Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Middagstips til den matleie?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-12, 13:32   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Middagstips til den matleie?

Jepp, jeg er skikkelig inderlig matlei. Jeg er lei av å planlegge ukesmenyer, lei av å handle mat, lei av å lage mat og jeg har ikke middags-matlyst om dagen.

Derfor trenger jeg middagstips! Hva synes dere frister når dere er matleie? Hva er enkelt å lage, og smaker skikkelig godt?



(Ja, jeg har søkt etter tips både her og på google, no luck, ingenting frister.)

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 13:37   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.644
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Kjenner meg veldig igjen, gitt. Akkurat nå frister lasagne. Det som frister mest er i grunnen å komme til ferdig middag....

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 13:43   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.118
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Du vet at det finnes leverandører som lager hele menyen, kjøper inn varer og leverer oppskrifter og mat til deg på døra?

Så slipper man å tenke på hva man skal lage. For det er jo nesten verst av alt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 13:45   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Du vet at det finnes leverandører som lager hele menyen, kjøper inn varer og leverer oppskrifter og mat til deg på døra?

Så slipper man å tenke på hva man skal lage. For det er jo nesten verst av alt.

Jeg vet det, og har tenkt på det, men jeg vet ikke om de leverer dit jeg bor. Skal sjekke ut. Hvilke leverandører finnes, egentlig?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 13:45   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Denne suppa synes jeg er god hvis jeg er litt matlei:

Ingredienser:
1 buljongterning/eller kyllingkraft
1 løk
hvitløk
1 boks gode tomater (crushet)
ca 100 gram chorizopølse.
Masse paprika i ulike farger (+ andre grønnsaker du har lyst til å ha i)
Kyllingfilet stekt i strimler.


Finhakker og surrer løk og hvitløk, og har etterhvert i chorizopølse som steker med (i ganske små terninger)

Ha i buljong/kraft. En boks tomater og deretter en boks med vann. Dette skal være en ganske tynn tomatisert suppe.

Ha i paprika i grove biter og stekte kyllingstrimler. Krydre etter eget ønske (det smaker allerede godt pga chorizopølsa)

Nå skal det ikke koke så lenge, jeg synes det er godt at grønnsakene er litt sprø, men det blir en smakssak.

Serveres med rømme, avocado og tortillachips i skåler.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 13:59   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Takk for tips, mkj!

Bring them on.

Jeg synes egentlig ikke det er så pesete å handle maten om jeg har laget liste og planlagt og vet at det blir noe godt, det er bare den planlegginga som tar knekken på meg når som jeg ikke har matlyst.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 14:01   #7
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 5.002
Blogginnlegg: 56
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

LINSESUPPE MED KYLLING OG KORIANDER

400 – 500 g Kylling (i biter)
1 stk Løk
4 dl Gule linser
1 boks Hermetiske tomater
1 stk Rød chili
1 l Vann
1 ts Salt
œ ts Pepper
1 ts Malt spisskummen
2 ss Fersk ingefær
2 fedd Hvitløk
Kyllingfond (til 1 liter vann)
Olje
Koriander

FREMGANGSMÅTE

Dryss salt, pepper og spisskummen over kyllingen og la det stå og trekke smak en stund. Varm olje og stek kyllingen i noen minutter. Sett det til side. Fres finhakket løk, hvitløk og ingefær et par minutter uten at det tar farge. Tilsett hakket chili, linser, tomater, vann og fond og la det hele koke til linsene er møre. Ca. 30 minutter.Tilsett kyllingen og la alt bli varmt.

Jeg bruker mer krydder enn det som står i oppskriften.


(Noen linser må trekke i vann, andre er «ferdigsvellet». La uansett linsene stå i vann én time før de skal brukes så blir det mer suppe-aktig.)

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 14:02   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.644
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Wok med gode grønnsaker, kylling eller biff, kokosmelk og red curry paste og ris til er godt. Tar litt tid å kutte opp grønnsakene riktignok, men hvis du lager mye har du til flere dager.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 14:08   #9
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Jeg har det ofte på samme måte, men har ikke funnet noen løsning. Det blir ofte en omelett når jeg ikke orker å tenke ut noe. Eller pasta med tomatsaus. Nå skal det sies at jeg er utrolig lite glad i å lage mat.

Vi pleier å lage ukeplaner for mandag til fredag, men det sklir litt ut av og til. Det kjedeligste er jo å sette seg ned å finne ut hva man skal lage. Vi har skrevet en liste med en del retter som passer greit å lage til hverdags, men selv den synes jeg av og til er alt for vanskelig å velge ut i fra. Nå har jeg tenkt at vi må ta vare på de listene vi lager, og så kan vi putte dem i en skål, og plukke ut en når vi står fast. Litt sånn lotto-aktig.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 14:36   #10
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.380
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Jeg lager ofte omelett når jeg er i beit for enkle middager. En superenkel og god variant fylles med ferdigkuttede baconterninger og purre (brunes/surres sammen litt først) og kremost naturell (eller annen ost). Blåmuggost, sopp, rødløk og spekeskinke er også en god variant.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 14:57   #11
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.813
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

middagshjelpen.no
matfryd.no
godtlevert.no

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 15:04   #12
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Supper syns jeg er godt når jeg er matlei. Spinatsuppe, tomatsuppe, blomkålsuppe, grønnsakssuppe. Fort gjort er det også.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 15:08   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Jeg liker supper, men det går ikke like godt til ungene dessverre. De spiser tomatsuppe, men ikke noe annet.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 15:41   #14
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.910
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

I helgen stekte jeg noen laksefileter med sitronsalt og pepper, hadde spaghetti, stekt squash og reddiker (rå) til. Det ble faktisk veldig godt.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 15:50   #15
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.451
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Er du lei av hele styret er det kanskje gull verdt å lage mat for to dager i slengen. F.eks fylle langpanna med nakke-koteletter, gulerøtter og løk. Steike, koke ut og lage brun saus. Poteter og surkål til. Dagen etter tar du noe med fisk og så har du rester av kotelettene dagen etter det igjen.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 16:42   #16
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.842
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Denne liker vi


1. En pakke kjøttdeig stekes

2. Kok ris til antall personer

3. Skjær opp massevis av sjampinjong og en stor løk i skiver og stek det lett

3. Bland kokt ris og stekt kjøttdeig i en gryte

4. Ha i en dæsj soyasaus (ikke så mye), soppen og løken, og tilsett en boks CHILIBØNNER med saus og det hele. Brune/røde bønner kan også brukes, men da får du ikke med den gode sausen.

5. Krydre med salt, pepper og masse hvitløk og la alt bli varmt.

Server med litt rømme og godt brød.


Sist redigert av Lyppa : 27-02-12 kl 16:51.
Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 16:44   #17
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.842
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Kopiert fra lavkarboforum:

Stek kjøttdeig. Ha den i en gryte sammen med en boks hakkede tomater, 2-3 ss tomatpure, ha oppi 1-2 bokser sopp og en hakket stor løk. La det koke i ca en halvtime. Ha så oppi 1/2 til 1 boks seterrømme, alt etter hvor mye rømmesmak og saus du vil ha. La det koke videre i ca et kvarter. Server med salat.

Jeg bruker ris i tillegg.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 17:14   #18
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Middagstips til den matleie?

Når jeg er matlei lager jeg alltid sopprisotto, det går ned uansett hvor lite lyst på mat jeg har, og resten av familien er like begeistret.

Ellers synes jeg du skal gå i en bokhandel og bla i Familiekokeboka. Jeg kikket akkurat i den der jeg var på besøk i helgen, og den så helt fantastisk inspirerende ut.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no