Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hvordan kan _dere_ gjøre justeringer som reduserer press og stress

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-11, 13:50   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinoff: Hvordan kan _dere_ gjøre justeringer som reduserer press og stress

Inspirert av Noorias spørsmål i likestillingstråden:

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Hvordan tenker dere andre som også er slitne at dere kan gjøre justeringer som reduserer presset og stresset?

Jeg ble altså inspirert til å svare, siden jeg veldig strukturert har gjort en stor rekke grep. Nå ser jeg resultatene komme
Det eneste er at jeg skulle ønske jeg var litt flinkere økonomisk

De endringene jeg har gjort er:
* ukehandler mat på nett og får levert på døra
* shopper så mye som mulig på nett av klær og andre praktiske greier
* personlig trener så jeg får så mye utav trening som mulig, lagt opp så jeg kan trene om morgenen før jobb (betaler barnevakt så jeg enten kan sove, eller trene om morgenen). Dog drar jeg ikke hjemmefra 0530 for å trene før jobb lengre slik jeg gjorde i tidliger år for å få det gjort.
* rutiner for å komme meg i seng tidlig
* slutte å gjøre alt forefallende arbeide etter 2300 og før 0600 slik jeg har gjort i perioder. Studere nattestid kan f.eks ikke anbefales (dog fikk jeg grei karakter, )
*redusert sosial deltagelse. Jeg går hyppig hjem fra sosiale treff etter 1 time, er sjelden noe sted mer enn 2timer
* reduserte forventninger til egen mulighet til å gjøre karriere
* justert jobb så jeg reiser mindre og så arbeidsgiver har mindre forventninger ift mitt ønske om å gjøre karriere/jobbe 140%/reise mye
* ordnet opp i økonomi og lån vha økonomisk rådgiver
* fått orden på rygg og smerter vha stor innsats hos PT, kiropraktor og massør
* endret diett for å få sunnere livsstil med god medisinsk avkastning også (vekt, kolesterol, generell helse)
* skille meg ( )
* flytte til bedre skole og nærmere jobb (fra 1 time hver vei før til 10min hver vei nå)
* sortert bort alt som har kostet energi.
* lært meg å prioritere egen helse og det å forebygge problemer
* lært meg å akseptere at ting er som de er, og gjøre det beste utav det. Punktum.

Sist redigert av m^2 : 26-10-11 kl 14:07. Årsak: åpent forum gitt
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 14:05   #2
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: spinoff: Hvordan kan _dere_ gjøre justeringer som reduserer press og stress

Hos oss syns jeg ikke egentlig det er noe stort behov å minske stress i hverdagen, vi tar det ganske piano egentlig. Men de tinga jeg ser at funker, kan jeg godt dele:

- Ikke fritidsaktiviteter på barnehagebarn.
- Én av foreldrene med jobb i nærheten.
- Arbeidstid på toget for den som pendler.
- Ukeshandling og ukesmeny
- Lage dobbelt porsjon av middager og putte i fryseren til travlere dager.
- Velfylt fryser og matbod, så man alltids greier å få ordnet mat om man ikke rekker/orker butikken etter planen.
- Svært begrenset med planer utomhus på virkedagene. Vår fritid begynner når ungene legger seg, sånn i bunn og grunn.
- Ikke nett før etter ungene er i seng.
- Legge frem alt som skal med i barnehagen o.l. kvelden før.
- Kutte ut sosial omgang som ikke gir oss noe. Venner vi har for høflighetens skyld treffer vi ikke lenger.

Jeg ser jo at ikke alle vil leve som oss, vi gjør ikke så mye spennende, eksotisk eller impulsivt, men det funker for oss og gjør at vi fortsatt har ganske greie ettermiddager.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 14:13   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan kan _dere_ gjøre justeringer som reduserer press og stress

I og med jeg er student kan jeg ikke påstå vi stresser så veldig i hverdagen. Jeg har også en mann med ganske ok arbeidstid, selv om han reiser en del.

I hovedsak går oppgaven for min del ut på å lytte til kroppen min.
Da har jeg kommet laaangt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 14:19   #4
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

poff

Sist redigert av Dronningen : 28-10-11 kl 23:17.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 14:33   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes jeg jobber langt fra hjemmet nå, og har arbeid 15 km unna.

