Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Forslag til bursdagsmat med visse restriksjoner

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-12, 10:24   #21
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forslag til bursdagsmat med visse restriksjoner

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sånn i forhold til å gidde og ikke gidde legge til rette, så ser jeg på små gjester med samme respekt som store. Siden jeg tilrettelegger for mine gjester, gjør jeg selvsagt det samme for Hiawatas.

Bare for å ha sagt det, så handler det ikke i dette tilfellet om å ikke gidde legge til rette eller om å ha respekt. Det handler om å velge andre retter, som byr på mindre hodebry og problemer. Ikke minst oss, som skal gjøre 18 unger fornøyde.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 10:32   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.043
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til bursdagsmat med visse restriksjoner

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Bare for å ha sagt det, så handler det ikke i dette tilfellet om å ikke gidde legge til rette eller om å ha respekt. Det handler om å velge andre retter, som byr på mindre hodebry og problemer. Ikke minst oss, som skal gjøre 18 unger fornøyde.

Og akkurat det kan være ganske utfordrende. I snuppas vennekrets må vi hensynta både religioner og allergier. Knerten er enklere sånn. Vennene hans både tåler og spiser alt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 10:49   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til bursdagsmat med visse restriksjoner

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Bare for å ha sagt det, så handler det ikke i dette tilfellet om å ikke gidde legge til rette eller om å ha respekt. Det handler om å velge andre retter, som byr på mindre hodebry og problemer. Ikke minst oss, som skal gjøre 18 unger fornøyde.

Å velge andre retter er jo å tilrettelegge.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 18:36   #24
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.247
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til bursdagsmat med visse restriksjoner

Jeg strekker meg langt (virkelig!) for at alle barna vi inviterer i bursdag skal kunne spise noe. Jeg husker forberedelsene til en bursdagsfeiring hvor vi kjørte byen rundt for å skaffe halalkjøtt til pizza. For deretter å oppdage at det var en slakterbutikk i naboblokka.

I forhold til det Tallulah sa om respekt for små gjester, så tror jeg egentlig jeg legger mer jobb i å finne mat som passer alle om det er små gjester enn om det er voksne. Det er så utrolig sårt å måtte sitte i en barnebursdag og ikke kunne spise noe.

Og så undres jeg over disse muslimene som kan spise alt kjøtt, bare det ikke er av svin? De muslimene jeg kjenner spiser bare kjøtt som er halal-slaktet. Men jeg bor i Oslo. Jeg vet at muslimer i mindre byer kan ha problemer med å finne halal-kjøtt, og at de derfor tyr til andre løsninger (aka "ikke svinekjøtt, men annet er OK").

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 18:41   #25
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.543
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til bursdagsmat med visse restriksjoner

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg strekker meg langt (virkelig!) for at alle barna vi inviterer i bursdag skal kunne spise noe. Jeg husker forberedelsene til en bursdagsfeiring hvor vi kjørte byen rundt for å skaffe halalkjøtt til pizza. For deretter å oppdage at det var en slakterbutikk i naboblokka.

I forhold til det Tallulah sa om respekt for små gjester, så tror jeg egentlig jeg legger mer jobb i å finne mat som passer alle om det er små gjester enn om det er voksne. Det er så utrolig sårt å måtte sitte i en barnebursdag og ikke kunne spise noe.

Og så undres jeg over disse muslimene som kan spise alt kjøtt, bare det ikke er av svin? De muslimene jeg kjenner spiser bare kjøtt som er halal-slaktet. Men jeg bor i Oslo. Jeg vet at muslimer i mindre byer kan ha problemer med å finne halal-kjøtt, og at de derfor tyr til andre løsninger (aka "ikke svinekjøtt, men annet er OK").

Det varierer veldig, i Tromsø var det rimelig greit å få tak i halalkjøtt, men det var mange muslimer som likevel syns det var greit at barna spiste kjøtt som ikke var halaslaktet så lenge det ikke var svinekjøtt. Det kan selvsagt skyldes at halalpølser f.eks var veldig dyrt i forhold til kyllingpølser, hva vet vel jeg.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 19:03   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til bursdagsmat med visse restriksjoner

Jeg bor sentralt i Oslo og kjenner flest muslimer som kan spise alt kjøtt bortsett fra svin, og er ikke så nøye på halalslaktingen. Dette gjelder også relativt strengt religiøse somaliere.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 19:15   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forslag til bursdagsmat med visse restriksjoner

De muslimene jeg kjenner spiser det meste unntatt svin. Og drikker vel strengt tatt rødvin også, så de er vel litt gærne.

Men altså. Kjøttet er helt riktig slaktet g stelt, men det er lest for den døde kyllingen fra lydbok og ikke live? Så da kan de ikke spise maten? :kremt:
Det er en viss mulighet for at dersom dette påførte meg ekstra mye arbeid utover å ta rn annen pakke fra disken i butikken, så ville vedkommende måttet spise tilbehøret. Ihvertfall om det var en voksen. Det der kjente jeg at ble for snodig til at jeg orket å forholde meg - jeg er nesten helt sikker på at Koranen ikke har forbud mot lydbok.

  Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 20:00   #28
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Forslag til bursdagsmat med visse restriksjoner

Kjenner muslimer som spiser vanlige pølser og muslimer som kun spiser de pølsene de har med selv, hjelper ikke om en har maken halalpølsepakke selv som en byr på.

Går ann å skrive på innbydelsen om det er spesielle hensyn, og eventuelle alternativer, det har funket fin-fint her.

Salatbar med all verdens saker og ting har vært en stor hit, og da de får beskjed om at her spiser en det man liker, så har alle vært blide.

"muslimsk" mat er ikke noe jeg blir nervøs for lengre, heldigvis, men kommer ungene eller vi over kosher-besøk, da kommer jeg til å svette! Men det hadde vært morsomt å finne mer ut om de reglene også!!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no