Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Knudrete mur

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-11, 20:14   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.427
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knudrete mur

Er knudrete et norskt ord, blir det riktig her?

Vi har en pipe i huset og i andre etasje er den dekket av knudrete murpuss. Når jeg fjernet listen så ble litt av murpussen ødelagt og jeg må sparkle ny. Hvordan får jeg den enklest til å bli knudrete?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 20:56   #2
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Knudrete mur

Bruk Casco Husfix og bland ut en passe mengde. Hvor mye vann du trenger, står på pakken. Stryk på med en sparkelspade. Nå er det reparerte området glatt. Bruk en tørr stor kost, en slik du maler vegger med eller lignende, og "stemple" busten forsiktig mot den glatte myke pussen. Løft kosten rett opp, da blir det "nupper". Ikke dra kosten, da får du penselstrøk. Vær lett på hånden, hvis det blir for knudrete glatter du med sparkelspaden og prøver igjen.

Du kan også bruke vanlig sparkel, men jeg synes Husfix er best på mur. Er det et stort stykke som skal repareres, ville jeg "primet" det med Hey'di KZ først. Det er en melkevit væske som tetter muren slik at den ikke blir så sugende. Det blir lettere å reparere den, og du risikerer ikke at det nye stykket puss løsner. Bare bruk en kost og stryk på Hey'di KZ, og vent til det er sugd inn og tørt. Jeg bruker å blande med like deler vann. Det er sikkert ikke nødvendig å bruke hvis du bare skal reparere et lite stykke.

Etterpå maler du over med hvitmaling. Det er ofte vanskelig å finne helt samme type, så jeg ender opp med å male hele pipa. Jeg har brukt litt av hvert. Hvordan ser overflaten ut, virker den tørr og hvit, eller litt blank?

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 21:02   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.427
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knudrete mur

Tusen takk for flott beskrivelse! Det er ikke så stort område, 5x5 cm kanskje, så jeg prøver å bruke sparkel som jeg har hjemme. Jeg skal se om jeg får gjort det i kveld.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 21:27   #4
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Knudrete mur

Det blir sikkert bra med sparkel på et så lite område. Hvis du har hvit sparkel, er det ikke sikkert du trenger å male heller. Når hvit sparkel tørker, ser det ut som mur.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 21:33   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.427
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knudrete mur

Nå har jeg gjort det, det ok bare noen minutter for jeg hadde alt utstyr på plass allerede. Det var veldig enkelt og det ble veldig bra. Jeg må bare pusse over bittelite når det har tørket da det ble en anelse spisser knudder. Jeg hadde ikke hvit sparkel, men det er ikke så farlig da resten av pipen er nymalt i lyst grått. Jeg maler når det har tørket. Tusen takk! Nå blir nok Pelenmannen fornøyd når han kommer hjem fra reise på fredag (jeg har nemlig gjort litt mer håndverksaribed på det rommet når han har vært borte).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no