Sv: Legalisering av narkotika?
Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.
Ikke i farta, det er stort sett muntilge kilder fra folk som jobber med rus/helse, som er opplært i dette (mor i ambulansetjenesten, søsken i helsevesenet, bekjente i politiet etc). Jeg kan sikkert finne noe med litt søking, siden dette er rimelig allmen kjent blant de som jobber med slikt.
Men for alt jeg vet kan jo dette ha blitt tilbakevist etter at disse ble utdannet, det har jeg ikke fått med meg i tilfelle.
Jeg har også jobbet i psykiatri om det kan øke min kredibilitet. Og kjenner også mange som jobber i psykiatri/rusomsorg.
Generelt tror jeg ikke mer på en ubegrunnet påstand fra helsepersonell enn andre (se feks helsesøstertrådene). Og allmenne "sannheter" florerer like mye blant oss som andre yrkesgrupper.
Jeg har allikevel ennå til gode å se forskning som kan dokumentere senskader av hasjbruk, annet enn lungesykdommer. Og jeg leter aktivt etter det, så jeg tar gjerne imot tips.
Jeg sier ikke at det ikke finnes sammenhenger mellom rusbruk og psykisk sykdom, men det er også en diskusjon om hva som egentlig kom først. Mange psykisk syke vil jo ha forsøkt å medisinere seg selv lenge før de møter helsevesenet. Så selv om vi kan bevise at psykisk syke ruser seg mer enn andre grupper, sier det ikke nødvendigvis at det er rusmidler som skaper sykdommen. (selv om jeg ikke skal krangle på at man kan bli ganske sprø av en del rusmidler, bare at det er ganske stor forskjell på cannabis og ecstasy eller amfetamin for eksempel)