Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Varmepumpe eller vedovn?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hva ville du valgt først?
Vedovn 18 30,51%
Varmepumpe 34 57,63%
Annet, spesifiser i tråden 7 11,86%
Deltakere: 59. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-12, 11:21   #1
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varmepumpe eller vedovn?

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Toshiba, luft til luft. Var profesjonelle som installerte den her. Og som har reparert den 3 ganger..... Tidligere hadde vi Panasonic og var kjempe fornøyd. Den vi har nå skal være en større modell og varme bedre.... Nå står den på 30 grader og blåser 45 grader i vifta, ifølge han som satte den inn skal den klare det på 24 grader men det gjør den ikke. Ringe varmpepumpemannen kanskje...få ut litt aggresjon igjen... Men jeg tør ikke lenger egentlig, for vi får jo bare høre masse vås og har ingenting å stille opp med. Selv om de har måtte bytte masse deler på den og innrømmet feil. Elendig kundeservice.

Har den fungert hver gang etter at det har vært reperasjoner, for at den så blir dårlig igjen? Slik du beskriver det, så ville jeg kanskje tippet lite gass. Sjekk også at det ikke er is på utedel.

Hadde selv en periode nå hvor varmepumpa stod på 25-26 grader og 80 % viftehastighet for å holde 20 grader i stua. Etter påfylling av gass ble det noe helt annet igjen...

Gammel 18-01-12, 10:38   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anbefaler veldig å få noen som KAN varmepumpe til å gjøre jobben. Det er mye dritt å få tak i, og mange som ikke kan det de driver med.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 11:18   #3
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det jo stor omveltning i å ha flytta frå 77 splitter nye leilighetskvadrat til 200 kvm førti år gammalt hus og er svært så spent på straumregninga. Pappa seier at dei har brukt rundt 20 000 kwt og det høyres vel ikkje så ille ut? 3000 kr mnd i strøm er budsjettert i alle fall.

Gammel 18-01-12, 11:40   #4
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har akkurat satt på pelletsovnen. Den elsker jeg. Det er litt lyder fra den når pelletsen faller ned i brennskåla, men jeg synes det er koselig.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 11:27   #5
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

For meg er det jo stor omveltning i å ha flytta frå 77 splitter nye leilighetskvadrat til 200 kvm førti år gammalt hus og er svært så spent på straumregninga. Pappa seier at dei har brukt rundt 20 000 kwt og det høyres vel ikkje så ille ut? 3000 kr mnd i strøm er budsjettert i alle fall.

To eldre alene som har brukt 20 000 kwt? Blir gjerne litt mer med en familie som skal ha god temp på flere rom, *litt* mer klesvask, flere som skal dusje (og oftere kanskje også) osv osv.

Har også nesten 40 år gammelt hus. De som bodde her hadde 20 000 kwt. Vi gikk opp til 27 000 kwt, men det var inkludert noe fyring i ovnen, men samtidig kaldeste vinteren i området på 100 år elns.

Gammel 18-01-12, 14:53   #6
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for mange nyttige tilbakemeldinger. Ser at vi må
- Ta kontakt med fagmann for befaring (plassering er et stort issue)
- Gå for vramepumpe som takler lave temperaturer (i fjor var det jo jevnt -10-15 grader og det kan fort skje igjen)
- Vurdere gassovn i bakhånd ved strømbrudd

Fant artikkelen i VG, http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10075667
Der er det også mange gode tips.
Ser pelletsovn får stryk pga forhøyet pellets-pris der.

Gammel 18-01-12, 14:59   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi har hatt begge deler og har ingen av de nå. Savner mest varmepumpen, men da på sommeren. Nå har vi 2 panelovner på 130kvm og varmekabler på badet.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 15:01   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Takk for mange nyttige tilbakemeldinger. Ser at vi må
- Ta kontakt med fagmann for befaring (plassering er et stort issue)
- Gå for vramepumpe som takler lave temperaturer (i fjor var det jo jevnt -10-15 grader og det kan fort skje igjen)
- Vurdere gassovn i bakhånd ved strømbrudd

Fant artikkelen i VG, http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10075667
Der er det også mange gode tips.
Ser pelletsovn får stryk pga forhøyet pellets-pris der.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 20:07   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pelletsovn avbefales vel for alle andre enn de som bor på Østlandet. Det produseres ikke pellets andre steder, og dermed blir frakten for dyr til at det lønner seg det plukk.

Vi fikk varmepumpe sommeren 2010, og du verden for en lykke det var den påfølgende vinteren, vi hadde ny baby og jevn temperatur i hele huset i motsetning til vinteren før der vi sprengfyrte i peisen for å få varme i kroppen. Nå bruker vi peisen kun til kosefyring.

Teo har et veldig viktig poeng i at man sørger for å ha alternativ oppvarming som ikke er el-basert i tilfelle rottefelle.

Vi har Panansonic, kjøpt på Obs!-en på medlemstilbud. Vi var så fornøyd at vi innstallerte en til i underetasjen. (Gammelt hus, knotet planløsning, en varmepumpe holder ikke og de som har to innerdeler er dyrere ...)

