Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En enslig mor som sliter med økonomien

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-11, 19:21   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror det med frelsesarmeen ble nevnt for å si noe om at hun har grunnlag for å si at det er mange som sliter, ikke bare henne. Det bare kommer skjevt ut når dette er den eneste yrkeslignende aktiviteten som nevnes.

Ah. Godt poeng igjen. Det skulle selvsagt være skuddpremie på journalisten for å vinkel det slik de er gjort, i så fall, men det er Nettavisen, så hva er nytt med det, lizzom?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:46   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Total avsporing: Er det ikke slik at hvis man behovsprøver barnetrygden så koster administrasjonen av ordningen så mye at totalbeløpet for staten blir høyere enn å bare betale den ut til alle?

Jeg har aldri sett beregninger av dette, men jeg ser veldig godt for meg at vinninga kunne gå opp i spinninga dersom behovsprøving ble innført. Grensen for å få barnetrygd måtte settes veldig lavt for at ikke folk flest skulle få.

Barnetrygdsatsene har jo stått stille i en evighet, de er blitt litt redusert siden jeg begynte å få for vel 12 år siden. Da foreldrene mine fikk barnetrygd var det et solid bidrag til husholdningens inntekt, nå er det ikke lenger slik. Det er nok mange som er avhengig av disse kronene, men noe solid bidrag kan ingen påstå at det er.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:53   #3
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir alltid litt overrasket når folk sier barnetrygden er så lav at den ikke har noe særlig betydning. Nesten 12000 kroner året dekker for eksempel (den allerede tungt subsidierte) barnehageplassen i 5 måneder.

Vi tjener helt ok, men jeg ville ha merket det om jeg plutselig ikke skulle fått de nesten 47 000,- jeg får rett inn på konto hvert år. Og jeg får meg i alle fall ikke til å si at det er lite.

Greit nok at barnetrygden ikke har blitt oppjustert på mange år, men før hadde man heller ikke makspris for barnehage og SFO. Barnehageplass var vel relativt sett en større utgift for folk for 20 år siden?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:53   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

På den andre siden, så var jo ikke permisjonsordningene så gode da foreldrene våre fikk barn. Så de har økt på betalingene det første året, og så stramt inn på en måte de neste 17 årene.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:55   #5
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

På den andre siden, så var jo ikke permisjonsordningene så gode da foreldrene våre fikk barn. Så de har økt på betalingene det første året, og så stramt inn på en måte de neste 17 årene.

Vi tenker vel litt det samme, gjør vi ikke? Selv om barnetrygden ikke har blitt regulert opp, så har vel den totale økonomiske ytelsen til småbarnsforeldrene blitt større. (Til foreldre til tenåringsbarn, kanskje ikke.)

Gammel 18-11-11, 20:18   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De syntes ikke det smakte godt heller, og de var sultne og slappe. De likte veldig godt maten de fikk av Hellstrøm. Hun klarte det jo så bra da hun fikk litt hjelp, så det virker så rart at hun valgte som hun gjorde da hun bare serverte mat som manglet nesten alt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 20:19   #7
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

De syntes ikke det smakte godt heller, og de var sultne og slappe. De likte veldig godt maten de fikk av Hellstrøm. Hun klarte det jo så bra da hun fikk litt hjelp, så det virker så rart at hun valgte som hun gjorde da hun bare ser serverte mat som manglet nesten alt.

Ikke sant?
Jeg fikk helt vondt i magen av de to jentene.

Gammel 18-11-11, 19:55   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg fikk mitt første barn for 25 år siden var permisjonen 18 uker. Det er veldig lite.

Gammel 19-11-11, 14:17   #9
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Da jeg fikk mitt første barn for 25 år siden var permisjonen 18 uker. Det er veldig lite.

Ja det er sprøtt å tenke på. Jeg var på jobb den dagen jeg fødte 7. desember, og 24. april var permisjonen over. Galskap i dagens verden. Men når var det permisjonstiden økte, var det i -88? Noen som vet?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 14:20   #10
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Ja det er sprøtt å tenke på. Jeg var på jobb den dagen jeg fødte 7. desember, og 24. april var permisjonen over. Galskap i dagens verden. Men når var det permisjonstiden økte, var det i -88? Noen som vet?

Jeg har et 90-barn, da var den økt til 26 uker.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 14:22   #11
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk min første i -91 og da var permisjontiden 26 uker tror jeg det var.
Jeg ville ikke ha henne til dagmamma og barnehageplass var umulig å få så jeg begynte å jobbe som nattevakt. Jenta mi sov svært lite pga kolikk og uro som varte til hun var 1 år så det ble mange turer ute for å holde meg våken til mannen kom hjem.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:56   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Ikke til foreldre med tenåringsbarn, nei.

