Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Soving i barnehagen

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-12, 16:49   #1
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Soving i barnehagen

Barnehagen vil at minsten skal sove inne på madrass, jeg er mer komfortabel med vognen... Grunnen er at det er småbarnsavdeling og de får fullt belegg nå i januar og vil at de store ungene skal slutte med vogn og sove inne. Det skjedde også med de andre guttene og endte med at de sluttet å sove på dagtid momentant. Regner med det skjer med minsten også, uten å kunne være sikker. Men han er vanskelig å legge om kvelden, vanskelig å få til å sove natten gjennom etc og jeg er redd nytt sovemønster på dagen vil ødelegge mer. Dessuten må han de dagene han da er hjemme sove i vogn for jeg vil ikke få han til å sove inne hjemme.
Er jeg vrang om jeg sier nei? Jeg kan ta med vognen hjem hver gang han har barnehagedag, men det er visst trangt under taket også.
Han klarer seg ikke uten søvn på dagen hjemme, vi har prøvd. Og vi har en halvtime å kjøre hjem fra dagen så er redd han sovner i bilen. Men jeg har ikke lyst til å være vrang og skape problemer. Jeg har bare lyst til å ha han sovende i vogn ute....
(dette er ikke et innlegg om soveproblemer, men et innlegg om hvorvidt jeg skal være vrang i barnehagen og kreve å ha det slik vi vil....eller føye meg for å gjøre hverdagen enklere for de voksne...)

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 16:55   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soving i barnehagen

Kan det gå an å prøve?
Teste det ut et par uker, og så gå tilbake til vogn om det ikke fungerer?
Jeg har vært med på begge deler i barnehage, både soving inne og ute, og det har gått greit begge deler.

Men jeg skjønner ikke helt HVORFOR det er bedre (ift fullt belegg) å sove inne? Er det plassmangel ute?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 17:01   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville gitt det et forsøk og så heller bruke vogn om det skulle bli aktuelt. Det er veldig rart hva de gjør i bhg som de aldri ville gjort hjemme altså.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 18:19   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår barnehage har samme opplegget og jeg er bare middels happy med det. Jeg valgte imidlertid å ikke protestere, og det har gått helt fint. Det er utrolig hva barnehagen får til som er umulig hjemme. Hovedgrunnen til at jeg ikke liker det helt er at jeg helst vil at de får så mye frisk luft som mulig og at jeg synes det er hygienepolitisk bedre å sove i egen vogn ute fremfor i felles rom sammen med flere andre. Jeg vet ikke om de har egne madrasser eller om de sirkulerer. Men det har som sagt gått fint og han sover fortsatt på dagtid.

Gammel 02-01-12, 18:22   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I podens barnehage var det heldigvis valgfritt. Vi hadde egen sovevogn til ham, og jeg var veldig komfortabel med at han sov ute i friluft. Heller det, enn i det lille, dårlig ventilerte soverommet, der reisesengene stod stuet tett i tett.

Jeg hadde nok protestert forsiktig, hvertfall. Men om det ikke lar seg gjøre, så er det jo bare å teste innsoving. Det er jo sant at det er mye som fungerer i barnehagen som ikke fungerer hjemme.

Gammel 02-01-12, 18:24   #6
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Syns det høres rart ut at de ikke kan ha han liggende ute jeg.
Er det virkelig så dårlig plass til vognoppbevaring?

Gammel 02-01-12, 18:45   #7
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde protestert, og om det var dårlig plass til oppbevaring av vognen som var problemet, hadde jeg tatt den med frem og tilbake.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 18:52   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der jeg jobbet tidligere, var det fritt valg, men det ble foretrukket av de sov inne, pga. at det ikke var dør direkte fra avdelingen og ut til der barna sov. Føltes litt tryggere å ha dem mest mulig innen rekkevidde. Vi SÅ dem hele tiden altså, men måtte gå gjennom to garderober og rundt et hjørne for å komme til dem. Mulig det er endret på nå.
Men uansett - vi trodde det skulle bli et mareritt å få barna til å sove inne, de fleste var vant til å sove ute, og ingen av oss hadde erfaring med å la dem sove på senger på gulvet (dette var en helt ny barnehage, med både nye ansatte og barn). Men det gikk knirkefritt (nesten) fra dag 1, ingen problemer. Foreldrene sa de aldri hadde trodd det skulle gå så bra, og det trodde ikke vi heller.

