|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Er frisk!
|
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Det mangler jo en drøss med førskolelærere (og enkelte steder også lærere). De får jo ikke masse betalt av den grunn - antakeligvis fordi det er yrker hvor det går an å hente inn ufaglært arbeidskraft og slippe unna med det. Dårlige resultater merkes jo ofte ikke før om mange år i form av ungdommer som ikke kan det de skal.
|
|
|
|
#2 |
|
Librocubicularist
|
Eg har vore på ringevikar-intervju i studietida (eg tok PPU før master), og fått fått klare signal gjennom kroppspråk og haldning, om at eg var for dyr til å vere vikar, fordi eg ikkje var ufaglært. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt i dag at man utdanner seg da ikke for å jobbe med barn for lønnens skyld..... Det er jo fordi man er så glad i barn..... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Er frisk!
|
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Svar til Perhonen - glemte å quote.
|
|
|
|
#5 |
|
Whatever, never mind
|
Gjelder ikke bare førskolelærere heller. Jeg VET at jeg gjør en utrolig god jobb og at arbeidsplassen min vil miste en stor ressurs om jeg slutter. Men å bruke det som et argument for å få høyere lønn går ikke. Det er ingen reel trussel at jeg slutter all den tid de bare kan hanke inn en eller annen nyutdannet humanist eller samfunnsviter. Never mind at verdifull kompetanse vil forsvinne ut og at det tar lang tid å lære opp ny ansatt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Forskjellen er vel at det offentlige og det private (den pengesterke industrien) sloss om de samme ingeniørene. I kampen om førskolelærerne konkurrere det offentlige i større grad med seg selv.
|
|
|
#7 |
|
Er frisk!
|
Det er sant. Men de konkurrerer jo med industrien om de flinke elevene når valget om utdanning skal tas. Jeg hadde 5,6 i snitt fra vdg og fikk høre at jeg var en idiot som valgte å bli lærer. Det var jeg kanskje også når man ser hvordan det gikk (utbrent som 33-åring).
|
|
|
|
#8 |
|
Er frisk!
|
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Skyter inn at på barneskoler er det helt normalt at rektorer har personalansvar for alle lærerne, på vår skole betyr det mellom 30 og 40 lærere. Inspektør har som regel ansvar for timeplaner, vikarinnkalling og diverse annet. Inspektør underviser også som regel litt.
|
|
|
|
#9 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Ca 1992 ble det endret, først frivillig 4 år og så etter kort tid alltid 4 år. Ih
|
|
|
|
#10 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Hvorfor skal man ta en høyere utdanning med studielån osv om utdanningen ikke skal lønne seg økonomisk? Fordi man vil være søt og snill? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Og det vel akkurat de som er motstandere av streiken tenker; Når du er så dum, så... |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Introvert textrovert
|
Det er omtrent det mannen min sier.
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Vel, jeg visste hva jeg gikk til (iallfall lønnsmessig) det skal jeg ha. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er helt enig i at yrkesgrupper med utdanning som ikke betaler seg godt kan få bedre betalt. Men jeg er litt overrasket over at dette ikke er noe man var klar over da man valgte utdanning.
|
|
|
|
#16 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Jeg tror mye kan forklares med at man velger såpass ung og det er andre ting enn økonomi som styrer valgene vi gjør. Jeg vet f.eks. at mine førskolelærervenninner valgte dette studiet fordi det fantes i hjembyen vår og fordi de kom inn. Det var ikke så lett å komme inn på høyere utdannelse det året. Jeg tror (vet) flere av dem hadde valgt annerledes i dag.
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
tenker du generelt? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
kamerat
|
|
|
|
#20 |
|
kamerat
|
Jeg er der fortsatt.
|
![]() |
|
|