Ikke så mye fritidsaktiviteter.
Storhandling
Felleskjøring av bursdagsbarn
Lite program i helgene

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 14:35   #6
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høy prioritet på at begge to er hjemme i alle fall til minstemor er i seng, all prioritet på ungene i denner perioden og på å få unna litt praktisk så ikke kjøkkenet er bomba ved legging
Begrensede ambisjoner på egne vegne (ift trening, venner; ikke slik at dette skal droppes helt, men gjøre en vurdering av hvor mye man vil satse på)
Mye kveldsjobbing
Kort reisevei
Vaskehjelp
Middagsplan, handling ca 2 ganger i uka (1 storhandel, 1 liten helgehandel)
Få helgeturer, men gjerne helgebesøk av den lettvine typen med gode venner og familie
Ikke nett før ungene er i seng

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 14:39   #7
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

I grunnen mest ved å jobbe redusert en periode, men det er ikke noe jeg anbefaler med mindre det er spesielle grunner til det. Jeg leser tråden for gode tips, det jeg synes hjelper best selv er

- spør om hjelp og gi hjelp, folk blir glade for å bytte på kjøring til bursdager, treninger etc
- gi F... i uvesentligheter langt større grad (rot, aktiviteter, pengesorger, alt man ikke rekker... det er ikke så viktig i det store bildet.)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 14:39   #8
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Det er helt utrolig og veldig inspirerende hva du har fått til!

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Inspirert av Noorias spørsmål i likestillingstråden:

Jeg ble altså inspirert til å svare, siden jeg veldig strukturert har gjort en stor rekke grep. Nå ser jeg resultatene komme
Det eneste er at jeg skulle ønske jeg var litt flinkere økonomisk

De endringene jeg har gjort er:
* ukehandler mat på nett og får levert på døra
* shopper så mye som mulig på nett av klær og andre praktiske greier
* personlig trener så jeg får så mye utav trening som mulig, lagt opp så jeg kan trene om morgenen før jobb (betaler barnevakt så jeg enten kan sove, eller trene om morgenen). Dog drar jeg ikke hjemmefra 0530 for å trene før jobb lengre slik jeg gjorde i tidliger år for å få det gjort.
* rutiner for å komme meg i seng tidlig
* slutte å gjøre alt forefallende arbeide etter 2300 og før 0600 slik jeg har gjort i perioder. Studere nattestid kan f.eks ikke anbefales (dog fikk jeg grei karakter, )
*redusert sosial deltagelse. Jeg går hyppig hjem fra sosiale treff etter 1 time, er sjelden noe sted mer enn 2timer
* reduserte forventninger til egen mulighet til å gjøre karriere
* justert jobb så jeg reiser mindre og så arbeidsgiver har mindre forventninger ift mitt ønske om å gjøre karriere/jobbe 140%/reise mye
* ordnet opp i økonomi og lån vha økonomisk rådgiver
* fått orden på rygg og smerter vha stor innsats hos PT, kiropraktor og massør
* endret diett for å få sunnere livsstil med god medisinsk avkastning også (vekt, kolesterol, generell helse)
* skille meg ( )
* flytte til bedre skole og nærmere jobb (fra 1 time hver vei før til 10min hver vei nå)
* sortert bort alt som har kostet energi.
* lært meg å prioritere egen helse og det å forebygge problemer
* lært meg å akseptere at ting er som de er, og gjøre det beste utav det. Punktum.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 14:44   #9
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kommer for å plukke gode tips, for jeg ser at alle de tingene jeg pleide å gjøre i tosomhet rett og slett ikke fungerer, eller ikke er mulige/gyldige lenger når man lever alene med barn 50% av tiden.

Gammel 26-10-11, 14:45   #10
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi har i utgangspunktet to krevende jobber, men de er også fleksible, det er en suksessfaktor.