Gammel 18-11-11, 20:02   #13
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Er det egentlig viktig om hun har lønnet arbeid eller ei? Hun hadde 4000 til bruk på mat og andre husholdningsartikler og saken var om det er penger å hente på å lage maten fra bunnen kontra å kjøpe ferdigmat/halvfabrikat. Livssituasjonen hennes var et poeng for å vise smerten som ligger i å ikke kunne gi barna det en vet de trenger og hvordan det er å være fattig/ha trang økonomi. Det frivillige arbeidet ble trukket fram for å vise at hun kunne lage mat og hadde en viss matinteresse, men samtidig var hun blind for mulighetene hun hadde og det ble demonstrert at det ikke er dyrt å lage maten selv.

Vi vet ingenting om hennes muligheter til å jobbe/tjene mer. Særlig med tanke på at barna hennes kan lese alt som skrives på nett mener jeg vi skal vise stor respekt og holde oss saklige. Eller frigjøre temaene fra HM og lage en ny tråd eller gjøre denne mer generell.

Gammel 18-11-11, 20:02   #14
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg sett programmet også. Jeg ble litt rørt over samspillet mellom mor og barna, skal jeg innrømme. Og så har jeg *litt* vanskeligheter med å forstå at denne moren ikke har tatt grep før når hun helt klart har det i seg. Når det er sagt blir jeg alltid overrasket over hvor lite bevisste folk er på matvarepriser og ernæring.

Gammel 18-11-11, 20:04   #15
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå har jeg sett programmet også. Jeg ble litt rørt over samspillet mellom mor og barna, skal jeg innrømme. Og så har jeg *litt* vanskeligheter med å forstå at denne moren ikke har tatt grep før når hun helt klart har det i seg. Når det er sagt blir jeg alltid overrasket over hvor lite bevisste folk er på matvarepriser og ernæring.

Folk som har et ikke-bevisst forhold til matvarepriser og som ikke har grunnleggende matlagingskunnskaper har virkelig mye å tjene på å sørge for økt bevissthet på disse områdene. Mange penger spart på bevissthet.

Gammel 18-11-11, 20:08   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Safran: Ja, og veldig mye å hente på å tenke større enn å gå i butikken med en hundrelapp hver dag. Syns fortsatt det er litt vanskelig å skjønne valget av meny (spaghetti med ketsjup og ferdigpizza) selv på et veldig lite budsjett.

Gammel 18-11-11, 20:11   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

kjipt er det uansett at man ikke får det man skal.

det er det ikke vanskelig å si seg enig i.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 20:14   #18
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Safran: Ja, og veldig mye å hente på å tenke større enn å gå i butikken med en hundrelapp hver dag. Syns fortsatt det er litt vanskelig å skjønne valget av meny (spaghetti med ketsjup og ferdigpizza) selv på et veldig lite budsjett.

Vil tro det ligger oppgitthet og lite håp i et slikt valg? Det er tross alt enklere og raskere unnagjort enn å lage "ordentlig" mat og med et kosthold der mye av maten er rask blir man vant med det og foretrekker ofte slik mat framfor sunn mat. Tilvending av smakssansene.

Gammel 18-11-11, 20:15   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Vil tro det ligger oppgitthet og lite håp i et slikt valg? Det er tross alt enklere og raskere unnagjort enn å lage "ordentlig" mat og med et kosthold der mye av maten er rask blir man vant med det og foretrekker ofte slik mat framfor sunn mat. Tilvending av smakssansene.

Og så tenker man vel ofte sånn at man gjerne vil ha noen av de tinga man tenker på som gode, og da har man kanskje noe dyrt og spiser spagetti og havregrøt resten av tiden istedenfor å bli kreativ og få til ganske bra mat alle dager. I hvertfall tenkte jeg sånn da jeg var student.

Gammel 18-11-11, 20:20   #20
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Jeg tror for min del at dersom vi skulle leve på et såpass begrenset budsjett i en periode, så ville det være ganske lett å motivere seg for å gjøre det best mulig. Mest mulig sunn og god mat for pengene, være kreativ og full av pågangsmot.

Men dersom jeg visste at dette var den økonomiske situasjonen vår i all overskuelig framtid, så tror jeg det ville vært mye vanskeligere å ha det samme pågangsmotet og samme kreativiten. Det ville vært lett og resignere for mange av oss, tror jeg.

Svar

Emneord
enslig mor, fattig, hellstrøm

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:45.