Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-11, 23:23   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men jeg håper vi slipper å ta slike runder med tenåringer ... men man må kanskje det. Jeg husker at jeg kunne være ganske uspiselig selv på en god del ting i den alderen.

Jeg tenker at som man reder, så ligger man. Å klage over at ungene (både de små og de store) er utakknemlige tenker jeg man tildels må ta på sin egen kappe. Når man tidligere år i stor grad hadde tømt ungenes ønskeliste (det kan jo fort bli slik hvis foreldrene er skilte og man får inn flere sett med besteforeldre både her og der) bør man ikke bli overrasket over at det er dette som forventes.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 14:31   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg er litt sånn ja og tja til hele greia. Jeg liker gaver godt, både å gi, og å få. Jeg har familiemedlemmer som syns gavegreiene er noe herk og snakker mye om hvor kjipt det er, og jeg har familiemedlemmer som mener at mye av alt er aller best, og det skal helst være dyrt og flott og best og mest.

Jeg kjenner meg ikke igjen i noen av de virkelighetene. Jeg tipper vi fikk rundt åtte gaver hver til jul, og det var betydelig mindre enn mange av de andre vi feiret med, men vi var godt fornøyde. Det kan godt hende de andre får/unner seg mindre gjennom året enn det vi gjør, og heller gir alt til jul.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 16:37   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

1500 kr er vanlig ukeshandel for en familie på seks. Ingen luksus ogbør ikke fremkalle kvalme. Med mindre man har omgangssyken, da. Og da bør man strengttatt ikke være på Obs.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 16:42   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat 1500,- kr på en handel er da ikke så ille, vi bruker gjerne det på en vanlig uke og vi er bare tre. Hadde vi vært hjemme i jula hadde vi handlet for en uke på fredag slik vi normalt gjør.

Det som gjorde meg "litt" sjokkert var da jeg snakket med ei venninne nå nettopp og hun fortalte at hun og mannen har brukt ca 20.000 på julegaver bare til hverandre og derfor må utsette betalingen av forsikringen og huslånet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 16:51   #5
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Å bli svimmel og kvalm av at folk har matvarer for 1500 i handlevogna til jul er så absurd at jeg vet ikke hva jeg skal si. Det er vel ikke mer enn mange handler for på en vanlig litt stor lørdagshandel. Med stor familie og mange gjester trenger man endel mat i hus. Det er ihvertfall det siste jeg skal bli uvel over.

Helt enig. Mat må man da ha!

Gammel 27-12-11, 16:59   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det som gjorde meg "litt" sjokkert var da jeg snakket med ei venninne nå nettopp og hun fortalte at hun og mannen har brukt ca 20.000 på julegaver bare til hverandre og derfor må utsette betalingen av forsikringen og huslånet.

Og dette er sånt jeg synes er graverende. Man kjøper ikke dyrere presanger enn av man kan overholde andre økonomiske forpliktelser. :streng:

Jeg vet noen steiler over at jeg bruker mastercard når jeg handler julepresanger, men jeg betaler hele regninga når den kommer i januar, så det koster meg ikke en krone. Og det er noe helt, helt annet.

Gammel 27-12-11, 17:25   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Pfff. Noen skal jo tross alt delta i Luksusfellen også.

Jeg handler også julegaver med Mastercard, all netthandel betales med Mastercardet. Jeg betaler regningene etter hvert som de kommer, noe har jeg allerede betalt og det jeg handlet i desember betales ved forfall den 15. januar.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 17:46   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er så vill og gal (og kvalm?) at vi betaler all mat med Coop sitt Masterkort
Og før jul handlet vi for 1865 kr

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 18:32   #9
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Vi handlet for 2300 kroner på Kiwi, men dette var julehandlingen.
Og vi hadde ikke handlet noe i forkant heller, middager som skulle vare hele julen slik at vi skulle slippe å dra på butikken i romjulen.

Og vi hadde vel dette som kvalifiserer som et gaveberg, men når barna har en stor familie så er det noe som sier seg selv.

Og vi blir veldig glade for gaver selv.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 21:57   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

En annen ting: Jeg gir som sagt ikke gaver til noen barn av mine venner. Er ikke mindre glad i dem, men jeg synes som sagt at barn flest får nok (og selv fikk jeg aldri gaver av mammas venner, og levde helt fint med det).

Men en venninne av meg ble litt lei av å ende opp med ørten gaver til venninner og venninners barn hver jul. Der inngikk venninnene en deal om å gå på en ok fin restaurant i januar for den summen de ellers brukte på hverandre. Venninnen min kuttet også ut gaver til barna, og inviterer nå heller alle barna hjem til seg en helgedag i desember på juleverksted isteden. Foreldre får barnevakt, men tilbringer tid sammen og kutter ut en del gaver. Har sansen for løsningen.

