Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

VIKTIG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-07, 09:40   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: VIKITG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Har kaféene lov til å forby amming da?
En ting er spisesteder som har regler for antall barnevogner inne og slikt, det henger jo gjerne sammen med brannforskriftene. Men jeg har vanskelig for å tro at man med loven i ryggen kan nekte folk å amme?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:43   #2
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Signerer opprop + amor

Jeg tror ikke de fleste ammende slenger puppen på bardisken heller. Hvis det ammes på en normal måte, bør folk heller trekke til seg øya enn at mor må trekke inn puppen.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:49   #3
Nete
Brøstmælkfabrikken AS

Nete sin avatar

Nete er litt kul
Standard

Sv: VIKITG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Her er en link til likestillingsombudets side.
http://www.likestillingsombudet.no/d...ederspors.html

Kan en restaurant nekte meg å amme barnet mitt?
Et slikt forbud vil bare ramme kvinner. Dersom ammingen er til sjenanse for andre kan det likevel være saklig grunn til å forby amming.

Så da kan de altså det da..Men som Amor sier, det er jo mye som kan være til sjenanse for folk. Skal vi forby f.eks handicappede på cafè fordi noen syns det er ekkelt å se på?? For det er sikkert noen som syns det.

K 08.02.02.
M 05.02.07

Nete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 10:16   #4
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nete, her.

Så da kan de altså det da..Men som Amor sier, det er jo mye som kan være til sjenanse for folk. Skal vi forby f.eks handicappede på cafè fordi noen syns det er ekkelt å se på?? For det er sikkert noen som syns det.

I realiteten er det mange kafeer som er forbudt for handicappete fordi det ikke er noe påbud for private å tilrettelegge forholdene for handicappete. Hvis du sitter i rullestol og døra er for smal er du like effektivt utestengt som om det sto et forbudsskilt der.

PS! Beklager alle innleggene jeg rotet litt med multiquotingen,

Gammel 22-03-07, 10:10   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VIKTIG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Jeg er uenig i oppropet. Så lenge uteplasser får lov til å sette aldersgrenser på 30 år, dresskode etc så må de også få lov til å forby amming. Hadde oppropet klaget på at amming var forbudt i det offentlige rom hadde det vært en helt annen sak.

Sist redigert av him : 22-03-07 kl 10:11. Årsak: la til: forbudt i det offentlige rom
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 11:01   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VIKTIG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Så lenge uteplasser får lov til å sette aldersgrenser på 30 år, dresskode etc så må de også få lov til å forby amming. Hadde oppropet klaget på at amming var forbudt i det offentlige rom hadde det vært en helt annen sak.

Jeg er enig i dette.

Gammel 22-03-07, 11:20   #7
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg har signert.

Enig med Nete i den foregående diskusjonen.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 17:46   #8
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er uenig i oppropet. Så lenge uteplasser får lov til å sette aldersgrenser på 30 år, dresskode etc så må de også få lov til å forby amming. Hadde oppropet klaget på at amming var forbudt i det offentlige rom hadde det vært en helt annen sak.

Enig med him.

Gammel 22-03-07, 17:56   #9
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei mor kan jo bare bure seg inne et par år mens hun ammer. Sammenligningen med handicappede er for øvrig helt på sin plass, da det er forskjellig hva man blir støtt av. Jeg kan ikke begripe at noen blir støtt av et barn som får mat, men det er jo tydelige at noen blir det. Mor kan ikke legge fra seg ungen (eller puppene) når hun går ut, og barnet er avhengig av mat.

Jeg skjønner heller ikke at noen blir støtt av at barn som ammes, men jeg respekterer det likevel. Sammenlingningen med handicappede holder bare ikke. De er mennesker, og kan ikke bures inne. Barnet har ingen nytte av restaurantbesøket. Mor kan puppe først og så gå på restaurant etterpå, og puppe etterpå. Eventuelt kan barnevakten gi flaske. Stor forskjell. Jeg har hatt to barn og har på ingen måte buret meg inne selv om jeg ammet OG var på restaurant uten å amme. Det går helt fint an.

Gammel 22-03-07, 18:03   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg skjønner heller ikke at noen blir støtt av at barn som ammes, men jeg respekterer det likevel. Sammenlingningen med handicappede holder bare ikke. De er mennesker, og kan ikke bures inne. Barnet har ingen nytte av restaurantbesøket. Mor kan puppe først og så gå på restaurant etterpå, og puppe etterpå. Eventuelt kan barnevakten gi flaske. Stor forskjell. Jeg har hatt to barn og har på ingen måte buret meg inne selv om jeg ammet OG var på restaurant uten å amme. Det går helt fint an.