Sønnen min var vandt til å sove inne i senga si da han begynte i barnehagen som 2-åring. Der kunne de kun sove ute i vogna. Jeg syntes jo det var ok selvsagt, men var skeptisk til om han ville godta det, siden han ikke likte forandringer og aldri ville sove i vogna på tur eller hjemme. Men allerede første dagen etter innkjøring sov han 2 timer i vognen, og det var aldri noen problemer.

Gammel 02-01-12, 18:54   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er grunnen hos oss er at de kjører litt ulikt opplegg på de små og de "store" på 2 år eller mer. De små sover ute på formiddagen og sover generelt lenger, de store er lengre ute, evt på tur og så går de i samlet flokk og legger seg på madrassene sine.

Jeg skjønner dette og det fungerer, men jeg har erfaring med at det er mindre sykdom/smitte i de barnehagene hvor ungene sover ute enn der de ligger som sild i tønne på et innerom. Det kan være tilfeldigheter selvfølgelig, men jeg foretrekker utesoving. Jeg lot likevel være å protestere, men det kan godt være jeg hadde gjort det om jeg hadde hatt et barn som var veldig avhengig av faste soverutiner.

Gammel 02-01-12, 19:31   #10
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det som er grunnen hos oss er at de kjører litt ulikt opplegg på de små og de "store" på 2 år eller mer. De små sover ute på formiddagen og sover generelt lenger, de store er lengre ute, evt på tur og så går de i samlet flokk og legger seg på madrassene sine.

Jeg skjønner dette og det fungerer, men jeg har erfaring med at det er mindre sykdom/smitte i de barnehagene hvor ungene sover ute enn der de ligger som sild i tønne på et innerom. Det kan være tilfeldigheter selvfølgelig, men jeg foretrekker utesoving. Jeg lot likevel være å protestere, men det kan godt være jeg hadde gjort det om jeg hadde hatt et barn som var veldig avhengig av faste soverutiner.

Interessant. Min sønn har nemlig reagert allergisk i form av hyppige astmaanfall i barnehagen og legen ville at vi skulle bytte barnehage. Men det løste seg da kulda kom så vi ser an fremdeles.
De skiller ikke på rutine på store og små barn i barnehagen, er en småbarnsbarnehage dette. Men de små sover ofte på ettermiddagen også da. Alle har sovet ute til nå, men det kommer et par nye og da blir det plassmangel. Som jeg skrev kan jeg fint ta med vognen i bilen hver gang han har dag, men de sover vel under et lite tak og der er det trangt også, selv om det er på bakkeplan så ser ikke det store problemet.
Men ja, ikke sikkert dette blir et problem for han, men liker at han får frisk luft og synes de er altfor lite ute allerede. Og jeg ble nok litt provosert også, for det var ikke måte på hva som var galt Voksiposen var for liten, simo kombivognen var for liten...Kan ikke få større vogn tror jeg, men han fikk øyeblikkelig en stor dundyne og et stort ullteppe med. Kan ta med soveposen til guttene også jeg, slik jeg bruker hjemme til han... Men at han har problemer med å få plass i vognen er ikke sant, for den brukte vi i jula litt. Han er lang, men utrolig tynn, så er evt litt på benlengden. Men sover uten problemer i vogn hjemme.
Vi bruker flere timer hver kveld på å legge han og jeg orker ikke tanken på at han sovner i vognen. Men kan jo gjøre et forsøk evt. Men tenker litt sånn at hvorfor skal jeg måtte gjøre et forsøk når ønsket mitt er at han sover utendørs i vogn? Jeg betaler tross alt for barnehagen og har hele tiden gitt utrykk for at han skal sove på dagtid frem til jeg ser at han ikke trenger det. Skaffet ny vogn og voksipose i november for å gi han god sovekomfort og da var det ikke snakk om at han kunne sove inne. Eller at det var planen deres over nyttår. Men vil ikke virke kranglete heller....

