Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Hva skjedde med post mortem-tråden?

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-11, 15:11   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?

Det ble absolutt ikke snakket respektløst om bildene i den andre tråden, den var ikke ulik denne tråden. Det gikk mer på det at noen synes bildene er interessante mens andre synes det er grotesk å være fascinert av dem. Og det er selvsagt helt greit det altså.

Gammel 12-06-11, 15:27   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Selvsagt har det mye å si at bildene er gamle og ikke tatt i nåtid. Det gjør avstanden større. Av samme grunn som at en del unntatt materiale åpnes for innsyn etter x antall år, at folketellinger blir tilgengelige osv.

Ja, helt klart.

Gammel 12-06-11, 15:27   #3
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Når jeg ikke er forgiftet av div. softcore hormoner og halvgal (les små religiøs) av redsel for mitt eget avkom, så til de grader at bilder av døde nesten(ok bare nesten) er farlig..er jeg veldig enig med det esme skriver.

Liker spesielt det at man får en mere emosjonell forståelse og dermed linker tilbake i historien på en nærmere måte,man kan kjenne tiden i magen isteden for å forstå den intelektuelt.

Men denne flommen av hormonindusert galskap jeg for tiden er utsatt for, gjør også at jeg kan forstå hvor det som gjør at noen kan bli støtt kommer fra..egentlig bra ting det og.

Verden har ikke vondt av litt fintfølelse innimellom også.

Komboen som lager interesante tråder og diskusjoner her inne...priceless.

Sist redigert av era : 12-06-11 kl 15:32.
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 17:36   #4
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Men er det noen som har brukt ordet frastøtende om noen av bildene? Jeg kan i hvertfall ikke huske å ha lest det ordet. Selv syntes jeg bildene er vakre på en trist måte, og at de vitner om kjærlihet og omsorg rundt den døde. Jeg kan til dels skjønne at de ønsker at personen skal se levende ut på bildet, fordi det er slik de husker/vil huske personen. Slik som bildet av den gamle mannen med avisen i fanget. Det er ikke bildet av en død mann, det er et bilde av en god bestefar som har sovnet med avisen i fanget. Kanskje bildene var lettere å se på når de så levende ut?

Og at man så sorgen i ansiktet på noen av de levende menneskene på bildene gjorde dem mer levende og kanskje enda vakrere for meg. Mer ekte.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 18:10   #5
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Det at de ville få dem til å se levende ut, har kanskje noe å gjøre med at det ikke usansynlig er det eneste bilde av vedkommende som noen sinne er tatt

Gammel 12-06-11, 18:32   #6
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Ligger linker lenger oppe i tråden.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 18:54   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner også veldig godt at de gjorde det sånn. Når noen dør i dag ha man jo fire harddisker fylt med bilder av vedkommende. Det hadde de ikke før. Jeg skjønner det spesiellt godt når det var barn som døde, det er jo ikke rart at foreldrene ville ha et bilde av barnet slik de husket det, ikke et bilde av barnet i kisten.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 19:58   #8
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

De er så uendelig triste og vakre disse bildene, viser en rørende omsorg for avdøde, og den kjærligheten de etterlatte må ha følt for vedkommende som var så stor at de betalte uendelige summer for å forevige dem. Jeg synes det er fascinerende hvordan skikken å avbilde sine døde har forandret seg opp gjennom tidene. Men jeg må innrømme at det å stille dem ut som dukker eller levende er litt vanskelig å forstå, og hvorfor male pupiller på dem?
Men ikke grotesk, ikke fælt, det er fint å lære mer om historien om hvordan verden virket før i tiden, og på denne måten får man jo en følelsesmessig link og, ikke bare tørre fakta.

Gammel 14-06-11, 17:45   #9
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Kjærlighet og sorg vil der alltid være:

Prestefruens brev anno 1902

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:22   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Kjærlighet og sorg vil der alltid være:

Prestefruens brev anno 1902

Utrolig rørende. Jeg har lest det før, tror jeg, for lenge siden. Jeg lurer på om graven ble funnet? Må google litt på denne historien, kjenner jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.