Jeg respekterer ikke ammeforbud, men jeg respektere helt sikkert enkelte sider ved personer som blir støtt av offentlig amming. Og det er alltid like morsomt å høre alle lure menneskers idéer om hva mor bare kan gjøre i stedet. Jadda, gi flaske, du kan amme barnet til faste klokkeslett, skaff barnevakt ... *dån*

Og sammenligningen med handicappede er helt på sin plass. Fremdeles. Babyer er også mennesker, eneste som skiller de fra oss er at de har mm og pupp som eneste matkilde, noe de ikke burde nektes bare fordi perverse idioter ikke skjønner hvorfor vi i det hele tatt har pupper.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 18:11   #11
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

VIKTIG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg skjønner hva du mener Safran. I mitt tilfelle har dette vært mest aktuelt på dagtid, jeg rørte meg mye ute på dagtid og ved noen anledninger så var det bare kafé eller lignende som var tilgjengelig. Til tider sikkert dårlig planlegging av meg, men det er ikke alltid lett å vite eksakt når et barn blir sultent. Om jeg satte meg med ryggen til eller med f.eks. helseteppe over meg og sønnen så kan jeg ikke skjønne at dette ikke kan være ok på et kafé. Selvsagt spiste eller drakk jeg noe samtidig. Jeg har aldri ammet i selve restauranten på kveldstid, bare på bakrom eller toalett.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 18:29   #12
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil bare fra min side avslutte denne diskusjonen med å si at jeg nok hadde tenkt som mange her om jeg selv ikke hadde vært oppe i den situasjonen jeg var med et skrubbsultet barn, hormoner i kroppen og ikke noe annet sted å ta veien mitt på vinteren.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 18:11   #13
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også enig med him. :melooper:

Også ønsker jeg å fremme et lovforslag som gjør at alle som skifter bleie inne på selve cafeet blir kastet ut med umiddelbar virkning. Sutring over at det ikke finnes stellebord gidder jeg ikke høre på, skifter man bleie der andre spiser eier man ikke folkeskikk (eller antenner).

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 20:23   #14
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Også ønsker jeg å fremme et lovforslag som gjør at alle som skifter bleie inne på selve cafeet blir kastet ut med umiddelbar virkning. Sutring over at det ikke finnes stellebord gidder jeg ikke høre på, skifter man bleie der andre spiser eier man ikke folkeskikk (eller antenner).

Dette lovforslaget støtter jeg helt opp om, og er selv på jobb blitt "utsatt for" for foreldre som stikker til meg en overfylt bæsjebleie (helst så det tyter utenfor) med kommentar som f.eks.: Kast den her for meg!
Helst foregår overrekkelsen i mens medpassasjerer inntar måltid eller drikke.

For meg er det helt logisk at man for det første skifter bleier på andre steder enn der folk sover, spiser og drikker, samt at man har medbrakt bæsjebleie-pose i stellebagen, og deretter hiver man bæsjebleien selv i nærmeste søppeldunk.

Gammel 22-03-07, 20:27   #15
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dette lovforslaget støtter jeg helt opp om, og er selv på jobb blitt "utsatt for" for foreldre som stikker til meg en overfylt bæsjebleie (helst så det tyter utenfor) med kommentar som f.eks.: Kast den her for meg!
Helst foregår overrekkelsen i mens medpassasjerer inntar måltid eller drikke.

For meg er det helt logisk at man for det første skifter bleier på andre steder enn der folk sover, spiser og drikker, samt at man har medbrakt bæsjebleie-pose i stellebagen, og deretter hiver man bæsjebleien selv i nærmeste søppeldunk.

Et lovforslag? Lov om normal skikk og bruk på kaféer, § 1; lov om bleieskift.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 08:07   #16
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg er også enig med him. :melooper:

Nå kom jeg plutselig på den diskusjonen som gikk i en barselklubb på NM etter at noen hadde lagt ut bilder fra et treff. På det ene bildet så man en gjeng med mammaer skifte på babyene sine, oppå et kafébord. Det fløt av bæsjebleier og våtservietter, skikkelig delikat. Mammaene syns visst at dette var den naturligste ting i verden å gjøre.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 08:23   #17
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser bare for meg den sinnsykt lange køen av tissetrengte damer foran damedoen. " Hei, er du ferdig snart?" "Jada, skal snart til på pupp nr 2!"

Og i mens sitter det en annen dame som så gjerne skulle ammet, men køen er så lang, at hun lar bare ungen skrike, for hun har ikke lov til å amme der hun sitter.

Gammel 23-03-07, 14:00   #18
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Nå kom jeg plutselig på den diskusjonen som gikk i en barselklubb på NM etter at noen hadde lagt ut bilder fra et treff. På det ene bildet så man en gjeng med mammaer skifte på babyene sine, oppå et kafébord. Det fløt av bæsjebleier og våtservietter, skikkelig delikat. Mammaene syns visst at dette var den naturligste ting i verden å gjøre.

Hyl!
Dette er et glimrende eksempel på hvorfor jeg skygget unna barseltreff.
Forøvrig synes jeg det var et merkelig opprop...

Gammel 23-03-07, 22:36   #19
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Hvis noen blir støtt av amming bør det være deres problem, ikke den ammende sitt. Jeg er overrasket over at så mange tenker motsatt.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 19:22   #20
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Enig med him.

Her også.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:06.