oftes frivillig.
|
|
|
#15 |
|
kall om benen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerDet faller mest på mannen siden jeg er selvstending næringsdrivende og taper masse penger hvis jeg må være hjemme.
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerHos tror jeg det er rimelig jevnt fordelt, med en liten overvekt på mannen. Han har inntil nylig vært selvstendig, og det har vært lettere for ham å ta igjen tapt arbeid på kveldstid, enn for meg. Han jobber også nærmere hjem og skole, så skjer det noe er det han som kan hente fortest. Vi har heller ingen tur-ordning, men finner ut hvem som kan være hjemme med tanke på planlagte møter o.l.
|
|
|
#17 |
|
søt
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi bor ikke sammen, har annhver uke, og har tatt ungene den uka vi har hatt ansvaret i utgangspunktet. Ved ekstremt ubeleilelige tidspunkt har vi byttet. Nå skal det sies at ungene nesten aldri har vært syke, så dette har vært et nesten ikke-eksisterende problem.
|
|
|
#18 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerDet blir meg som tar det meste. Men mannen tar også sin del. Vi har også delt dagene, at mannen går på jobb om morgenen og jobber til lunsj (han beg kl 07) Så kommer han hjem og jeg drar på jobb og tar seinvakt (jobber i bhg)
|
|
|
|
#19 |
|
Tre små T
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi deler ganske likt,men mannen har nok tatt flere enn meg. Jeg tar som regel oppkast og høy feber.
|
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerNå har jeg lest artikkelen igjen, og dette handler om fravær hos ansatte i Oslo Kommune. Nå klarte jeg ikke å finne noen oversikt over kjønnsfordelingen av de 43.000 ansatte i Oslo Kommune, men jeg regner med at det er en stor kvinnearbeidsplass. Mange av disse jobbene er jo i undervisning, pleie og omsorg, kommunehelse, barnehager etc., og det er jo jobber hvor man ikke kan ha hjemmekontor i særlig grad, og jobber hvor kvinner er i stort flertall.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
|
|