Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og hijab

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-11, 11:23   #201
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Er det ikke litt vel tidlig å gjøre det på nytt bare fordi noen har lyst til å bruke hijab eller solbriller til den moderne bunaden sin?

Jeg bruker verken hijab eller solbriller til bunaden min og har ingen planer om det heller.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:49   #202
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da kan man bruke bunad. Jeg bruker forresten aldri bunaden min fordi jeg er stolt av å være norsk, og jeg har aldri hørt noen andre si det er derfor heller. Jeg bruker den fordi jeg syns den er fin.

Jeg er stolt av å bære min nordlandsbunad, fordi jeg er stolt av min landsdel.
Når vi kommer til utlandet så tror jeg det er stas å kunne vise fram et nasjonalplagg. Det har noe med tilhørighet å gjøre.

Mine barn har gått på en skole med 40 % med innvandrerbakgrunn. For noen år tilbake arrangerte en venninne av meg, som var lærer der (hun er fra Irak og Syria) en internasjonal dag. Da kom alle som hadde nasjonaldrakter med dem på. Det var så flott å se hvor stolte de var av nasjonaldraktene sine, både store og små. Vi fikk også kjøpe smaksprøver på mat fra ulike land.

Jeg ser ikke noe galt i å være stolt av det landet eller landsdelen man kommer fra, eller som man føler tilhørighet til. Da er et plagg som representerer det en fin måte å vise det på.

Selvom noen ikke føler det så er vi heldigvis forskjellige.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:07   #203
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da kan man bruke bunad. Jeg bruker forresten aldri bunaden min fordi jeg er stolt av å være norsk, og jeg har aldri hørt noen andre si det er derfor heller. Jeg bruker den fordi jeg syns den er fin.

Så hvis du hadde funnet en sari som var finere enn bunaden din, ville du brukt den i stedet?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:14   #204
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.322
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg hverken røyker eller bruker solbriller/hijab til bunad, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:45   #205
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Så hvis du hadde funnet en sari som var finere enn bunaden din, ville du brukt den i stedet?

Nå bruker jeg bunaden min også fordi jeg føler en tilhørighet til familien min i den da, jeg ville ikke hatt hvilken som helst bunad. Men om jeg ikke syns bunaden jeg har tilhørighet til var noe fin ville jeg selvsagt ikke bruke den. Jeg syns uansett ikke det er samme grunn som å bruke bunad fordi man er stolt av å være norsk.

Jeg har forresten både en sari og en zambisk folkedrakt, og jeg har brukt begge deler.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:48   #206
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har forresten både en sari og en zambisk folkedrakt, og jeg har brukt begge deler.

Touché!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:50   #207
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Av og til Tallulah, kan du være fordømt irriterende å diskutere med, der du alltid har et irriterende velbegrunnet svar på ALT, og der gikk du jommen deg selv en høy gang.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:52   #208
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Av og til Tallulah, kan du være fordømt irriterende å diskutere med, der du alltid har et irriterende velbegrunnet svar på ALT, og der gikk du jommen deg selv en høy gang.

Det var ikke meningen. Men jeg har faktisk begge deler! Ene var en gave fra en kompis som bodde i Pakistan, og den andre av en zambisk venn av familien. Den er rålekker faktisk. Men jeg har ikke brukt dem på 17. mai da.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:03   #209
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har forresten både en sari og en zambisk folkedrakt, og jeg har brukt begge deler.

Her føler jeg nesten for å be om bildebevis.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:16   #210
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Her føler jeg nesten for å be om bildebevis.

Det kan du godt få, men ikke meg meg inni.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:16   #211
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Her føler jeg nesten for å be om bildebevis.

Ikke jeg. Hvis det er en (nordmann, altså) som jeg tiltror å ha en zambisk folkedrakt på lur, så er det Tally.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:30   #212
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og hijab

Altså, jeg har tenkt litt på dette her, og jeg tror må konkludere med følgende: Det er trolig hijab jeg har aller mest i mot, ikke spesielt hijab til bunad. Grunnen til at jeg kommet fram til det er at jeg ikke har spesielt store motforestillinger mot andre eksperimenteringer med bunaden. Jeg reagerer i grunn mest av alt på koblinga mellom hijab - som jeg mener er et kontrollerende plagg - med bunaden, som jeg syns er et symbol på frihet og tradisjon. Sånn sett ville jeg reagert mindre på kalott og bunad, og med den erkjennelsen så må jeg nok innrømme at det for meg er selve hijaben som er problemet.

