Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Vis meg eller beskriv dine stuegardiner?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-12, 12:34   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vis meg eller beskriv dine stuegardiner?

Vi har alltid hatt persienner i alle rom (og rullegardiner i soverommene) så jeg er helt blank på gardiner. Jeg har ikke villet ha noe annet, og tunge gardiner takler jeg ikke. Men nå pusser vi opp stue og kjøkken, og på kjøkkenet har jeg bestemt meg for liftgardiner. Men i stua da? Jeg aner virkelig ikke. Vi skal male veggene lys grå og har veldig lys parkett. Liftgardiner der og, kanskje? Jeg vil ikke ha lange gardiner, da sofaen vil stå foran to av vinduene (det er 3 store vinduer i stua, i tillegg til en terrassedør som består av 80 % vindu.

Tips?

Gammel 23-04-12, 12:41   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg eller beskriv dine stuegardiner?

I stua vår har vi to store vinduer på den ene veggen, en vegg med dobbel balkongdør og en vegg med et vindu i vanlig størrelse. Gardinfordelinger er: På alle vinduene har vi (eller skal vi ha) kun plissegardiner i en lysgrå tone, på balkongdøren har jeg gardiner med masse farger og mønster som jeg bytter ut når jeg er lei. Vi har mye farger hos oss da, så det passer fint å ikke ha så mye ekstra tekstiler som hengende gardiner ville utgjort.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 12:43   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har 2 smårutede vinduer og en verandsglassdør.
Gardinene er begie med store julestjerner på.
Når jeg rekker å ta ned julegardinene så er vinduene enten uten gardiner eller med hvite bomullsgardiner med heklemønster.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 12:52   #4
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Vi har en del vinduer i stua (må ha ti lengder), og kan derfor ikke ha for "tunge" gardiner.
I fjor endte jeg opp med å prøve noen gardiner fra Ikea som heter Lill. For det første koster de rundt 30 kroner for to gardinlengder, og så kan de bare klippes til med saks (trenger m.a.o ikke sy dem opp om de blir for lange). På nært hold og i pakken ser de mest ut som myggnetting, men jeg synes de ser veldig fine ut litt på avstand. De passer i alle fall godt til stua vår og stjeler ikke for mye av rommet.
Tilfeldig bilde fra nettet:

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 12:54   #5
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Vi har disse i stua. De ser ikke så fine ut på bildet, men liker de veldig godt. Skal pusse opp stua nå, og vurderer enten disse eller ingen gardiner i det hele tatt.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20026706/

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 12:57   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mirmell: men de gir vel ganske mye innsyn? Jeg bryr meg ikke om det, men mannen har angst for innsyn på kveldene.

Gammel 23-04-12, 13:44   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Mine eksisterer ikke, så luft er vel den beste beskrivelsen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 13:50   #8
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lette hvit i tynn lin. Er mulig å se inn, men gir likevel skjerming.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 13:53   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har noen duse blå gardiner med hvit blomstertrykk-ish i halvpanama. Ganske tykt stoff, med andre ord.
Men det matcher så fint både vegger, tak, sofa og utsikt og jeg er veldig fornøyd med dem. Snart skal jeg kanskje sy dem helt ferdig også.

Gammel 23-04-12, 15:12   #10
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Mirmell: men de gir vel ganske mye innsyn? Jeg bryr meg ikke om det, men mannen har angst for innsyn på kveldene.

Jo, de blender jo ikke helt, men samtidig skjermer de ganske mye ettersom de er ganske brede og dermed blir liggende i "folder" på gardinstanga (om man trekker de heeelt ut, er det jo mer innsyn, men da skal man ha rimelig brede vinduer). Det er jo verdt er forsøk, for 29 kroner paret.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 15:19   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tynne, gjennomskinnelige gardiner med blomstermønster. Den ene har jeg sydd om til en liftgardin, og så har vi hengende gardiner på det store vinduet. Tilsvarende liftgardin på kjøkkenet. Det som er en gåte for meg er hva jeg gjør med verandadøra på kjøkkenet, jeg tror det blir en liten persienne der med tid og stunder.

Gammel 23-04-12, 15:22   #12
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har bare panelgardiner, både på kjøkkenet og i stua. På kjøkkenet har vi 2 vanlige husmorvindu, ene mellom 2 skap og et som er på en vegg uten skap.
Stua har jeg en kortvegg med et husmorvindu og en langvegg med 2 store vindu og en atandør 2 meter lengre bort.
Har 3 panellengder på stor vinduene, en på hver side og en i midten. Og en på altan døra.
Har nå oppe lilla panelgardiner, men har litt lyst å finne meg noen andre så disse ikke blir solbleiket. har mørkeblåe og

Har beinhvit på veggene i stua så er mye som gjør fargen veldig gul:/ så litt vanskelig i finne gardiner til stua.

Gammel 23-04-12, 15:27   #13
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Vi har liftgardiner på stua og kjøkkenet (åpen løsning). Det fungerer veldig bra og har ikke angret et sekund

Gammel 23-04-12, 17:03   #14
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som notorisk nysjerrig og helt uten folkeskikk kan jeg vel si at tynne hvite gardiner ikke hindrer innsyn

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 17:45   #15
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Vi har mye innsyn til stua, og har valgt lameller foran 3 vinduer og 2 dører. Vi har i tillegg 3 vinduer i en karnapp som vi har hvite persienner i. Det er kun solskjerming. Vi har ikke gardiner i denne etasjen, og får dermed inn mye lys og luft selv om lamellene er delvis lukket.

Gammel 23-04-12, 17:57   #16
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi har sofaen foran vinduene, men har lange gardiner allikevel, de synes litt på hver side av sofaen og subber litt i gulvet.
Disse fra Ikea, rasket de med meg bare for å ha noe å henge opp da vi flyttet inn for 7 måneder siden,
de henger der fortsatt og jeg synes de er lyse og fine og slipper inn dagslys:

I tillegg har vi utvendig persienne som vi drar ned på kveldstid eller hvis det er mye sol.

Vi har lys grå farge på vegger, fargen Morgendis.
Var så lei liftgardiner og panelgardiner, synes det er litt "ut" om det er lov å si det?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.