Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vanskelig

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-11, 11:39   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig

Jeg syns det er rart å gå så mye på kafe når man er så opptatt av sunt kosthold. Der er det vanskelig og masete å være veldig sunn, syns jeg. Hvorfor ikke heller gå på kino (uten snop) for kos, eller en tur i marka? Eller på en morsom lekeplass?

Gammel 03-10-11, 12:07   #2
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er rart å gå så mye på kafe når man er så opptatt av sunt kosthold. Der er det vanskelig og masete å være veldig sunn, syns jeg. Hvorfor ikke heller gå på kino (uten snop) for kos, eller en tur i marka? Eller på en morsom lekeplass?

Er det? Jeg går ofte på cafe for å ta meg en kaffe. Jeg er kjempe glad i å gå på cafe. Skal jeg spise så spiser jeg suppe, salater, frukt som er oppskjært. Det er da mye godt på cafe som er helt ok mat. Noen steder har de jo bare usunne ting, men ofte har de jo masse godt. Jeg plages ikke av å bare ta en kaffe, sønnen min er ikke så ofte med på cafe lenger men vi pleier å spille kort og det er koselig.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 12:18   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi går ofte på cafe uten å spise (veldig) usunn mat. Som regel er vi innom cafe hver helg, og selv om det av og til går en vaffel eller bolle, så spiser vi gjerne foccacia eller rundstykke også. Spesielt om cafeturen erstatter et måltid. Vi prøver riktignok å bli flinkere til å ta med matpakke og vann i veska.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 12:21   #4
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi går ofte på cafe uten å spise (veldig) usunn mat. Som regel er vi innom cafe hver helg, og selv om det av og til går en vaffel eller bolle, så spiser vi gjerne foccacia eller rundstykke også. Spesielt om cafeturen erstatter et måltid. Vi prøver riktignok å bli flinkere til å ta med matpakke og vann i veska.

Vi også. Og ofte kan vi gjerne dele salat f.eks så får han en is eller sånn etterpå. Vann er heldigvis standard for han å drikke så han spør sjelden om noe annet, kakao synes han er veldig godt da, og farris naturell har jeg begynt å si ja til litt nå - det gjør det litt enklere når vi har gjester så har man noe annet enn vann, da gjestene også egentlig foretrekker brus :P hehe

Gammel 03-10-11, 12:52   #5
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Jeg synes det blir helt feil når diskusjonen blir om nip går for ofte på kafe, eller om de er for sosiale, når hun er så ekstremt opptatt av sunn mat som hun er. Det er ikke noe problem å gå på kafe og kose seg med noe sunt. Det er heller ikke noe problem å kose seg med noe usunt på kafe av og til når hverdagskosten er så sunn.

Nip: Jeg mener at det viktigste du kan gjøre er å servere sunn og variert mat hjemme. Der gjør du jo en kjempejobb! Stol på deg selv og vit at det du gjør er bra. Så tror jeg du gjør lurt i å slippe opp litt på hva han spiser borte. Jeg synes det er flott at du er opptatt av mat og kosthold, men er redd for at du gir sønnen din litt for sterke restriksjoner og gjør det svært vanskelig for han. Jeg har selv en åtteåring, og jeg synes det ville være vondt hvis han hele tiden skulle tenke på om det han blir tilbudt av andre er godkjent av meg. Vi snakker hjemme om hva som er sunt og hvilke ting vi må begrense. Vi servere sunne middager og varierer mellom kjøtt, fisk og fugl, men også pannekaker og grøt. Vi har lørdag som godtedag, men kan unne oss noe godt ved kino eller andre koseaktiviteter, jeg begrenser heller mengden godteri, f.eks. en ting. Er vi på kafe må han først spise noe sunt før han evt får kake. Noen ganger sier vi bare mat og ikke kake. Når han er hos andre har jeg ingen begrensninger på hva han kan spise. Jeg tenker at det vi serverer i hverdagen veier opp for det usunne han evt serveres borte og på kosedager. Og har man et normalt sunt og variert kosthold tror jeg ikke det skader med litt kosemat innimellom.

Senk skuldrene, slipp opp litt og vit at du gjør en god nok jobb uten å styre alt.

Gammel 03-10-11, 12:28   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brus har vi aldri, knapt nok til bursdager.

Gammel 03-10-11, 12:31   #7
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Brus har vi aldri, knapt nok til bursdager.

