|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: VanskeligDet er stor forskjell på barn. I noen familier kan man ha snop stående fremme uten at noen blir fristet, og da er det jo en smal sak. Men det finnes også barn som er veldig opptatt av kaker og søtt, og som også har stor appetitt på det. Vi hadde med oss en barn på ferie i år som var opphengt i hva som fantes i skuffer og skap, som ofte lurte på når de kunne få is/saft, og som måtte stoppes etter å ha spist dobbelt så mye som våre to, og fortsatt ville ha mer. Jeg syntes det var kjempevanskelig, spesielt med tanke på at det var en jente i en alder hvor vekt og kosthold kan føles som et minefelt. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vanskelig
Ja, sånn er jeg også. Jeg har intet søtbehov lenger fordi jeg ikke spiser kaker/is og diverse med sukker |
|
|
|
|
|
#3 |
|
By the Sea
|
...min yngste liker heller ikke brus, han foretrekker også vann.
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: VanskeligSjokolade hver forballkamp var nå en merkelig skikk. Her deler fotballgruppa ut gratis frukt i forbindelse med fotballkamper (hjemmekampene på "vår" bane). I løpet av utesesongen har vi kjøpt is en gang. Mange kjøper is eller brus hver gang, men mange gjør det ikke.
|
|
|
#5 |
|
Voksenkamp de så på, det vanker ikke godteri hver kamp de spiller selv - heldigvis. Selvom det er mye av det, men da er jeg jo ofte med å kan si NOP |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: VanskeligMen Nip, får alle andre, eller mange andre?
|
|
|
#7 |
|
Ringskrømt
|
Sv: VanskeligJeg hadde hatt store problemer med å nekte barnet mitt sjokolade eller is hvis alle var samlet slik du beskriver. Det blir det samme som å si til barnehagen at mitt barn skal ikke ha is, selv om alle andre får. Synes jeg ser ungen sitte på en stol som den eneste ungen uten is i hånda.
|
|
|
#8 |
|
Takk. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Sv: VanskeligBesteforeldre (hvis de er av en noenlunde godartet type) kan oppdras. Hvis dere har besteforeldre i byen, så kan man med fordel snakke med dem og forklare at kaker og bruk ikke bør være en del av den maten som serveres der til vanlig. Det er veldig lov, og du ville ikke være den første som måtte oppdra dine foreldre eller svigerforeldre på de viset. Jeg har gitt opp mine svigerforeldre, men de se vi tre uker i året, så de spilker ingen rollw. Mine foreldre bor i samme by, så der har jeg vært knallhard og har lykkes. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
De vet hvor landet ligger og gir han ikke mye søtt |
|
|
|
|
|
#11 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: VanskeligNå har ikke jeg lest tidligere innlegg der du har tatt opp tema men jeg lurer også på hvor reell er det at du opplever at du er den eneste som nekter godteri i diverse situasjoner? Er det et faktum eller bare noe du opplever eller føler veldig sterkt på? Og hva er konteksten? Er du den eneste, og er det blandt en liten vennegruppe på 4-5 foreldre, eller den eneste av "alle" andre?
|
|
|
#12 |
|
Jeg vet jo ikke helt, fordi jeg ikke kjenner foreldrene så veldig godt. Den sønnen min er mest med har nok helt andre levemåter enn oss, Vetle er med han veldig mye og de er på en helt annet planet når det gjelder kosthold enn meg - det er synd fordi de er jo så mye sammen - tror faktisk ikke de har fått frukt eller grønt servert en eneste gang. Eller 2 ganger til middag har tilbudet vært der, men de får lov å da bare spise nudler fordi sønnen dems liker nesten ingenting. saft får de veldig ofte, og gjerne kake, brus og andre ting på helt vanlige dager - mye og ofte. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
anglofil
Ok, men jeg synes du bare skal kjøre din egen linje og hverken bry deg eller tenke så mye over at du er "streng" i forhold til de andre foreldrene det gjelder. Vær trygg på dine avgjørelser og kanskje jobb litt med å ikke la det styre så mye av hverdagen. Og ja, jeg vet, lettere sagt en gjort.
|
|
|
#14 |
|
bits and pieces
|
Sv: VanskeligDet der hadde vært en ekstremuke her hos oss når det gjelder ting å gjøre.
Sist redigert av star : 02-10-11 kl 11:20. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: VanskeligJeg skjønner absolutt problemet, Nip, hvis det der er en vanlig uke for dere!
|
|
|
#16 |
|
anglofil
Sv: VanskeligJøss, jeg måtte lese hovedinnelgget en gang til. Ekstremuke altså?
|
|
|
#17 |
|
Jeg synes vi løste denne uken greit, men det hadde jo gått virkelig skeis om jeg ikke hadde vært så streng og strik - følgt opp og satt masse grenser. Så jeg mener ikke at Vetle i denne uken har fått i seg krisemengder med sukker eller usunn mat - MEN bare fordi jeg hele tiden følger med - det synes jeg er slitsomt... |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Det er ikke vanlig uke alltid, men jeg synes alikevel det skjer mye hele tiden - og det ødelegger litt for det sosiale for min del ihvertfall. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Tittel og tittel....
|
Nå kjenner ikke jeg de som går i klassen til sønnen din, men om det skulle være en slik sammenkomst for min sønns klasse så ville jeg tatt med kjeks/boller o.l, men det betyr jo ikke at det er det som spises til vanlig. Man kan ikke helt dømme pga slike sammenkomster syns jeg.
|
|
|
|
#20 |
|
Jeg mener ikke at de spiser det hver dag alikevel... men det er jo veldig mye ting som skjer sammen med de samme fra klassen... Jeg snakker mest om kjøpekjeks, saft og pølser - det er ikke til å ta feil av heller |
|
|
|
![]() |
|
|