|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Okei, men jeg snakker om pels fra pelsdyrindustri i Kina. Jeg vet ikke hvor mye av det som selges i Norge, men jeg synes man skal forby ALL import av den type pels. De flår altså dyrene levende fordi pelsen glir lettere av levende enn døde dyr.
|
|
|
#3 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
Kina har i følge Norpels ikke noen stor pelsdyrindustri, de får det ikke til. Dva pelsverket får ikke bra kvalitet. I og med at pels ofte merkes som annet enn det er, så bør jo produkter som ligner på pels også forbys. Det er ikke så lett å håndheve ellers. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Det kan hende Kina ikke eksporterer mye pels hit ja, men det er i hvert fall en god del større pelsfarmer i Kina, der det foregår ting man ikke vil tenke på om man skal beholde vettet. Jeg aner ikke hvilke land de selger mest pels til. Kanskje mesteparten går under "juksepels". De har jo funnet endel kinesisk hund- og kattepels på barneleker og lignende også, der man tror det er fake.
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Hvordn mener du at et importforbud skal foregå, Dixie? Kun ved råvare, eller at alle produkter som kan ha kinesisk pels på seg blir forbudt? Hvordan skal det håndheves?
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg aner ikke, skal jeg innrømme. Har ikke tenkt så mye over det, annet enn at jeg virkelig, virkelig ikke synes de pelsbøndene der skal få solgt produktene sine. *gal*
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
For meg er det overkill å prøve meg på en ny kake som "hovedkake" kake til 15-20 gjester ja, det hadde jeg aldri prøvd meg på. Jeg ville følt at fallhøyden ville vært for stor om det hadde skjært seg. For bursdagsbarnet, blant annet, som da hadde sittet der uten kake. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Snikende tiger
|
Men det er jo det de fleste her sier at de gjør, noe allergivennlig og noe ikke. Og så er det noen som ikke ville gjort noe allergivennlig og bedt dem ta med selv.
|
|
|
#9 |
|
|
Jeg følte vel det ble tillagt meg holdninger jeg ikke har når det ble "jaja"/ |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Snikende tiger
|
Nei, poenget var vel heller til Myria, at hvis man skal lage tre kaker til barneselskapet, så kan vel en av dem være allergivennlig/muffins/gele/boller/whatever. Ikke tre kaker og så noe allergivennlig.
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
Kommer jo litt an på allergien også. Det er jo lettere å lage gode eggefrie kaker av robuste oppskrifter enn glutenfrie kaker. Melkefrie kaker er ganske lett å finne gode oppskrifter på også.
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?jeg kom forresten i en bursdag her med lillegutt, hvor en annen mor med melke/glutenfri diett ikke hadde tatt med mer enn det han skulle spise selv. "men har du ikke tatt med ekstra?! |
|
|
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Men hvis du ser en gang til på innlegget til m^2 som du reagerte på, så skriver hun jo at det hun synes er greit å gjøre, det er å lage noe som passer allergikeren som én blant flere ting, men at hun ikke tar sjansen på å satse på dette til alle sammen - og så skriver hun ganske mye om ulike kompliserte allergier og mengder av egen erfaring i å prøve å lage kaker som passer til dem. Da synes jeg definitivt tolkningen din, som jeg oppfattet som noe i retning av at hun er en av dem som ikke gidder å tilrettelegge for allergikere, var unødig vrang. (Særlig tatt i betraktning hvor omfattende allergier hennes eget barn har hatt.
|
|
|
#14 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Er dette kaker som det er forventet at man som forelder skal ha i sitt standardrepertoir? Jeg blir litt skremt av sånt. Jeg kan bake tre typer kake, sitronpolentakake, mørke sjokolademuffins og brownies. Jeg baker ikke gjærbakst. Vi spiser ikke kaker eller desert til vanlig, det er egentlig ingen i familien som liker det godt nok til at vi gidder. Er det virkelig forventet at man skal ha et så avansert kakebakingsrepertoir?
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Hvis en mor eller far hadde ringt meg og informert om at barnet hadde spisevegring eller en annen lidelse som angikk mat, hadde jeg vel omtrent satt himmel og jord i bevegelse for å tilrette legge for barnet. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Nei, det er det ikke. Tvert om sier de fleste allergikerforeldre jeg vet om at det finnes en rekke posekaker som egner seg godt for en rekke allergikere. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Er frisk!
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Hvor mye har dere i en barnebursdag da? Jeg har av kaker:
|
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Jeg kan ikke skjønne hvorfor du skulle la deg stresse av noe slikt. :tsktsk: |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Nei, det synes jeg ikke.
|
![]() |
|
|