Sånn gjør vi det:
- jeg drar fra jobben kl 15 de aller fleste dager. Venter jeg til kl 16 så tar turen hjem minst en halv time ekstra. Har jeg mye å gjøre på jobben, så tar jeg det igjen etter leggetid, eller jeg blir på jobben til kl 17, da går det fint å kjøre hjem.
- Husarbeid gjøres i helger (og snart av vaskehjelp, når vi bare finner en) og vi har generelt litt for lav standard
- Stort barn gjør lekser på leksehjelp - vanskelig å konsentrere seg om lekser her hjemme med lillebror. Så tar vi heller litt 'morolekser' her hjemme: quiz, lære om det periodiske system, spille flaggspill - når man har lyst

- En fritidsaktivitet (maks to) Det blir allikevel mer enn nok.

Gammel 26-10-11, 18:00   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg har gjort:
-Kutte ned på sosiale aktiviteter. Jeg er med på mye, men øver på å bli flinkere til å si nei noen ganger.
-Kutte ned på fritidsaktiviteter til ungene og oss selv.
-Ha langdag på jobb en dag i uken slik at jeg får gjort unna de mest preserende tingene der. Letter veldig.
-Senke lista for hva som er et OK ryddig hus for oss. (Det var forbausende enkelt. )
-Unger på leksehjelp
-Si nei til Fau o.l. Har vært med for begge barn. Det er andre sin tur nå.

Dette har jeg ambisjoner om å gjøre:
-Ukeshandle
-Mindre tid på nett (det stjeler tid...)
-Bli flinkere til å trene hjemme/i nærmiljøet. Kjøring til og fra treningsstudio tar mye tid, og så går det så mye penger...
-Bli flinkere til å legge ting på rett plass med en gang. Vi bruker pinlig mye tid på å lete etter ting.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 18:13   #12
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: spinoff: Hvordan kan _dere_ gjøre justeringer som reduserer press og stress

Ja, hva har vi/jeg gjort.

Vi bor for tiden langt unna jobb og skole og det farger nok svarene.

- Herremannen spiser frokost i bilen
- Herremannen gjør lekser i bilen
- Jeg sminker meg i bilen (når Pelenmannen ikke er på reise)
- Vi ukehandler
- Fritidsaktiviteter (fotball og snart alpint) skjer på SFO-tid
- Mye handles på nett

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 18:21   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber ca 140 % stilling, og mannen min jobber 100 %. Vi har to barn, på et og fem år, så det er begrenset hvor mye fritidsaktiviteter som de er på. I tillegg har vi et gammelt trehus, stor hage og en gammel trebåt som vi driver og pusser opp.

Det som funker for oss sånn at vi ikke tipper over fra å være travle til å være stressa er mest dette:
*Vi står opp tidlig nok til at jeg får levert i barnehage uten at vi er stresset på morgenen. Det gjør at jeg slipper å stresse på slutten av dagen med å bli ferdig på jobb, mannen min har mer fleksibel jobb, så han henter.

*Vi har satt av fast tid på ettermiddagen til å gjøre andre ting enn den vanlige "dagens dont", dvs at tirsdager bruker vi to timer på typisk økonomi/administrasjonsting, som å sjekke forsikringer, gå gjennom budsjett og sånt. Vi prøver å gjøre det til en hyggelig ting, fikser oss en kopp kaffe, tenner opp i peisen og setter på litt musikk og sånt. Det vi ikke rekker på disse to timene, det får bare være. Vi har en whiteboard på kontoret hvor vi skriver opp alle gjøremål som skal gjøres og så krysser vi ut etterhvert. Men vi blir ikke stresset over det vi ikke rekker.

*Bruker ukemeny og handler to ganger i uken, om den ene stikker ut mens den andre legger barn så er det ikke noe ork å gjøre det heller, godt å ha en times tid for seg selv.

*Er bevisst på et hver dag skal være noe positivt, og så ser vi ikke lenger enn en uke i gangen på tidshorisonten, begynner vi å tenke på alt som skal gjøres det neste året blir vi koko, det er jeg sikker på.

*Jeg har senket kravet til ryddighet, det ser ok ut her, men det er rot i hyller i gangen og sånne ting i motsetning til før.

*Jeg skiter i å trene, det får holde at jeg sykler til jobb og at jeg ikke sitter mer enn et par timer i døgnet, jeg er nesten alltid i aktivitet egentlig.

