|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?*har ikke lest hele tråden* |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Hva jobber du med?
Arrogant, og arrogant, litt "stikke hodet i sanden," kanskje? Til tross for at jeg forsåvidt er enig med deg i det du skriver over synes for øvrig det blir litt merkelig å si at "landet blir ikke bygd av lærere." Ingeniøren kunne jo ikke blitt ingeniør om han ikke hadde hatt en god lærer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Hvorfor må alle diskusjoner om lengde på utdannelse vs lønn, ende med lærere på ene siden, og "alle de andre" på andre siden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Er det hinsides lønnsforskjeller i dette landet? Er ikkje vi eit av dei landa med flatast lønnsstruktur? På eit foredrag en gang sa foreleseren at medan vi i Norge kan gange industriarbeideren si lønn med fem for å få administrerende si lønn kan en i USA oppleve å gange den med 400 for å få differansen.
![]() |
![]() |
#6 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Det kan vi vel takke en sterk fagbevegelse og arbeiderbevegelsen for. Det skal mye til for at en akademiker tar igjen en industriarbeider i livslønn i dette landet og der er vi vel tilbake til kjærnen i HI.
![]() |
#7 |
Librocubicularist
|
Når det gjeld denne tråden, så var det vel ein spin-off frå tråden som heiter "Hvorfor streiker lærerne?". |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg er kapitalist i hue når det kommer til lønn. Tilbud og etterspørsel avgjør, ikke lengden på utdannelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
2009 - 2011 Sist redigert av Koko : 29-05-12 kl 22:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Så da skal jeg si meg fornøyd med å tjene over 400 tusen uten utdannelse utover 1 år stud.fag etter vgs, uferdig ex.phil og uten studielån?
![]() |
#11 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Høres ikke ille ut, nei. Regner med du er flink i jobben din.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?At fire av ti lærere slutter i jobben i løpet av det første halvannet året etter endt utdanning henger, etter min mening, ikke så veldig mye sammen med lønn, men med arbeidsforhold og belastning.
![]() |
#13 |
Librocubicularist
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Har nevnt det før, men det kan nevnes igjen: Jeg jobbet for noen år tilbake sammen med ei som var utdannet ingeniør, hun var ærlig på at hun ville ha lærerjobb en stund for å få roligere dager. Hun holdt såvidt ut ett år og det er forsiktig å si at respekten hennes for læreryrket var noe større da hun sluttet.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Jan 2012
Ja. Krevende, og slik jeg (som jobber mye med kriminalitet) ser det; vanvittig viktig sett i sammenheng med samfunnsnytte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg lurer på noe. |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg skjønner ikke denne diskusjonen med om lærere er noe vits i å ha eller om ingeniører er bedre å ha. Skal det være på den måten så er det de som jobber med samferdsel som burde tjene mest. Uten dem kommer ingen andre seg til jobb noe sted samme søren hva de kan. |
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Og til de som tror det er sjempevanlig med sekshundre laken i begynnerlønn - det er ikke det. Det er helt ekstraordinært. |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg har litt lyst til å si noe om en utfordring innad i "utdanningsgruppene" som Unio liker å kalle lærere, fysio, ergo, sykepleiere, prester osv. Hvis jeg hadde hatt en stilling i lønnsstige hadde jeg etter 8 år tjent nesten 40 000 mindre i året enn en adjunkt, til tross for lik utdanningslengde (jeg har en del videreutdanning). Som helsearbeider har jeg heller ingen tillegg for ansvar for brukere (sammenligner ift kontaktlærer). Dette er en problemstilling som gjør sitt til at Unio svekkes i forhandlingene. De 3-årige helseutdanningene med videreutdanning vil nærme seg lærerne, men det går ikke all den tid det man er i samme organisasjon. Derfor vil jeg påstå at utdanning utover grunnutdanning ikke lønner seg i stor grad for helsefolkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Det er også vanskelig for unio å fronte "utdanning skal lønne seg" som parole når de organiserer mange med tre års høyere utdanning. Tre års høyskoleutdanning er vel ikke veldig høy utdanning i dette landet lenger. Skjønt det er jo definitivt lenger enn ufaglærte i samme fagområde.
![]() |
|
|