|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
![]() Soving i barnehagenBarnehagen vil at minsten skal sove inne på madrass, jeg er mer komfortabel med vognen... Grunnen er at det er småbarnsavdeling og de får fullt belegg nå i januar og vil at de store ungene skal slutte med vogn og sove inne. Det skjedde også med de andre guttene og endte med at de sluttet å sove på dagtid momentant. Regner med det skjer med minsten også, uten å kunne være sikker. Men han er vanskelig å legge om kvelden, vanskelig å få til å sove natten gjennom etc og jeg er redd nytt sovemønster på dagen vil ødelegge mer. Dessuten må han de dagene han da er hjemme sove i vogn for jeg vil ikke få han til å sove inne hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Soving i barnehagenKan det gå an å prøve?
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Soving i barnehagenVår barnehage har samme opplegget og jeg er bare middels happy med det. Jeg valgte imidlertid å ikke protestere, og det har gått helt fint. Det er utrolig hva barnehagen får til som er umulig hjemme. Hovedgrunnen til at jeg ikke liker det helt er at jeg helst vil at de får så mye frisk luft som mulig og at jeg synes det er hygienepolitisk bedre å sove i egen vogn ute fremfor i felles rom sammen med flere andre. Jeg vet ikke om de har egne madrasser eller om de sirkulerer. Men det har som sagt gått fint og han sover fortsatt på dagtid.
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Soving i barnehagenI podens barnehage var det heldigvis valgfritt. Vi hadde egen sovevogn til ham, og jeg var veldig komfortabel med at han sov ute i friluft. Heller det, enn i det lille, dårlig ventilerte soverommet, der reisesengene stod stuet tett i tett.
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Soving i barnehagenJeg hadde protestert, og om det var dårlig plass til oppbevaring av vognen som var problemet, hadde jeg tatt den med frem og tilbake.
![]() |
![]() |
#8 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Soving i barnehagenDer jeg jobbet tidligere, var det fritt valg, men det ble foretrukket av de sov inne, pga. at det ikke var dør direkte fra avdelingen og ut til der barna sov. Føltes litt tryggere å ha dem mest mulig innen rekkevidde. Vi SÅ dem hele tiden altså, men måtte gå gjennom to garderober og rundt et hjørne for å komme til dem. Mulig det er endret på nå.
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Sv: Soving i barnehagenDet som er grunnen hos oss er at de kjører litt ulikt opplegg på de små og de "store" på 2 år eller mer. De små sover ute på formiddagen og sover generelt lenger, de store er lengre ute, evt på tur og så går de i samlet flokk og legger seg på madrassene sine.
![]() |
#10 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Soving i barnehagen
Interessant. Min sønn har nemlig reagert allergisk i form av hyppige astmaanfall i barnehagen og legen ville at vi skulle bytte barnehage. Men det løste seg da kulda kom så vi ser an fremdeles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Soving i barnehagenI "vår" barnehage ønsker de at ungene skal sove inne rett og slett fordi det er mye mindre belastende for de ansatte. De slipper å kle på og av yttertøy, samt at de slipper å løfte ungene opp i vognen og deretter ut av vognen.
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
Akkurat påkledningen er en ting, men må ikke barna i større grad løftes inn og ut av sengene, enn i vogn? Det er da høyere å løfte?
![]() |
![]() |
#13 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Soving i barnehagenJeg hadde kanskje protestert forsiktig med henvisning til storebrors plutselige stopp av soving. Jeg liker best at de sover ute selv, og hos oss er det heldigvis valgfritt.
![]() |
#14 |
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel vanligere at de sover på madrasser på gulvet enn i senger har jeg inntrykk av? Har ihvertfall vært madrasser i alle barnehagene jeg vet om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Soving i barnehagenAh. I barnehagene jeg kjenner til har barna sovet i reisesenger eller sånne enkle sprinkelsenger fra Ikea.
![]() |
![]() |
#16 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Soving i barnehagenHvorfor må vogna stå under tak når ungen skal sove? Hvis det har med vær og vind så er vel det bare å ta på regntrekk på vogna? Synes du skal "kreve" det du mener er best for ditt barn.
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Der jeg jobbet sov de på en mellomting mellom madrass og seng som var helt nede på gulvet. Finner ikke bilde av den, men den minnet litt om ei slags feltseng, bare uten bein. Utviklet av danske fysioterapeuter eller noe sånt.
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Soving i barnehagenJeg er enig med katta ift hygiene og fordeler med utesoving, men jeg syns du er litt vrang ja. Barnehager er konstruert forskjellig, og det kan være vanskelig om alle barna skal ha egne spesialavtaler. I Hiawatas første barnehage sov de også inne på madrasser, selv om jeg aldri fikk ham til å sove slik hjemme.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er en reell problemstilling på småbarnsavdeling. Det er mye belastningsskader, og man er nødt til å være i fokus på forebygging for å unngå sykemeldinger.
![]() |
#20 |
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Soving i barnehagenSyns ikke du er vrang, syns du skal spørre, og det verste som kan hende er jo at de sier nei og at de prøver med innesoving. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|