*Vi har en frikveld hver, hvor vi står helt fritt til å avtale noe sosialt eller bruke på akkurat det en vil. Da stikker man av rett etter middag. Mannen min bruker gjerne den kvelden til å sitte ned i kjellerstuen og høre på musikk og pusser båtdeler, jeg stikker ut på kafe med venninner.

*Gi fullstendig blanke blaffen i hva man bør gjøre og aldri sammenligne seg med andre. Det er jeg veldig flink til å gjøre, og det tar bort mye stress tror jeg.

*Og det aller viktigste: Legge meg tidlig nok! Det er egentlig det som det står og faller på.

Gammel 26-10-11, 20:12   #14
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inspirerende tråd! Eg har gjort nokre grep:
Står opp tidlig så eg slepp morgenkaos.
Betale storebror mnd. lønn for å følge og hente lillesøster på skule. Da slepp eg levering og bringing og kan dra på jobb tidlig og komme heim ca halv fem.
Er i siget på å få vaskehjelp.
Ungane spise middag hos mamma. Ikkje mitt grep, men et fantastisk grep.
Færrast mulig aktivitetar i kvardagane.
Søvn på mor. Alfa og omega.

Gammel 26-10-11, 20:52   #15
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Her er mine grep:

-Fleksibel jobb. Alfa og omega siden jeg er alene om henting og bringing.
-Jeg legger igjen jobben på jobben. Eller, det hender jeg jobber litt om kvelden, men jeg går ikke rundt å tenker jobb hele tiden, det blir jeg sliten av.
-Ha huset fullt av unger til enhver tid. Jeg har åpent hus-policy for barnas venner, og det gjør at de som regel er opptatt med å leke, så jeg får gjort litt husarbeid før de legger seg. Da får jeg fri etter leggetid. Jeg kan også f.eks. vaske kjøkkenet mens de sitter ved spisebordet og gjør lekser.
-Leksehjelp, og samordnet regel med alle i klassen til eldste om at nå som de ikke lenger går på SFO skal de gjøre lekser med en gang de kommer hjem når de er med hverandre hjem etter skolen.
-Fine venninner som kommer på skravlebesøk på en helt vanlig tirsdag for eksempel. Man blir litt låst til huset av å være gressenke, da er det ekstra kos med besøk.
-Aksept for rot. Denne var lett.
-Jeg har blitt flinkere til å gjøre litt hver dag når det kommer til husarbeid, så slipper jeg skippertakene.
-Samkjøring til fritidsaktiviteter, bursdager osv. Jeg kjører eller henter alltid når jeg kan, og kan godt finne på å gjøre begge deler hvis det er vanskelig for andre. Jeg har dermed en ganske stor goodwill-konto, så det er null problem å finne noen å sitte på med når alt kræsjer, eller å finne et sted de kan være noen timer hvis jeg må jobbe litt ekstra av en eller annen grunn.
-Lager matpakker og finner frem klær kvelden før.
-Hvis jeg eller mannen har noe å krangle om, krangler vi på telefonen torsdag kveld. Så slipper vi å bruke tid på det når han kommer hjem.

Dette kan jeg bli bedre på:
-Legge meg tidligere.
-Stå opp tidligere.
-Finne tid til trening.

Men egentlig går det greit, jeg er sjelden sliten. Barna begynner jo å bli store, de er 5 og 9, og jeg syns det var mye mer slitsomt for et par år siden.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 21:01   #16
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Jeg kommer for å plukke gode tips, for jeg ser at alle de tingene jeg pleide å gjøre i tosomhet rett og slett ikke fungerer, eller ikke er mulige/gyldige lenger når man lever alene med barn 50% av tiden.

Eller 85% av tiden...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 21:04   #17
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg høyner med 100 %.

Viktig for meg er å prioritere beinhardt den tiden jeg faktisk har for meg selv. Jeg gjør svært lite husarbeid når barna er borte eller sover. De tåler å være med på det, alenetiden min er bare min.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 21:04   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, hva gjør vi? Vi har blitt enige om standard her hjemme. Det hender jeg må se på at ting ikke er helt slik jeg ønsker at det skal være. Vi har egentlig bestemt oss for å skaffe vaskehjelp, men det var det å finne en vaskehjelp da.