Jeg tenkte på bursdager borte, og når han selv har bursdag så fikk de brus på lekeland. Ellers pleier vi aldri å ha det her hjemme
Jeg har aldri vært en brus eller saft drikker, heldigvis

Gammel 03-10-11, 12:31   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn får ikke kake på cafe midt i uka. Selv om de skulle være med dit. De må også spare left-overs fra bursdager til lørdag. Og jeg stopper ett av barna mine i kakefatet. Jeg har ingen problemer med å forsvare det hverken overfor barna eller noen andre. Jeg synes det er helt greit at de vet at ting som inneholder mye sukker ikke er bra for kroppen og at det derfor hører hjemme på festdager. Jeg har riktignok valgt å forklare det med at det fortrenger annen mat som kroppen trenger, og har forklart dem hva slags mat som inneholder byggestener til muskler etc. Det synes jeg faktisk det er helt greit at skolebarn vet.

is er jeg kanksje hakket mer slepphendt med om sommeren. Dette fordi sommeren er så kort og soldagene så få at jeg tenker at is, jordbær og melon er noe av det de skal få lov til å nyte om sommeren selv om det ikke er lørdag. Så prøver jeg heller å ha små is i fryseren så det ikke blir så mye hver gang. Det er nok mer sukker i kosholdet hjemme hos oss enn hos Nip likevel, men poenget er at barn lever veldig greit med litt anti-sukker fra foreldre. Jeg synes faktisk ikke det er så galt at en sjuåring kommer inn for å legge isen i fryseren fordi han vet at det er lørdagsmat hvis det er det. Hvis han gjør det for å unngå baluba og emosjonelle greier hos mor er det ikke bra, men jeg tror kanskje ikke det er tilfellet hos Nip heller.

Gammel 03-10-11, 13:37   #9
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

. Jeg har riktignok valgt å forklare det med at det fortrenger annen mat som kroppen trenger, og har forklart dem hva slags mat som inneholder byggestener til muskler etc. Det synes jeg faktisk det er helt greit at skolebarn vet.

Dette forklarer jeg til ungene mine også. Jeg fokuserer på å fortelle at snop ikk ehar noe særlig nyttig i seg rett og slett, så det kan vi eventuelt spise etter at vi har spist det kroppen trenger. Gulrøtter er bra for synet osv. Jenta mi kvitterte til farmoren som tok lesebriller på "har du ikke spist nok gulrøtter farmor?".

Hele innlegget mitt er en avsporing, men jeg ville bare fortelle: Vet dere hva (barnløs MEN 40 og fornuftig trodde jeg) svigerinnen min sa til jenta mi 3.5 år og bmi på 14) da hun ville ha mer kjeks når vi var på tur?! Jo, jeg skulle til å si at nok er nok, sukker er ikke bra for tenner eller for magen, så sier hun "vet du, da får du sånne valker på siden av magen din!" Jeg fikk jo stoppet videre utbrodering men altså!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 13:41   #10
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Dette forklarer jeg til ungene mine også. Jeg fokuserer på å fortelle at snop ikk ehar noe særlig nyttig i seg rett og slett, så det kan vi eventuelt spise etter at vi har spist det kroppen trenger. Gulrøtter er bra for synet osv. Jenta mi kvitterte til farmoren som tok lesebriller på "har du ikke spist nok gulrøtter farmor?".

Hele innlegget mitt er en avsporing, men jeg ville bare fortelle: Vet dere hva (barnløs MEN 40 og fornuftig trodde jeg) svigerinnen min sa til jenta mi 3.5 år og bmi på 14) da hun ville ha mer kjeks når vi var på tur?! Jo, jeg skulle til å si at nok er nok, sukker er ikke bra for tenner eller for magen, så sier hun "vet du, da får du sånne valker på siden av magen din!" Jeg fikk jo stoppet videre utbrodering men altså!

Prøver også å legge til positive vinklinger av god og sunn mat.

Å snakke om fotballstjerner er noe som Vetle synes er spennende, så vi har snakket om at de må spise sunn og god mat for å bli på ett så høyt nivå som de er. Bendit reklamen var super med "frukt er digg" :P

+ å lese litt om hvordan kroppen er bygd opp. Vi leste Trond Wiggo torgersen sin - bare de 3 første sidene om "Cellene, starten og fødsel" - starten om hvordan man ble til var nok skikkelig spennende gitt.

Gammel 03-10-11, 13:27   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men når totalen er sånn at den stresser en, så tenker jeg at man får konsentrere seg om det man KAN kontrollere, og her så det ut til at kafebesøkene var en kilde til matstress.

Gammel 03-10-11, 13:29   #12
Nip

Standard

Nei, men når totalen er sånn at den stresser en, så tenker jeg at man får konsentrere seg om det man KAN kontrollere, og her så det ut til at kafebesøkene var en kilde til matstress.

Det som er mest kilde for meg er helt klart vært pappan til Vetle, barnehagen (tidligere) og kamerat/fotball(arrangementer).

Gammel 03-10-11, 13:33   #13
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Det som er mest kilde for meg er helt klart vært pappan til Vetle, barnehagen (tidligere) og kamerat/fotball(arrangementer).

Det er jo ganske mye?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 13:37   #14
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det er jo ganske mye?

Ja. Derfor plages jeg jo av dette, og kilden til denne tråden. Jeg gir ikke andre skyld i dette altså, vi velger jo helt selv og være med på alt dette sosiale, jeg skulle bare ønske presset på søtsaker ikke var så stor for små barn - ikke bare Vetle egentlig.

Gammel 03-10-11, 13:42   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som skjer hos hans far får ikke du gjort noe med uansett. Det du derimot skal være veldig obs på er at du gir gutten gode grunnregler, en fin basis, og det du på ingen måte må gi ham er dårlig samvittighet i forhold til inntak som du ikke "godkjenner". Spesielt siden han tydeligvis lever med en annen ernæringsfilosofi hos sin far.

