Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-11, 20:28   #21
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Jeg hadde masse vondt i magen før, og det skyldtes blant annet nærmest daglig inntak av Cola Light og Läkerol, altså aspartam. Jeg reagerer også på andre søtstoffer, så for meg er det mest reaksjonen som gjør at jeg unngår det. Jeg lever også uten sukker (ikke av prinsipp, fordi jeg blir dårlig av det), men synes ikke jeg trenger kunstig søtning av den grunn. Det hender jeg bruker Sukrin, men ellers klarer jeg meg utmerket med å søte med frukt, ren vanilje eller lignende. Jeg har vel heller vent meg av med at alt skal være så søtt hele tiden. Når det gjelder barn, vil jeg nok heller gi sukker en gang i blant og unngå kunstig søtning enn å gi mye lightprodukter. Selv om dokumentasjonen ikke er god nok, føler jeg meg ikke trygg på at det er uproblematisk med særlig aspartam til hverken voksne eller barn.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:29   #22
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.776
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Kunstig søtning=hodepine. Iallefall hver gang jeg drikker Fun light etc.

Synes heller ungene skal få litt sukker jeg da men bare moderere det i hverdagen.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:59   #23
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg hadde masse vondt i magen før, og det skyldtes blant annet nærmest daglig inntak av Cola Light og Läkerol, altså aspartam. Jeg reagerer også på andre søtstoffer, så for meg er det mest reaksjonen som gjør at jeg unngår det. Jeg lever også uten sukker (ikke av prinsipp, fordi jeg blir dårlig av det), men synes ikke jeg trenger kunstig søtning av den grunn. Det hender jeg bruker Sukrin, men ellers klarer jeg meg utmerket med å søte med frukt, ren vanilje eller lignende. Jeg har vel heller vent meg av med at alt skal være så søtt hele tiden. Når det gjelder barn, vil jeg nok heller gi sukker en gang i blant og unngå kunstig søtning enn å gi mye lightprodukter. Selv om dokumentasjonen ikke er god nok, føler jeg meg ikke trygg på at det er uproblematisk med særlig aspartam til hverken voksne eller barn.

Det fineste er å vende seg av med søtsmak.

Jeg er "heldig" og aldri vært noe opptatt av brus og saft, det er vel der stor inntaket av light/sukker kommer inn. Godteri var jeg veldig fan av nå, veldig glad i "kosemat" fortsatt, den er bare ikke full av hvitt sukker, eller kunstig søtning, men heller banan, dadler ol

Jeg lager kjernesunne vafler til sønnen min innimellom, det er vel det enste han spiser med bjørkesøt (foruten tyggis), synes det er veldig fint han vil spise de vaflene da det er meltyper jeg ellers aldri ville fått i han ellers blir det vanlig sukker, men så lite som mulig.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 21:06   #24
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Det fineste er å vende seg av med søtsmak.

Jeg er "heldig" og aldri vært noe opptatt av brus og saft, det er vel der stor inntaket av light/sukker kommer inn. Godteri var jeg veldig fan av nå, veldig glad i "kosemat" fortsatt, den er bare ikke full av hvitt sukker, eller kunstig søtning, men heller banan, dadler ol

Jeg lager kjernesunne vafler til sønnen min innimellom, det er vel det enste han spiser med bjørkesøt (foruten tyggis), synes det er veldig fint han vil spise de vaflene da det er meltyper jeg ellers aldri ville fått i han ellers blir det vanlig sukker, men så lite som mulig.

Ja, jeg synes i hvert fall det har vært enklere for meg at ikke alt må være så veldig søtt hele tiden. Men det er meg, da. Folk må finne sin egen greie. For meg er banan supersøtt.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 22:10   #25
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.934
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Ja, jeg synes i hvert fall det har vært enklere for meg at ikke alt må være så veldig søtt hele tiden. Men det er meg, da. Folk må finne sin egen greie. For meg er banan supersøtt.


banan, og honning ( :grøss: )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 09:10   #26
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.


banan, og honning ( :grøss: )

Det er jo ikke så rart at man opplever honning som søtt, det er jo sukker.

Forøvrig er jeg ikke noen fan av søtningsmidler, de gir meg hodepine. Jeg bruker litt stevia, sukrin eller litt brunt sukker om jeg skal ha noe søtt.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no