Gammel 27-12-11, 22:05   #11
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vi får spørsmål om hva barna ønsker seg, og svarte i år feks pentøy, fleece til barnehagen, underbukser osv. Og får deretter. Har kun byttet et par Kamik-støvler pga en misforståelse om størrelse.

Gammel 27-12-11, 22:12   #12
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri kjøpt gaver til venninners barn, heller ikke til egne venninner (nå i voksen alder). Vi har ikke så stor familie, så mine barn får gjerne 4-5 gaver bare fra oss foreldre. En god haug under juletreet er det jo, men det er jo jul..... Jeg kommer ikke til å prøve å forsvare eller forklare hvorfor vi kjøper så mye som vi gjør. Men ungene er glade og lykkelige og veldig takknemlig for det de får (overbegeistret jubel for en ullstillongs kommer ikke spontant, jeg hjelper de på vei med å juble over den).

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 22:45   #13
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg har aldri kjøpt gaver til venninners barn, heller ikke til egne venninner (nå i voksen alder). Vi har ikke så stor familie, så mine barn får gjerne 4-5 gaver bare fra oss foreldre. En god haug under juletreet er det jo, men det er jo jul..... Jeg kommer ikke til å prøve å forsvare eller forklare hvorfor vi kjøper så mye som vi gjør. Men ungene er glade og lykkelige og veldig takknemlig for det de får (overbegeistret jubel for en ullstillongs kommer ikke spontant, jeg hjelper de på vei med å juble over den).

Her jubler han over ALT han får. Til og med ullundertøy

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 22:59   #14
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, hva storebror fikk ift om man kan få 20 gaver som er ok nyttige og ikke masse leker og tull? Snowracer, fotballspill, kulebane, noe playmo, noe lego. Alt det synes jeg er ganske ok ting å få i hus, og lillesøster arver hans gamle akebrett. Så litt småræl fra et par kompiser, det kan jeg leve med. Ellers fikk han boblejakke, lue, ullundertøy, hettegenser, en lue til og noen bøker, fargeblyanter og abonnement på Donald Junior. Det var vel sånn omtrent det. Mange av disse tingene er ting mange barn får når som helst i løpet av året, storebror får selvsagt også noe av det utenom, og jeg synes det var greie ting det meste.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 23:03   #15
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Poden fikk globus, koffert, jakke, luer , ullundertøy,kamera,snowracer, hjemmestrikka votter, bøker, lydbøker, cd-er, kinobilletter , tusjer, farebøker,av leker fikk han playmobil, flexitrax og lego.

Så kommer det jo an på hva man ser som nyttig å ikke også da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 23:17   #16
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har relativt liten familie og det blir på ingen måte et gaveberg for noen av oss. Vi gir gaver til noen venners barn og våre får igjen av dem. Jeg innrømmer at jeg synes at det er hyggelig og jeg håper at de ikke har lyst til å slutte med det, men om noen av dem foreslår å slutte så skal jeg selvsagt si ja til det. I tillegg er vi tre venninner som er blitt enige om å ikke gi til hverandres barn, men heller gi til hverandre fordi det er hyggelig å få noen gaver til jul.

Jeg får nå gaver fra mine foreldre (som oftest sammen med min mann), fra mine svigerforeldre, fra min bror, fra mine barn og altså fra de to venninene. Og det synes jeg ikke er overdrevet mye. Jeg ville blitt lei meg om noen i familien foreslo å kutte ut gaver til de voksne, men det tror jeg ikke at noen gjør.

Jeg synes at det er hyggelig å både gi og få gaver og vil gjerne fortsette med det. Ingen i vår familie gir spesielt dyre gaver heller, så det føles ikke sløsete.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 23:23   #17
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Junior fikk penbukse, skjorte, underbukser, fleeceklær, tynn ullgenser, duffel coat, Kamikstøvler, Playmoborg, 3 esker med Playmostæsj, 4 esker Lego, Playmoferge, puslespill, lyssverd, 3 dvd'er, crocks, drikkeflaske, genser, dagligbukser, spill, 500 kr, eventyrbok, lydbok. Hm, det var det jeg kom på i farten.

Ikke noe dritt, bare fine ting. Og om 6 uker har han bursdag. Blir mer enn nok synes jeg - med tanke på at det er snakk om 2 "vanlige" sett besteforeldre, en oldemor, 2 faddere og 2 onkler.

