Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Skylle i kaldt/lunkent vann

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-11, 09:37   #1
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skylle i kaldt/lunkent vann

Hei!

Er det fler enn jeg som har lært at man skal skylde tallerkner, bestikk etc. i kaldt eller lunkent vann før man vasker opp? Og ikke skylde i varmt vann. Jeg hadde besøk av noen i går som hjalp meg etter middag med å rydde av, og som ville skylle i glovarmt vann. Det var ikke det at jeg ble hysterisk og ikke lot personen få lov og gjøre det, hjelp er alltid velkommen, men jeg sa at jeg hadde lært at man skulle skylde i kaldt. Men så klarte jeg ikke å forklare hvorfor det var så viktig. Mener det var at proteinene blir sittende "fast" hvis man bruker varmt vann, og i proteinene koser bakteriene seg. Men har ikke klart å finne noe sted hvor min påstand blir bekreftet, bortsett fra i en heimkunnskapsbok fra 1968. Den slags har vel alle i bokhyllen.
Så dette kan jo være gammel lærdom som ikke er gjeldende lenger eller hva?

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 09:40   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skylle i kaldt/lunkent vann

Eg skyller alltid i varmt (før oppvask). Kulde får feitt til å stivne.

Sist redigert av Alfa : 08-11-11 kl 09:48. Årsak: presiserte
Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 09:41   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte i Heimkunnskapen at man etter å ha vasket ting i varmt vann skulle skylle de i kaldt vann. Samme med kjøkkenkluter, vaske med varmt vann og skylle i varmt først, så kaldt, før de henges opp. Hadde noe med bakterier å gjøre.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 09:43   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer an på hva du skal skylle. Fett løser seg best opp med varmt vann, men egg og melk setter seg gjerne fast.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 09:49   #5
tjolahopp
Erfaren

tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, fett løser selv best med varmt vann, så det må jo ofte varmt vann til også. Men det med proteinene som setter seg fast hvis man først skylder i varmt er kanskje bare vas. Jeg gjør det samme med kjøkkenklutene som du nevner kokosbolle. Da blir de ikke så lett sure, og det er vel bakterier som gjør kluten sur.

Gammel 08-11-11, 09:49   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kokosbolle sier er riktig (det er fordi du skal minimere tiden der kluten er både våt og lunken - kosetilstand numero uno for bakterier).

Angående skylling så har jeg hørt det når det gjelder stivelsestunge ting som poteter - at de blir harde av varmt vann.

Men man vasker jo potetgrytene i varmt vann for det, så hva vet jeg.

Gammel 08-11-11, 09:59   #7
tjolahopp
Erfaren

Standard

Takker for svar. :-)
Nå fant jeg en side med tips til oppvasken, og der står det angående å skylle i lunkent vann, at proteinrester og melk stivner i varmt vann og er vanskeligere å få bort. Som Tallulah sa. http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article549156.ece
Nå kan jeg ihvertfall svare for meg neste gang. ;-)

Gammel 08-11-11, 10:08   #8
lilium3
Aktiv

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Asker
lilium3 er litt kul
Standard

Men det med mel og melk og sånt har jo bare med hva som setter seg fast - utenpå.... Ingenting med hva som er igjen på serviset etter vask. De fleste oppvaskmaskiner og -vaskemidler er såpass effektive i dag at de tar det meste. Evnt. får man bare kjøre ting to ganger. Syns det blir litt i overkant hysterisk jeg å dirigere hvordan andre voksne mennesker skal skylle/ikke skylle etter middag. Da hadde hvertfall ikke jeg giddi å hjelpe å rydde etter middagen ass

"Never run faster than your guardian angel can fly..."
lilium3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 10:24   #9
tjolahopp
Erfaren

Standard

Opprinnelig lagt inn av lilium3, her.

Men det med mel og melk og sånt har jo bare med hva som setter seg fast - utenpå.... Ingenting med hva som er igjen på serviset etter vask. De fleste oppvaskmaskiner og -vaskemidler er såpass effektive i dag at de tar det meste. Evnt. får man bare kjøre ting to ganger. Syns det blir litt i overkant hysterisk jeg å dirigere hvordan andre voksne mennesker skal skylle/ikke skylle etter middag. Da hadde hvertfall ikke jeg giddi å hjelpe å rydde etter middagen ass

Nei da, jeg dirigerte ikke hvordan han skulle skylle. Jeg liker å få hjelp, selv om andre gjør ting på en annen måte enn meg. Man kan jo snakke om ting man står å holder på med uten å dirigere, eller være hysterisk? Han tok seg ikke nær av det ihvertfall og skyllet gladelig videre i varmt vann, og det var helt i orden for meg. Men jeg ble lurende på om det jeg hadde lært bare var tull, og det var kanskje ikke bare tull, men så alt for viktig ser det jo heller ikke ut til å være.

Gammel 09-11-11, 10:35   #10
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av lilium3, her.

De fleste oppvaskmaskiner og -vaskemidler er såpass effektive i dag at de tar det meste.

Moderne oppvaskmaskiner skyller med kaldt vann før vask, enten som et eget forprogram eller inkludert i det vanlige programmet.

Gammel 09-11-11, 11:28   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Proteiner stivner ved ca 40-45 grader og kan brenne seg fast om du skyller med varmt vann.
Men vanlige oppvaskmaskiner har det ikke så mye å si, men feks ved vask av melkeledninger osv der man ikke kan komme til å vaske mekanisk (med kost) så er det veldig viktig å skylle godt med lunkent vann slik at ikke stivnede proteiner gir grobrunn for bakterier og belegg.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 11:02   #12
lilium3
Aktiv

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Asker
lilium3 er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Nei da, jeg dirigerte ikke hvordan han skulle skylle. Jeg liker å få hjelp, selv om andre gjør ting på en annen måte enn meg. Man kan jo snakke om ting man står å holder på med uten å dirigere, eller være hysterisk? Han tok seg ikke nær av det ihvertfall og skyllet gladelig videre i varmt vann, og det var helt i orden for meg. Men jeg ble lurende på om det jeg hadde lært bare var tull, og det var kanskje ikke bare tull, men så alt for viktig ser det jo heller ikke ut til å være.

Sorry, da misforsto jeg første innlegget ditt Ser forøvrig at det er kommet mange bra forklaringer på kaldt vs. varmt vann

Svaret mitt var kanskje preget av at jeg har en søster som er veldig flink å påpeke andres "feil".....

"Never run faster than your guardian angel can fly..."
lilium3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 13:08   #13
tjolahopp
Erfaren

Standard

Ja, ser at det ikke var helt gal lærdom jeg har fått, når det gjelder å bli kvitt proteiner. Men det er klart det ikke er så nøye når man setter ting i oppvaskmaskin. Det jeg er veldig nøye på å skylle før jeg setter i oppvaskmaskin er bestikk og tallerkner med eggerester. Har opplevd å få teskje med eggerester på! Det er ekkelt!!! Men nå er vår vaskemaskin sikkert fra 95 eller deromkring, så det kan jo ha noe med saken å gjøre.

Angående å peke på andres feil, så er jeg enig i at det er meget irritererende. Så når man sier den slags som at "jeg skyller i kaldt vann jeg", så er det viktig at man vet at adressaten skjønner at det ikke ligger kritikk bak.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:51.