|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Sv: GTA og alderFor meg så hjalp det veldig når Høvdingen "oversatte" interessen til film og TV-serier (som jeg skrev om til Floksa tidligere i tråden). Det er ikke et argument for at barn skal spille disse spillene altså, men det fikk meg til å forstå hvorfor Høvdingen syns det var spennende å spille f.eks. GTA.
![]() |
#2 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GTA og alderHør på Tallulah, hun vet hva hun snakker om
![]() |
#3 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: GTA og alder
Jeg tenker jo heller at møtet jeg var på gjorde at jeg ble mer nysgjerrig og fikk et innblikk i en verden jeg (som mor til en 9-åring, og en jente som ikke spiller overhode) var helt ukjent med. Å surne fordi noen setter et omdiskutert og svært aktuelt tema på spissen, er lite fruktbart. Tvert i mot var det en diskusjon rundt ansvar og tilstedeværelse etterpå, og flere diskuterte helt tydelig ut ifra forståelsen for at spillegleden hos dere egne barn var kommet for å bli.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: GTA og alderHvorfor vil du ikke at de skal ha gaming som fritidsinteresse? Og kan egentlig du som forelder bestemme hva barna skal interessere seg for? Grunnen til at folk ikke vil at ungene skal drive med hest er vel ikke fordi de er i mot hester, men fordi det ofte er dyrt og mange steder innebærer mye reising.
![]() |
#5 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg lover deg, det finnes mye rare foreldre der ute, som mener veldig mye om veldig mye rart, også når det gjelder fritidsinteresser. Som ikke vil la barna begynne med hest fordi de synes hestesport er en uinteressant snobbesport, som det ville være drepende kjedelig å måtte følge opp, selv om de har aldri så mye råd til det. Som absolutt ikke vil at jentene deres skal begynne på fotball, for damefotball er ikke fotball, og dessuten blir alle lesbiske. Som ikke vil la ungene spille i korps, fordi de selv hater korpsmusikk (noe flere her på forumet også har uttalt). Som alltid har syntes cheerleading er en urteit amerikansk jålegreie, og derfor nekter å la ungene begynne på det. Og så videre. Så at noen har bestemt seg for at ungene ikke skal få ha gaming som fritidsinteresse overrasker meg faktisk i det hele tatt. Selv om jeg også synes det er en underlig holdning.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: GTA og alderSelvfølgelig finnes det mange rare foreldre der ute. Men nå snakket vi i litt mer generelle og normale termer, ok?
![]() |
#7 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
OK, da leste jeg deg feil. Sønnen min driver for øvrig både med basketball, kampsport og er ute og leker hver dag, i tillegg til å spille.
![]() |
#9 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: GTA og alderBarnevakten er oppe til diskusjon jevnlig. De er ikke så glad i at man nevner det, men de eies av en svært konservativt kristen gruppering ved navn Familie & Medier, og ble i sin tid startet som en protest og et opprop mot TV-serien Xena-Warrior Princess. De forfekter et konservativt kristent syn på kultur men pakker det godt inn slik at de fremstår som en nøytral aktør. Noe de selvfølgelig ikke er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GTA og alderJeg kjenner godt til Barnevakten (og din holdning til organisasjonen), og jeg er ikke helt enig i fremstillingen - men jeg lurte mest på kommentaren til Divine akkurat nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Textrovert
|
![]() Sv: GTA og alderJeg prøvde å sammenfatte hva læreren sa, men jeg la visst ord i hans munn. Han kom med et konkret eksempel på kommunikasjon mellom en ungdom og en voksen når det gjaldt ungdommens ønske om å spille et bestemt spill. Da sa han noe sånn som at "sjekker man med Barnevakten, ville de helt sikkert sagt at det spillet var uaktuelt, men ..."
![]() |
#12 |
Det er bare en fase
![]() Sv: GTA og alderOK, takk skal du ha! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Usedvanlig begavet
![]() Sv: GTA og alderHan som holdt foredraget jeg refererte til, var ikke fra noen organisasjon. Han jobber med ungdom på kommunalt nivå, arrangerer klubber og kvelder og er selv far til særdeles datainteresserte barn. Ikke noe religiøs bakgrunn der.
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: GTA og alderVi hadde nettopp innlegg både for elever og foresatte av Bruk huet, og de gikk utenpå Barnevakten mange ganger både hva gjaldt innhold og kommunikasjon. Dagens reklame.
![]() |
#15 |
Usedvanlig begavet
![]() Sv: GTA og alderBruk Hue er så vidt jeg vet et samarbeid mellom flere instanser (Bla annet Røde Kors OG Barnevakten). Trodde det mest dreide seg om mobbing på nett - men veldig spennende hvis de tar for seg foreldre og nettkunnskap generelt. Alltid kjekt å vite om gode opplegg for FAUere som trenger inspirasjon til foreldremøter
![]() |
#16 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: GTA og alderJeg forsto det som om de er et eget selskap, som sponses av Telenor, Barnevakten, Røde Kors og en til. Casen handlet om nettmobbing, men med stort fokus på generelt nettvett og hva lovverket sier. Debatten etterpå gikk også på spill og oppfølging av barn på nett, men det kommer selvsagt an på hva foreldrene spør om.
![]() |
#17 |
frakoblet
|
Mens jeg tenker at dersom det faktisk står 18-årsgrense på spillet - ja, så er det sikkert en god grunn til det. Jeg forstår ikke helt hvorfor man ikke da bare kan si at "det spillet er du ikke gammel nok til".
![]() |
#18 |
Det er bare en fase
![]() Sv: GTA og alderDet er Barnevakten som leverer innhold til Bruk Hue, innhold som er bygget mye på norsk forskning, ikke minst fra Medietilsynet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Det er bare en fase
![]() Sv: GTA og alderOg Barnevakten må selvsagt som rådgivere være ganske nøye med sine anbefalinger, det nytter ikke å skrive at "vi synes spillet pssser best for spillere som har passert aldersgrensen, men også for de spesielt modne/uredde/spillvante." Det er selvsagt et valg som er opp til foreldre å ta. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|