Gammel 30-12-11, 00:14   #18
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Eldste fikk 18-20 gaver tenker jeg, yngste noen færre (men litt penger også). I år feiret vi med to kusiner av barna også, så det ble mye gaver totalt sett. Men, vi var i grunnen enige om at det var veldig flotte gaver, få leker, men praktiske, fine ting som barna ble veldig glade for. Jentene fikk mye lego, klær, bøker, lydbøker, DVD'er osv. Yngste her på 3 fikk playmobil, bilgarasje, klær, bøker og DVD'er samt langrennsutstyr. Tror ikke noen av dem "savnet" at det ikke var mer leker.

Gammel 30-12-11, 07:33   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt usikker på hva vi diskuterer her? Hvis det handler om å uttrykke misnøye med mange gaver under treet på selve julaften, synes jeg det er litt på jordet. Man han da nok av andre dager hvor man kan diskutere forbruk og gavevaner, man trenger ikke ødelegge julestemningen. (Som selvsagt blir ødelagt hvis noen minner oss på at vi fråtser og velter oss rundt i luksus. ) Det samme gjelder okking over hvor mye mat man har i handlevogna. Hva i all verden vet man egentlig om hvor mange folk handler til, og hvor lenge det er siden sist de gjorde innkjøp? Og hvorfor finner man det nødvendig å påpeke dette til fremmede i butikken?

Handler det derimot om hvorvidt det er nødvendig- og ikke minst etisk ut fra et miljø-og samfunnsperspektiv- at man får mer enn fire-fem gaver på julaften (eller mer enn 10, mer enn 20?) + 24 i kalenderen og + julestrømpen ) blir jo det en helt annen diskusjon. Det blir for enkelt å si at man kan ha dårlig samvittighet resten av året og at man har penger nok til å både kjøpe 20 gaver og betale for et fadderbarn, altså. Det handler om hvilke holdninger til forbruk man ønsker at den oppvoksende generasjon skal ha, og alle som har lest litt om miljøutfordringene vi står ovenfor (ja, ikke "vi"- på kort sikt, men "de andre") vet at vårt overforbruk og manglende vilje til endring er en vesentlig del av pakka når det gjelder dette.
Med andre ord er det vel en grunn til at man synes "gaveberg" er et negativt ord, og at man føler det fryktelig ubehagelig hvis noen påpeker at man kanskje har overdrevet en smule på gavefronten.

Sist redigert av rine : 30-12-11 kl 07:51.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 11:22   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Med andre ord er det vel en grunn til at man synes "gaveberg" er et negativt ord, og at man føler det fryktelig ubehagelig hvis noen påpeker at man kanskje har overdrevet en smule på gavefronten.

Jeg er på ingen måte uenig med deg i at et stort forbruk er hovedproblemet miljømessig, altså, og jeg er også enig i at hva man gjør i desember er en del av helheten, som andre ting. Men jeg er usikker på hva du mener på slutten her. Mener du at "gaveberg" ikke er et negativt ord, og at hvis man synes det, er det fordi man har dårlig samvittighet?

Det er mulig det var jeg som først sa det om at "vi har råd til begge deler" i denne tråden. Og grunnen til at jeg sa det, var ikke at jeg ville forsvare et for høyt forbruk med at vi har råd til det, for det er jeg klar over at ikke hjelper, altså. Det var heller fordi jeg irriterer meg litt over de tilfellene jeg noen ganger ser av en type selvgodhet knyttet til det å bruke deler av julegavebudsjettet til veldedighet i stedet for gaver til slekt og venner. Hvis man (for å ha noen tall å gjette på) bruker 3000 av julegavetotalen på 8000 til veldedighet i stedet for ting, så er det såklart bedre for både mottagerne av de 3000 og for nedgangen i det totale forbruket av ting. Poenget mitt var bare at man like gjerne kan bruke 3000 på veldedighet i tillegg til de 8000 man bruker på gaver, og dermed ta veldedighetspengene fra eget forbruk i stedet for fra gavebudsjettet, og få den samme "globale" effekten. De aller fleste av oss har et altfor høyt eget forbruk av ting, og dersom man skal være "prektig", synes jeg det er mye mer beundringsverdig å kutte i eget forbruk for å gi mer penger til Leger uten grenser eller Røde Kors eller hva det nå er, enn det er å kutte i det man gir til andre. (Det betyr ikke at jeg synes det er galt i å gi "geiter" i julegave til folk, altså, det er helt fint, og naturligvis mye bedre enn å gi bort "skrot" eller helt unødvendige ting.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:22.