|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?
Aldri, seff. Vi bare henger rundt med ungene og får dem til å være rolige slik at vi kan surfe på internett og drikke kaffe. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ah. Mye det samme som å være hjemme i mammaperm.
|
|
|
#4 |
|
navnet sjemmer ingen
Hey! Når jeg tenker meg om så er det jo perm jeg har. Ikke alltid like lett å vite når ungene likevel bruker meg som lærer og tror jeg kan alt i hele verden. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Travelt opptatt
|
På gamlejobben hadde alle for stor post. Enkelte hadde så mye for stor post at de måtte avspasere flere uker for å få det til å gå opp. Jeg hadde bare noen få prosent, men det var nok til 3 dager ekstra avspassering. I tillegg kom jo alle vikartimene som man kunne velge å avspassere.
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ploging. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
#11 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Hos oss får enten kollegaer vikartimer eller det blir leid inn ekstern vikar. Omtrent 50-50 hva som brukes. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg er så optimistisk at jeg tror ikke elevene mine lider så stor nød om jeg er borte en uke. Jeg kommer til å planlegge hver time, de har kjente lærere som vikar og jeg kommer også til å bytte timer innbyrdes med kollegaen min, som jeg deler klasse med. Jeg tror det går fin-fint. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
I mål
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg ser at skolestørrelse og generell skolesituasjon kan ha en del å si, 007. Hos oss er generelt vikarbruk utfordrende fordi det er relativt store klasser, veldig mange svake og en del atferdsutfordringer, mange urolige og mye ymse. Sist jeg hadde vikar, det var 3 timer i mars fordi jeg hadde omgangssyke, hadde vi en superstram tidsplan som måtte følges, men da hadde elevene sagt til vikaren at de ikke hadde skjønt det siste (fordi de selvsagt ikke hadde gjort noe på egenhånd) så da hadde han droppet å gå videre og hele planen raknet. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
© All rights reserved
|
Ja, det krever god organisering og at det er kultur for slikt på arbeidsplassen. Vi tar sjelden inn eksterne vikarer, vi dekker opp for hverandre og tar vikartimer ut i lønn eller avspasering. Hos oss fungerer det veldig greit. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg tror ikke noen tjener på at opplegget er så rigid at det er umulig å få tatt ut avspasering eller ferie utenom sommerferien. Selvfølgelig, kunne man hatt en gnistrende engasjert lærer som ikke ville annet enn å stå i klasserommet hadde det jo vært det beste, men de fleste blir litt frustrerte når man er for mye bundet opp og ikke kan få fri til ting man opplever som meningsfylte over hodet. Det bør jo ikke skje ofte selvfølgelig, men jeg tror som 007 at med god organisering går det an å få til dette uten at det blir noen krise for elevene.
|
|
|
#16 |
|
I mål
|
Neppe krise, men jeg synes det høres uheldig ut. Det er mulig det er fordi tanken altså er veldig fremmed for meg, og tydeligvis også for flere andre lærere i tråden, så det er tydelig at dette er veldig "absolutt uaktuelt" på mange skoler mens andre praktiserer det jevnt. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
I mål
|
Gjør de? Jeg trodde alle tenkte det var i premissene for å være lærer. Det er jo mange andre fordeler. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Det kommer vel litt an på hva slags aldersgruppe vi snakker om også. På barnetrinnet blir det usikkerhet og rutinebrudd når faste lærere er borte, mens på videregående går det helt sikkert bra om kollegaer byttelåner emner for å få seg ei langhelg.
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Lærere har rimelig mye avspasering som det er, og jeg skjønner at folk reagerer når læreren er borte en uke i september etter å ha avspasert i seks-syv uker om sommeren. Har folk noe med det? Nei. Har de lov å stille spørsmålstegn ved at det er mulig å ha så mye avspasering. Ja. Mener jeg. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Svar på hvordan vi organiserer når en lærer er borte: |
|
|
|
![]() |
|
|