|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
Den jeg snakker om hadde ikke sykdomsinnsikt over hodet, men hadde innsikt nok i reaksjoner og samfunn til å vite hvilke konsekvenser det kunne få om man snakket høyt om tankene. Men som sagt, det var ikke snakk om noe strafferett her, vedkommende var og er harmløs.
|
|
|
#3 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Men så dere at de viste FULLT personnr på ABB i mange minutter på NRK Dagsrevyen i dag? Da ble jeg sjokkert.
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg reagerte overraskende sterkt følelsesmessig på dette i dag, og har brukt tid (og denne tråden) på å fordøye det.
|
|
|
#5 |
|
Har bakt søte kaker
|
Samme her, selv om jeg etter å ha fått gode forklaringer forstår mer. Det synker vel inn etterhvert hva det faktisk innebærer.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg kjenner også til et eksempel på paranoid psykose som ble straffet. |
|
|
|
#7 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg synes fortsatt det er endel nyanser mellom det å ønske hevn, og det spørre seg om en diagnose skal stå i veien for en vanlig straffeutmåling der dommen sones i fengsel, og der det også vil være mulighet for terapi. Han har drept så mange, flere av dem barn, og med en slik massiv planlegging forut. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men hvis resultatet uansett er at han er innelåst, uten mulighet til å gjøre det han vil til enhver tid, overvåket osv. har det da noe å si om han er i fengsel eller sykehus?
|
|
|
|
#9 |
|
Sperret
|
Kan du utdype dette? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Pauset
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg syntes det er fint at planene hans går i dass. "Karaktermord" gjør jo at hans oppfatninger (i hans øyne) ikke kan ansees som noe folk skal ta seriøst. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Vi har generelt høy standard i norske fengsler. Det har vi dessverre ofte ikke på sykehusene våre. (Og da sammenlikner vi selvsagt bare norsk fengsel kontra norsk sykehus, ikke norsk sykehus kontra afrikansk sykehus.)
|
|
|
|
#13 |
|
Sperret
|
Men hva tenker du på? Bygningsmasse eller aktivitetsnivå, så og si? Det er et ganske generelt utsagn som får meg til å undres litt, fint om du kan beskrive det litt mer konkret. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Jeg leser utsagnet til kanskje å bety at et liv med tvangsbehandling på sykehus kanskje er hakket verre en et liv i fengsel med studier, internett og trening osv. ?
|
|
|
#15 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg regner med at de som har satt diagnosen vet mye mye mer om ABB enn hva vi andre vet. De har antakelig hørt mye rare utsagn, hvilket i og for seg forsvareren til enhver tid også har fortalt om. Jeg regner med de er flinke fagfolk, og derfor vet hva de driver med. Og jeg regner med det er svært lenge til han slipper ut.
|
|
|
#16 |
|
fri
|
Enig. De som har snakket med ham er ikke overrasket. Bare det at han ville holde en tale til ofrene og de pårørende i det første åpne rettsmøte om at de var martyrer, sier jo litt om hvilke vrangforestillinger han har. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Nå er det noen fagfolk som stusser også da.
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Men det er vel like fullt fagfolk som uttaler seg basert på det de har lest i avisen og hørt om saken, ikke en rekke samtaler med siktede og hans nærmeste krets og utskrift av politidokumentene. |
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Absolutt. Det var ikke ment som å så tvil om de sakkyndiges kredibilitet, men som et svar på Pelles innlegg om "legfolk som synser". Jeg har ikke kunnskap nok til å vurdere deres avgjørelse, verken basert på det som har kommet frem i avisene, eller fagkunnskap.
|
|
|
#20 |
|
Skal rømme
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg syns heller ikke at det var åpenbart, men så har jo de som skrev rapporten fått enda mer innsikt gjennom sin utredning. Jeg vet jo litt om disse tingene fra før, og jeg tenker jo nå at jeg burde ha skjønt at det var noe sånt før, at det ikke bare var politikk - når han har skrevet et så utfyllende og vasete manifest,ville at regjeringen skulle gå av, trodde at han skulle bli drept/torturert i av norsk politi/fengselspersonale etc. Men jeg tror jeg, og flere med meg, var litt for opphengt i dette høyreekstremistiske miljøet og hvor farlige de er. Altså, de er fortsatt farlige, men dette ser ut som at en gærning bare har plukket en del av ideene deres og gjort noe (enda mer) sykt ut av det. Jeg tror at en litt mer venstreorientert schizofren sikkert funnet på tilsvarende sykt med venstre-ekstremistiske ideer.
|
![]() |
|
|