Vanskelig, men nødvendig for å ikke gi gutten problemer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 13:42   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Ja, men de kan du ikke kontrollere. Litt sånn "gi meg styrke til å forandre det jeg kan forandre, sinnsro til å akseptere det jeg ikke kan forandre og klokskap til å se forskjellen".

Gammel 03-10-11, 13:50   #17
Nip

Standard

Ja, men de kan du ikke kontrollere. Litt sånn "gi meg styrke til å forandre det jeg kan forandre, sinnsro til å akseptere det jeg ikke kan forandre og klokskap til å se forskjellen".

Joda, litt kan man forandre.

Ikke at jeg har gjort noe stort for det, men de har begynt å si at godteri og mat ikke er lov i kamper og på treninger, det var tydligvis ett problem de hadde, nå spiser de forsåvidt det etter turneringskampene alikevel - men det er veldig mye lettere å unngå masse snop spising og kanskje bare ta en vaffel + at de lettere spiser frukt og grønnsaker, vanlig mat istedet

Jeg har vel vært inne på tema uten at jeg har klagd noe til trenerne, jeg sa ifra en gang at det var synd med både brus, is, pizza og kaker at det kanskje hadde klart seg uten brus ihvertfall da, litt bare for å si at det ikke var nødvendig og få de til å se at ikke alle så på det som kjempe kult :P
Jeg var veldig hyggelig i måten jeg sa ifra om da.

Jeg har også snakket mye med pappan om dette, prøvd å få han til å forstå - nå etter 6 års tid, så har han tatt det litt til seg og prøver å bli flinkere på det. Det er jo helt fint at det er mer godtekos enn her, han er der trossalt bare i helger og pappan ser han ikke så mye. Så Vetle har lett for å skulle flytte dit når jeg er streng, jeg sier at han må få lov til det om han ønsker det, men at han ville bli dypt savnet her også vil det ikke være helg der hele tiden om han flytter så han er klar over det. Han angrer fort på det han har sagt da.

Gammel 03-10-11, 13:57   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er kjempefint om man kan påvirke, og særlig om man kan gjøre det positivt. Mange som trener kan ha en veldig fin vinkling på mat, nemlig mer fokus på "hvilken mat skal jeg spise for å yte bedre", heller enn "hva må jeg unngå for å ikke bli fet/syk". Så det å snakke med trenere om å få fokus på mat som gir bedre ytelser under kamp og trening er fint. Jeg likte "grovbrød med fiskekaker på trening"-ideen her oppe. Den fikk meg til å tenke litt selv også. Vi har ofte kamper klokken 5, gjerne på andre delen av byen. Vi burde kanskje latt det gå på omgang å ha med noe middagsaktig til de anledningene, for middagen blir ofte veldig sammenrasket, om man får det til i det hele tatt. Fiskekaker, pølser eller tomatsuppe på termos, gulrøtter med medbrakt skreller, småtomater i en boks, grove rundstykker og ferdigskåret ost...

Gammel 03-10-11, 14:05   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Vi burde kanskje latt det gå på omgang å ha med noe middagsaktig til de anledningene, for middagen blir ofte veldig sammenrasket, om man får det til i det hele tatt. Fiskekaker, pølser eller tomatsuppe på termos, gulrøtter med medbrakt skreller, småtomater i en boks, grove rundstykker og ferdigskåret ost...

Det er en god idé! Sånn er det med korpset hos oss, 1-2 ganger i året må to foreldrepar lage middag til hele gjengen.

Nip, jeg syns du har blitt flinkere til å fokusere på hva du kan endre, framfor å irritere deg (offentlig i hvertfall) over andres kosthold.

Pappaen kan du ikke endre, men du kan legge et godt grunnlag hjemme hos deg selv.
Barnehagen er ikke et issue lenger.
På arrangementer må du nok gjøre en vurdering fra gang til gang. Vi har en hovedregel om at godis ikke skal erstatte et vanlig måltid, hvertfall om det er en uke med mye som skjer.

Gammel 03-10-11, 20:40   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå blir alle trådene til Nip litt henne mot røkla der hun blir mer eller mindre anklaget for å være sukkerhysterisk, og det er ikke så rart med tanke på hvordan hun åpner dem. Men jeg synes hun peker på noe viktig. For det er en hel del situasjoner med sukkerpress mot unger, og jeg synes jo at det er helt bak mål at hver gang det skal være "kosekveld" på skolen av et eller annet slag består cafeen av formkaker, boller, til nød pølser i brød og is. Selv om det er en vanlig tirsdag. Og det er ikke bare der. Kioskene på idrettsarrangementer uavhengig av sport har som regel pølse i brød og/eller toast som sunneste alternativ. Også der er det sjokolade som dominerer. Det er lett for at det blir mye mas og at det blir mye totalt hvis man ikke er veldig bevisst. Problemet er ikke at det finnes ett og annet unntak, men at det kan være fryktelig mange unntak.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:32.