|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Forskjellen er vel at man antar du og familien din har samme røtter, mens om man spør en med et utenlandsk utseende går man med brask og bram _egentlig_ inn og spør hvorvidt vedkommende er adoptert, eller om familien er innvandrere. "hvordan har det seg at du som snakker bodøværing mener at du kommer fra Bergen. Her må du forklare familieforholdene" er lsm temmelig uskyldig. Dette kan man spørre folk om uavhengig av hudfarge også. Mens "hvordan har det seg ut du som _ser ut_ som du kommer fra xxxx mener at du kommer fra Toten. Her må du forklare familieforholdene" blir hakket mer, tja, insulting. Siden man spør _kun_ pga hudfarge. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Men Candy, rine har jo forklart ganske omstendig om hva det er som gjør at hun ville ha spurt, og det er jo grunner (språk) som andre i tråden har flagget, og som ikke får noen kommentarer.
|
|
|
#3 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Det kan godt hende at rine blir møtt med fordommer, men når man skriver ting som "jeg forbeholder meg retten til" å gjøre ting som folk det berører sier tydelig at de helst slipper, så synes jeg ikke det er fordomsfullt å påpeke det. Det var kanskje ikke den mest smakfulle måten, det innrømmer jeg.
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg merker ellers også at jeg er mer tilbakeholden når det gjelder å "spørre og grave" i forhold til folk med f.eks. somalisk bakgrunn enn folk med f.eks. nederlandsk bakgrunn. Om det er på grunn av egne fordommer eller redsel for at de skal tro jeg har egne fordommer, det er jeg ikke helt sikker på.
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Dermed velger du å opptre i tråd med fordommer. |
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Jeg har jo aldri påstått at jeg ikke har fordommer.
|
|
|
#7 |
|
|
Jeg har opplevd at flyktninger fra Somalia mer enn gjerne svarer på spørsmål om hvor de kommer fra og har opplevd flere ganger at de mer enn gjerne stolt forteller om sin bakgrunn. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Jeg tror heller ikke at folk fra Somalia trenger ha noe mer mot å snakke om bakgrunnen sin enn andre - det var ikke ment som et utsagn om hvordan jeg synes folk bør oppføre seg, men en observasjon av hvordan jeg selv ser at jeg oppfører meg.
|
|
|
#9 |
|
|
Ja jeg skjønte den og det du skriver er noe jeg kjenner meg igjen i selv. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg lurer på om jeg skal forbeholde meg retten til å spørre folk hvorfor de er så tykke.
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Hah! Ja! Og ikke minst "det kan ikke være sunt å være så tykk?" |
|
|
|
|
|
#13 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Min datter opplever dette hele tiden og på vegne av henne, og alle andre barn som blir født og oppvokst i Norge i dag, men som aldri kan bli "norske" i manges øynes, -håper jeg inderlig folk slutter å spørre om dette slik mange gjør det i dag. Sist redigert av Lisa : 19-05-12 kl 13:43. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg tror det er dette egentlig og opprinnelig som skurrer litt for meg. Selvsagt er det greit å sludre litt om hvor man er vokst opp og hvor dialekten/aksenten kommer fra. Men dette "Men hvor kommer du egentlig fra?" signaliserer jo at Oslo ikke er det ordentlige hjemstedet ditt. Det får du ikke lov å påberope deg, liksom. Og det er ikke vanskelig å forestille seg at det tråkker litt på følelsen av tilhørighet for noen. Særlig hvis Oslo er det eneste hjemstedet du kjenner. Og det er vel ikke noe annet svar enn "Oslo" på "Men hvor kommer du opprinnelig fra?" for en andregenerasjons innvandrer? Jeg kommer ikke opprinnelig fra Nord-Norge selv om faren min er født oppvokst der, altså. :Oslojente through and through:
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg har en veldig ubestemmelig dialekt, og spørsmålet "Hvor kommer du fra?", er et som jeg ikke er så veldig glad i å få (og som jeg får absolutt hele tiden, så klart). Jeg synes ikke det uhøflig på noe vis, men siden jeg ikke kan svare på det uten å 1) fortelle en lengre utgreing om barndommen min, eller 2) virke avvisende, så synes jeg det er slitsomt.
Jeg spør aldri om slikt, av den grunn at jeg ikke ønsker å stille spørsmålet "Hvorfor ser datteren din ikke ut som deg?" Jeg tenker at det finner jeg ut etter hvert uansett, hvis jeg blir godt nok kjent med dem til at jeg kvalifiserer til å ha rett til å vite det. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det blir noe annet, tenker jeg. Det er flere barn i vår skole- og omgangskrets som er adoptert og det er rimelig åpenbart hvorfor de ser annerledes ut en foreldrene. På samme måte er det jo mest sannsynlig at en med østeuropeisk aksent er arbeidsinnvandrer fra Polen/Litauen og at en med somlisk utseende er/har vært asylsøker/flyktning, så det er jo ikke slik at man døør av nysgjerrighet om man ikke får spurt hvilket land de egentlig kommer fra. Men på ett eller annet tidspukt kan (ikke må/bør(skal) det være naturlig å spørre om det. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg får ofte "nei, du tuller" som svar når jeg sier hvor jeg kommer fra. Jeg er språklig kameleon i likhet med resten av familien og man skal lete godt for å finne igjen opprinnelig dialekt hvis de jeg snakker med kommer fra feil sted sånn sett. I tillegg har jeg et etternavn som plasserer slekta ganske tydelig på kartet, og det får jeg også spørsmål om minst ukentlig. Og så følger "er du i slekt med x og y og z (typisk folk som driver med musikk) og jeg må svare på det. Jeg skal ikke si at jeg synes det er direkte interessante samtaler, men det er vel sånt folk lurer på så greit nok.
|
|
|
#18 |
|
|
Ja det synes jeg. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Jamen _er_ det så unorsk lengre da? |
|
|
|
![]() |
|
|