|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Cubus-barn"
Bergans er relativt dyrt, har god kvalitet og er sånn passe fornuftig. Det gir litt sånn "marka-cred", i motsetning til Burberry-jakken som derimot passer bedre på Pascal lørdag formiddag. Og barn i fattige familier kommer uansett aldri til å få klær fra noen av disse produsentene. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Akkurat det er faktisk et poeng. En merkejakke kan faktisk være overkommelig selv for enkelte økonomisk vanskeligstilte familier som f.eks sparer over lengre tid, bruker julegavepenger, spiser havregrøt til middag i tre uker eller hvasomhelst, mens stort hus, fancy bil, dyre ferier, kostbare fritidsaktiviteter vil uansett være helt uoppnåelig. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det kan hende, men her snakker vi vel om barn? Jeg tror ikke de har så mange tanker om hva som burde vært prioritert eller ikke. Jeg synes f.eks en Bergans-jakke på vestlandet er en fornuftig prioritering, ikke målt opp mot mat på bordet, men målt opp mot en del andre ting. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: "Cubus-barn"Man kan få Bergansjakker på Finn. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#6 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: "Cubus-barn"Orker ikke å lese hele tråden. Det er ikke særlig sparking verken opp eller ned her vi bor, her kan man visst kle seg i hva man vil så lenge familien har holdt til i området i tre generasjoner eller mer
|
|
|
#7 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Personlig pessimist
|
Ja. Tynne og rike kan man harselere fritt med.
|
|
|
|
#9 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Drømmer
|
Enig.!
Enig i alt dette også jeg. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Er frisk!
|
Det var dette jeg mente. Vi har nok penger, men vi velger å ikke bdira til at kravene til hva man MÅ ha blir så store. Her i distriktet var det en stund tradisjon for å komme i limousin til skoleballet. Heldigvis gikk FAU sammen og ga noen retningslinjer i forhold til dette. Det tok litt av kan man si.
|
|
|
|
#12 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() |
Amen! |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Når man beskriver andre som snakker "høyt og skingrende" er man ikke særlig nøytral selv heller.
|
|
|
#14 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Men det er veldig lett å legge fram gode argumenter for de valgene man selv har tatt. Vi er nok sånn midt på treet økonomisk sett, men bruker allikevel penger på å kjøpe ull på nøstebarn og en og annen lekedress fra katvig for de er jo bare sååå myke og deilige og ulla på nøstebarn er så natulig og ingenting varmer som den. Vi kjøper reimadress (eller lignende i den prisklassen) til ungene fordi den liksom er aller best. Jeg hører allikevel meg selv fortelle foreldre som kommer å spør i barnehagen om barna deres er tørre i regnsettet fra europris og varme i fleece fra rema 1000. Jo, de er det.
|
|
|
#15 |
|
ekstremt trøtt
|
Jeg blei ikke noe mer populær da jeg fikk levisbukse enn før det da jeg kun hadde den styggeste buksa du kunne få tak i.
Vi prater om lønn. Jeg syns det er relavant i forhold til diskusjoner om hva vi kan og ikke kan bruke penger på.
|
|
|
#16 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Ja, si det til unger på 10 år når de blir ledd av på skolen pga feil merke på jakka eller skoene...merkelig i forsvarsposissjon mange blir av dette. Er det retten til å kjøpe dyre klær til ungene som er truet? Eller kan man ta innover seg at vi har et ansvar som foreldre til å ikke bygge opp under holdninger og press mot andre. Det handler ikke om å drite i forskjeller og at noen alltid vil ha bedre råd. Det handler om unger som synes andre er/har mindreverdige ting pga pris og merke. Og som uttrykker det og som stenger andre unger ute av et fellesskap pga foreldrenes økonomi. At noen ikke har opplevd problemer i sitt nabolag eller som tror sin femåring i barnehagen er målestokk for holdninger rundt omkring beviser lizzom ikke at det ikke eksisterer. Det har alltid eksistert og med den velstanden vi har nå, i tillegg til økende forskjeller gjør det i aller høyeste grad aktuelt. Ta solidarisk ansvar, dette er en del av mobbeproblematikken som vi alle er så opptatt av.
|
|
|
#17 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jeg tror ikke vi løser denne problematikken ved å få flere til å handle på cubus. Så enkelt er det ikke. Dette handler om holdninger og verdier og egentlig veldig lite om penger.
|
|
|
#19 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: "Cubus-barn"Man bør ikke mobbe uansett. Poneget er vel at noen foreldre har et valg og andre ikke har dette valget. Jeg tror ikke alle foreldre er like bevisst på at alle ikke kan velge. Og at selv om de selv kan velge vil de være med å påvirke barna til dem som ikke har et valg. Jeg kjenner 3.-klassinger som måtte ha Onepiece, det måtte være det riktig merket. Da er det enkelt å kjøpe dette til barna hvis man har råd. Kanskje vil man ikke at eget barn skal føle seg anderledes? Kanakje er man ikke bevisst at man påvirker andre når man velger dyre varianter.
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Jeg er ikke uenig at det kan være enklere å tåle sleivspark for foreldrene, men hvem sier at barn av rike foreldre har noe mer valg enn barn av fattige foreldre? Alle barn er i stor grad et produkt av sine foreldre og må leve med de valgene (eller mangel på valg) som foreldrene tar på deres vegne, og hvis et barn føler seg mobbet fordi foreldrene bruker det som "utstillingsvindu", så er det ikke egentlig sikkert at dette barnet har noe mer valgfrihet til å endre på ting enn det barnet av den fattige voksne har. |
|
|
|
![]() |
|
|