|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt"Vi har råd til begge deler" høres også ganske selvgodt ut i mine ører.
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt
Det siste er jeg enig i. Jeg ville aldri kalt en person selvgod bare fordi vedkommende valgte å bruke pengene sine på en annen måte enn det en annen person gjør. Men det betyr ikke at det ikke finnes selvgodhet - og det var det jeg tenkte på. Jeg synes, som sagt, at "geiter" er en helt utmerket julegave, og jeg synes naturligvis ikke man skal kjøpe skrot, hverken til jul eller ellers, og selvsagt er det opp til en selv hvor dyre gaver man vil gi bort.
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg er enig med deg Skilpadda. Jeg har gitt bort "geit" en gang, og det var ikke for at jeg skulle være snill. Det var fordi jeg mente at mottakeren (min far) ikke egentlig trengte noen presang. Han har tidligere uttalt "Jeg kjøper det jeg trenger når jeg trenger det".
|
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg vet ikke hvem som sa hva og jeg er en tilhenger av å kutte i alt forbruk, ikke bare det som ikke går til meg selv- hvis noen tvilte på det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt
Hva!? Hvor skal jeg ellers få i-siste-liten-idéer til hva jeg skal ha til middag? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltHvis man er opptatt av forbruk, miljø og sånne ting; utgjør det virkelig noen som helst forskjell til eller fra om man får det man får/bruker det man bruker/gjør det man gjør i slutten av desember eller spredd utover året? Det er akkurat den logikken jeg sliter veldig med å svelge.
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Hvis gavene består av ting man aldri ville kjøpt selv, så kommer de jo i tillegg til det man skaffer seg på egen hånd, så da kan det hende det totale forbruket øker. Samtidig ville jo de pengene blitt brukt på noe annet dersom de ikke ble brukt på gaver, så for å kunne gjøre en riktig sammenligning, må man vite hva dette andre ville vært.
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg synes det gjør en forskjell hos oss (selv om vi slett ikke er av de aller mest bevisste). Snuppa fikk ny seng til jul. Hun er i ferd med å vokse ut av senga si, så det måtte hun fått uansett. Hvis hun ikke hadde fått den til jul, så hadde hun fått en annen julepresang. Nå "slapp" vi unna med bare en presang. Og det begrenser jo forbruket.
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg snakker jo om gaver man kjøper til egne unger.
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
OK, det var ikke opplagt for meg. Når det gjelder barn, er det jo i stor grad vi voksne som bestemmer forbruket deres. Men regnestykket blir jo ikke så annerledes likevel? Hvis vi kjøper flere ting til dem på grunn av jul, så blir totalforbruket for barnas del høyere, mens totalforbruket ikke blir endret dersom vi gir dem ting til jul som de ellers ville fått resten av året.
|
|
|
#11 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltMine barn har som regel ikke fått noe særlig utenom jul, bursdager og i påskeegget. (Vi har 1 stort påskeegg som 5 barn deler og da fylles det med tegnesaker, film, spill, asfaltkritt og snop).
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Er frisk!
|
Jeg tenker som deg. For å liste opp hva eldste fikk her i huset: Ski, skisko, pysj, ulvangsokker, isdragen fra Ninjagolego, kalosjer til skøytene, sengetøy til senga si (har fått stor dyne nå), hodelykt, fleecejakke, superundertøy og et bokstavspill (fikk sammen med søsteren).
|
|
|
|
#13 |
|
By the Sea
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltFor min del trigger det ikke egen dårlige samvittighet om jeg synes det er leit at svigers kommenterer "gaveberget". Det føles kjipt fordi det er unødvendig og uhøflig.
|
|
|
#14 |
|
Pauset
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltEr det nå jeg skal legge ut bilde av berget vårt hvor mamma står og lyser med en lommelykt for å finne en gave? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Er frisk!
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg synes julen handler om mye annet enn gaver. Gavene opptar kvelden på julaften, etter julemiddagen. Resten av tiden handler om god mat, samvær med familie, lek med søskenbarn, osv.
|
|
|
|
#16 |
|
By the Sea
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg synes pent innpakkede gaver som inneholder unyttige, men etterlengtede greier er helt supert.
|
|
|
#17 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltiPad er da ett grunnleggende behov. I alle fall når man har blitt vant med den. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg synes gaveberg = for mye = når man mister oversikten over hva man har fått fra hvem, og man ikke får åpnet alle gavene og slikt. At man ikke rekker å kjenne etter at man er glad, og får gitt en klem til giveren hvis h*n er der engang. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Jepp, det vil jeg påstå! |
|
|
|
|
|
#20 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Noen bruker nok sikkert mer enn andre på gaver i jula, men stort sett så er det vel størrelsen på familie og nettverk som er avgjørende for gavehaugen. Dermed vil noen alltid ende opp med mange gaver og det burde være utelukkende positivt for dem synes jeg.
|
![]() |
|
|