Gammel 20-01-12, 09:43   #10
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har begge deler, og trenger begge deler. Varmepumpen holder det jevnt store deler av året spesielt i stueområdet, men vi må ha panelovner under vinduer på soverom og kjøkken. Når det så kommer opp i -10 - -15 et.c så fyrer vi også. Men antagelig vil andre typer varmepumper takle ned mot -20 bedre enn vår. Den var der da vi flyttet inn.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 13:19   #11
mrc

mrc sin avatar

Standard

Pellets i dag er vel ikke økonomisk, etter at subsidiene forsvant. Her vil også strømprisen spille inn - ved svært høye strømpriser kan pellets være økonomisk, men samtidig da kan prisen for pellets gå opp enda mer.

Jeg vil si varmepumpe + vedovn. Varmepumpen vil kunne være med på å gjøre vedovnen mer effektiv gjennom å spre varmen bedre i huset pga. viftesirkulasjonen. Vedovnen kan også være kjekk å ha om strømmen skulle utebli.

Mye handler også om hvordan man har tilgang til ved. For at det skal lønne seg å fyre med ved kan man i basis ikke kjøpe ved på butikkene og ellers f.eks. 40-liters-sekker til 40-50 kr per stk. Har man tilgang til skog, eller har familie, venner, jobb e.l. som skaffer billig, kan det være svært lønnsomt med ved.

Vi bruker ved til å spe på når det blir kaldt. Det er på en måte litt kos i det.

Gammel 20-01-12, 13:33   #12
Jeenie
-in the fog-

Jeenie sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Yste Sunnmøre
Jeenie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi har begge deler og bor i et uisolert hus fra 50 tallet.. Gleeeeeder meg til vi får isolert!

Jeenie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 11:31   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg brukte 4200 liter olje pluss 15 000 kWh i fjor. Huset er rett over førti år, 250 kvadrat.

Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 12:21   #14
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg brukte 4200 liter olje pluss 15 000 kWh i fjor. Huset er rett over førti år, 250 kvadrat.

Det er vel ca. 10 kW man regner per liter olje? Og prisen ligger vel på rundt 8 kr literen? Sikkert enda mer nå midt på vinteren - lønner seg vel gjerne å fylle på årstider hvor etterspørselen er mindre.

Gammel 21-01-12, 11:44   #15
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Vi har begge deler og det ville jeg ikke ha byttet bort. I din situasjon ville jeg valgt vedovn først. Mest av alt for å ha muligheten til å fyre dersom strømmen skulle gå.

Gammel 21-01-12, 13:56   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bare varmepumpe, og jeg savner ikke vedovn. Men jeg tåler ikke så godt inneklimaet i vedovnhjem, og jeg synes ofte det enten er kaldt, eller alt for varmt.

Gammel 21-01-12, 14:28   #17
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har vedovn, og kjem nok ikkje til å installera varmepumper. Den er nok kjempepraktisk og alt det, men dei er stygge synest eg. Eg veit, eg veit, eg er ei diva i følge samboer. Men eg hadde uansett ikkje turt å gå for berre elektrisk oppvarming. Ikkje etter å ha fått desperate folk på besøk som vakna til strømbrudd og -20. Dei hadde det kaldt kan du sei.

Gammel 22-01-12, 22:21   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

Vi har vedovn, og kjem nok ikkje til å installera varmepumper. Den er nok kjempepraktisk og alt det, men dei er stygge synest eg. Eg veit, eg veit, eg er ei diva i følge samboer. Men eg hadde uansett ikkje turt å gå for berre elektrisk oppvarming. Ikkje etter å ha fått desperate folk på besøk som vakna til strømbrudd og -20. Dei hadde det kaldt kan du sei.

Jeg har installert varmepumpe frivillig tidligere og vært veldig godt fornøyd med funksjonalitet og varmeeffekt, men jeg er helt enig med deg i at det er kjempestygt.

Det kommer aldri en varmepumpe på fasaden i dette huset, for her er det ikke noe sted å skjule den. Ikke har jeg sett en innedel som tar seg bra ut heller, men de er gjerne hakket lettere å gjemme vekk, så det trenger ikke å være like krise.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 22:46   #19
mrc

mrc sin avatar

Standard

Man trenger jo ikke en innedel som henger øverst på veggen. Man har takmonterte modeller som kan være ganske anonyme hvis man har en huskonstruksjon som gjør at de er egnet. Videre har man også modeller som er for montering nede på vegg.

De vanlige blir ikke pene, men kan være mer praktisk enn ovner montert her og der, og evt. kanskje takvifte hvis man vil ha litt bedre utnyttelse av varmen som stiger opp....

Gammel 22-01-12, 22:59   #20
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har som sagt vedomn. For uten den har vi varme i golvet i heile 1. etasje, samt på badet oppe. Vi har også balansert ventilasjon med varmegjennvinning, så vi nytter varme frå kjøkken, bad og vaskerom til å varme opp huset. Skulle vi trenge litt ekstra varme, har vi to små oljeradiatorer i henholdsvis stova og loftstova.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.