* Vi har satt av en dag i uka hver hvor vi kan jobbe lenge slik at vi kan få unna jobb (og stress) på jobb.
* Vi har en familieplan i googlekalender som holder styr på oss alle. Det hindrer at jeg må detaljadministrere fra dag til dag. Dette er noe bare jeg kan holde i hodet mitt, så en kalender gjør at vi henger med begge to.
* Ukeshandling og gavelager gjør at vi ikke må innom butikker så ofte, og vi slipper "hva skal vi ha til middag idag"-problemet.
* Vi prøver, men lykkes ikke helt i å begrense mengden fritidsaktiviteter for ungene. Nå har vi laget oss et løp som er litt for hektisk, men som vi ikke kommer ut av før til våren.
* Vi har lært guttungen å ta buss. (Det er utrolig hvor mye det letter faktisk)
* Ungene må gå til og fra skolen og til og fra fritidsaktiviteter i nærmiljøet selv.
* Jeg prøver å ikke la meg stresse av at vi har litt i underkant tid til å følge opp venner. Dessverre fører det til at vi har litt mindre nettverk enn vi kunne hatt. Dette er et punkt vi stadig tar opp til vurdering.
* Vi prøver å være tydelige på hva slags behov vi har i helgene, "jeg må jobbe mest mulig" er en setning vi helst ikke skal si fordi det ødelegger helgeroen i hele familien.
*Vi har nok måttet fire på kravene med hensyn på egne fritidsaktiviteter. Vi har satt oss i en situasjon hvor familien er fritidsaktiviteten om vi skal si det på den måten. Trening derimot prøver vi å få til for begge to da vi har erfaring med at det gir mer overskudd enn det tar.
* Jeg prøver å ikke tenke på hva naboene tenker om oss. Jeg tror de synes vi har for mye å gjøre og pynter for lite rundt huset. Men dem om det.

Gammel 26-10-11, 21:13   #19
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig fin tråd, og jeg er dypt imponert over deg, m^2!

Jeg føler meg egentlig ikke så stresset og sliten for tiden. Mindre enn på lenge egentlig, og det skyldes nok dels at barna blir større og dels at jeg har gått ned i vekt og trener nok til å holde ryggen i sjakk. Vond rygg gjør meg sliten og lei. Dels også at mannen og jeg har flyttet fra hverandre, faktisk. Nå er det helt klart hva som er min jobb, og jeg slipper gnisninger med han.

Ellers
- jobber 90% og kommer til å gjøre det et drøyt års tid (har veldig omstendelig kjøre- og henterute hver dag, og er alene med barna 65% av tiden)
- kun to fritidsaktiviteter for eldste, foreløpig ingen for minste (hun skal få begynne på noe på lørdager etter hvert)
- vaskehjelp
- tidlig i seng (problematiseres ved at jeg våkner på natta og ligger våken en stund. Men veldig søvndeprivert er jeg ikke)
- lave skuldre og lave terskler. Det flyter litt her og jeg blir ikke så lett stresset
- trening prioriteres veldig høyt - det øker energinivået mitt
- ukeshandling (bare såvidt kommet i gang med da...)
- står opp så tidlig at vi slipper stress om morgenen

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 21:34   #20
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Her i huset gjelder følgende:

-begge jobber nærme hjemmet og barnehagen
-ukeshandling
-felles husarbeidstid en gang i uken, kun nødhusarbeid utenom dette
-klesvask hver dag vi er hjemme, så går det greit å la være når det ikke passer uten at det hoper seg opp.
-ikke vaske klær som ikke ser skitne ut
-legge frem klær på kvelden + lage matpakker
-lage lite mat fra bunnen i løpet av uken. Vi synes matlaging er pes, derfor blir det slik. Lager vi mat fra bunnen lager vi ofte store porsjoner og fryser ned.
-begge tilrettelegger så den andre får trent. Trener i nærmiljøet og lite er bundet til faste tider.
-hver vår kveld vi kan bruke til hva vi vil.
-besteforeldre henter barn ca en gang i uken, da går vi ofte ut og spiser etter jobb.
-tåler mye rot

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:51.