(Og nei, det betyr ikke at jeg generelt har problemer med folk som bruker hijab, det betyr ikke at jeg mener at alle som bruker det er underkuet og kontrollert etc. etc. - bare for å ha nevnt det på forhånd... Jeg har problemer med hijaben som plagg og det den symboliserer, ikke med personene som bruker den.)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:33   #213
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det kan du godt få, men ikke meg meg inni.

Altså, hvem som helst kan jo finne en sari på google.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ikke jeg. Hvis det er en (nordmann, altså) som jeg tiltror å ha en zambisk folkedrakt på lur, så er det Tally.

Vel, jeg innrømmer gjerne at jeg ikke så den komme.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:33   #214
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg kjenner knapt noen nordmenn som ikke synes hijab er problematisk. Jeg er ikke noe unntak. Jeg tenker derimot at hvis folk først skal/vil/må gå i hijab, så er ikke det en grunn for at man skal nekte dem å gå med bunad.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:33   #215
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.199
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Det er veldig forståelig å synes hijab er en problematisk skikk. Men da synes jeg det blir feil å spesifikt si at man ikke synes hijab bør kombineres med bunad. Det blir litt som å si at "jeg er helt mot at man raner banker iført bunad", når det egentlig er bankraningen man er mot og det ikke egentlig har noe med bunaden å gjøre i det hele tatt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:33   #216
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg har samme følelser som deg ang. hijab, Darth, men legger nok mindre assosiasjoner til "frihet" i bunaden enn det du gjør.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:36   #217
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er veldig forståelig å synes hijab er en problematisk skikk. Men da synes jeg det blir feil å spesifikt si at man ikke synes hijab bør kombineres med bunad. Det blir litt som å si at "jeg er helt mot at man raner banker iført bunad", når det egentlig er bankraningen man er mot og det ikke egentlig har noe med bunaden å gjøre i det hele tatt.

Det er jeg helt enig med deg i - men jeg har brukt et døgn på å komme helt fram til denne erkjennelsen, så vær tålmodig med meg . Grunnen til at jeg begynte å tenke på dette igjen var at jeg kom på en ung mann jeg kjenner som bruker kofta si (som jo er omtrent som en bunad) med utradisjonelle bukser, og jeg liker det. Jeg liker den måten ungdom i Nord-Norge bruker kofta på, og da måtte jeg tenke på nytt angående dette med bunad og hijab og innrømme for meg selv, og deretter for dere, at for meg handler dette mer om hijaben enn om bunaden.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:37   #218
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Altså, hvem som helst kan jo finne en sari på google.

jeg mente mer at jeg kunne legge begge to på senga og ta bilde av dem da. Sammen med f.eks. Elvis-speilet mitt, for å bevise at det er mitt. Men jeg skal faktisk ikke love for mye, for jeg vet ikke hvor noen av dem er for øyeblikket. Sønnen min hadde også en pakistansk drakt som liten. Han brukte den litt på veldig varme sommerdager.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har samme følelser som deg ang. hijab, Darth, men legger nok mindre assosiasjoner til "frihet" i bunaden enn det du gjør.

Der er jeg også. Jeg syns ikke hijab er uproblematisk, men jeg syns ikke der er mer uproblematisk sammen med bunad.

Jeg syns det er kult at du har tenkt rundt dette, Darth!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:39   #219
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.199
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det er jeg helt enig med deg i - men jeg har brukt et døgn på å komme helt fram til denne erkjennelsen, så vær tålmodig med meg .

Ja, for all del! Jeg synes det er kjempespennende selv å prøve å finne ut hva jeg egentlig mener og hva som egentlig er grunnen til det, så jeg har masse forståelse. Og kudos for at du sier det, ikke minst!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:44   #220
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.937
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Altså, jeg har tenkt litt på dette her, og jeg tror må konkludere med følgende: Det er trolig hijab jeg har aller mest i mot, ikke spesielt hijab til bunad. Grunnen til at jeg kommet fram til det er at jeg ikke har spesielt store motforestillinger mot andre eksperimenteringer med bunaden. Jeg reagerer i grunn mest av alt på koblinga mellom hijab - som jeg mener er et kontrollerende plagg - med bunaden, som jeg syns er et symbol på frihet og tradisjon. Sånn sett ville jeg reagert mindre på kalott og bunad, og med den erkjennelsen så må jeg nok innrømme at det for meg er selve hijaben som er problemet.

(Og nei, det betyr ikke at jeg generelt har problemer med folk som bruker hijab, det betyr ikke at jeg mener at alle som bruker det er underkuet og kontrollert etc. etc. - bare for å ha nevnt det på forhånd... Jeg har problemer med hijaben som plagg og det den symboliserer, ikke med personene som bruker den.)

Og da tror jeg egentlig at vi er ganske enige, likevel.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bunad, hijab, minoriteter, regler


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no