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 19:42   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

I "vår" barnehage ønsker de at ungene skal sove inne rett og slett fordi det er mye mindre belastende for de ansatte. De slipper å kle på og av yttertøy, samt at de slipper å løfte ungene opp i vognen og deretter ut av vognen.

Visstnok var det en fysioterapeut (tror jeg da?) som hadde anbefalt at ungene skulle sove inne. Og da altså for å forebygge belastningsskader hos de ansatte.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 20:04   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

I "vår" barnehage ønsker de at ungene skal sove inne rett og slett fordi det er mye mindre belastende for de ansatte. De slipper å kle på og av yttertøy, samt at de slipper å løfte ungene opp i vognen og deretter ut av vognen.

Visstnok var det en fysioterapeut (tror jeg da?) som hadde anbefalt at ungene skulle sove inne. Og da altså for å forebygge belastningsskader hos de ansatte.

Akkurat påkledningen er en ting, men må ikke barna i større grad løftes inn og ut av sengene, enn i vogn? Det er da høyere å løfte?

Gammel 02-01-12, 20:13   #13
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde kanskje protestert forsiktig med henvisning til storebrors plutselige stopp av soving. Jeg liker best at de sover ute selv, og hos oss er det heldigvis valgfritt.

Gammel 02-01-12, 20:20   #14
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Akkurat påkledningen er en ting, men må ikke barna i større grad løftes inn og ut av sengene, enn i vogn? Det er da høyere å løfte?

Det er vel vanligere at de sover på madrasser på gulvet enn i senger har jeg inntrykk av? Har ihvertfall vært madrasser i alle barnehagene jeg vet om.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 20:23   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Ah. I barnehagene jeg kjenner til har barna sovet i reisesenger eller sånne enkle sprinkelsenger fra Ikea.

Gammel 02-01-12, 20:38   #16
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Hvorfor må vogna stå under tak når ungen skal sove? Hvis det har med vær og vind så er vel det bare å ta på regntrekk på vogna? Synes du skal "kreve" det du mener er best for ditt barn.

Gammel 02-01-12, 20:44   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ah. I barnehagene jeg kjenner til har barna sovet i reisesenger eller sånne enkle sprinkelsenger fra Ikea.

Der jeg jobbet sov de på en mellomting mellom madrass og seng som var helt nede på gulvet. Finner ikke bilde av den, men den minnet litt om ei slags feltseng, bare uten bein. Utviklet av danske fysioterapeuter eller noe sånt.

Gammel 02-01-12, 20:46   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med katta ift hygiene og fordeler med utesoving, men jeg syns du er litt vrang ja. Barnehager er konstruert forskjellig, og det kan være vanskelig om alle barna skal ha egne spesialavtaler. I Hiawatas første barnehage sov de også inne på madrasser, selv om jeg aldri fikk ham til å sove slik hjemme.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 20:51   #19
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Dette er en reell problemstilling på småbarnsavdeling. Det er mye belastningsskader, og man er nødt til å være i fokus på forebygging for å unngå sykemeldinger.
Jeg jobber i en ganske ny bhg, og den har nok soveplass inne til samtlige barn. Sengene inne har åpning i siden slik at de store barn krabber inn selv. Noen barn ligger på små "brisker" som er lett håndterbare. Noen foreldre ønsker at barna skal sove ute, og vi imøteser dette så langt vi får det til, men oppfordrer til innesoving. Hvis samtlige ønsket soving ute, hadde vi desverre ikke kunne løse dette. Både mtp forebygging, og også vognplasering - blokkering av nødutganger (brannvern)
Håper dette løser seg, og at han får den gode formiddagsluren sin tilpasset slik at det fungerer. Mtp astma/helse ville jeg fått en legeerklæring hvis dette er en reell problemstiling mtp utesoving. Da har bhg en større forpliktelse til å finne løsninger som fungerer best for han som enkeltindivid, og ikke la andre hensyn veie tyngst.

Gammel 02-01-12, 20:53   #20
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Syns ikke du er vrang, syns du skal spørre, og det verste som kan hende er jo at de sier nei og at de prøver med innesoving.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.