|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Ikke sant, det er jo få som "bare" har grunnutdanning lengre. Jeg har helt "feil" videreutdanning i forhold til hva jeg jobber med nå, men den har jo hjulpet meg videre i arbeidslivet, gikk for eksempel foran ei uten noe ekstra da jeg fikk dagens jobb. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg unner leger, politi og sykepleiere resultatlønn, av hele mitt hjerte. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Yes, Zulu. Jeg elsker jobben min, jeg er helt greit fornøyd med lønna, jeg skulle selvsagt ønske at det var mulig å gjøre alle arbeidsoppgavene man pålegges innenfor den tida som er avsatt, men jeg har aldri noen gang hevdet at lærere har det verre eller jobber mer enn alle andre yrkesgrupper. Det er fint å være lærer, i alle fall i vgs, som er det jeg har erfaring med, og jeg kan varmt anbefale det til andre. Jeg har ikke sagt et kvekk om verken ingeniører eller nordsjøarbeidere.
|
|
|
|
#4 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Hvis lærere hadde godtatt differensiert lønn med individuelle forhandlinger, og normal jobbsikkerhet, så hadde garantert lønnen økt for gode lærere innen den kompetansen vi trenger.
|
|
|
#5 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Har lærere mer enn normal jobbsikkerhet? Det er nytt for meg - eventuelt gammelt nytt, den ansettelsesavtalen som lærere hadde før finnes ikke lenger. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Det var en interessant omskrivning for hva vi andre kaller lønnsforhandlinger. Ja, vi bortskjemte i det private næringsliv, så klart. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
En, av to-tre
Noen bransjer egner seg bedre for individuell lønn enn andre. Jeg syns ikke den offentlige skolen er blant dem, men om noen kan overbevise meg om at det finnes gode kriterier som egner seg til bruk i skolen så er jeg åpen for å endre mening. Jeg har bare jobbet fem år i skolen, før det hadde jeg individuelt fastsatt lønn, men da var jobben også en helt annen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Er frisk!
|
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg har vært tillitsvalgt og sittet i lokale forhandlinger i Oslo med rektor. Det var ikke spesielt hyggelig, og det var helt klart trynefaktor som var cluet. I tillegg fikk vi beskjed fra Utdanningsforbundet om at hvis vi brøt forhandlingene, var det nesten helt sikkert rektors liste som gikk gjennom. Hun startet forhandlingene med å si at X og Y uansett ikke skulle få noen tillegg (to av de mest erfarne lærerne på skolen som absolutt burde hatt), hvis vi krevde tillegg til dem kunne vi bare glemme resten av forhandlingene. Det var ingen objektive kriterier, kun "jeg synes at han eller hun gjør en god jobb eller jeg synes han eller hun gjør en dårlig jobb."
|
|
|
|
#9 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Dette tror jeg er viktig. Snuppa har et ønske om å jobbe med barn når hun blir større. Jeg kjenner at jeg skulle ønske hun siktet høyere enn som så. Litt fordi jeg har jobber i bhg og skolen selv, og vet hva det går ut på. Og litt fordi det er dårlig lønn. Om hun fortsetter med skolen som hun gjør nå, vil hun ha gode muligheter for å komme inn på vider utdanning som gir langt høyere avkastning enn førskolelærer gjør.
Ja, det er klart de har.
|
|
|
#10 |
|
En, av to-tre
Fast jobb i skolen får man ofte etter noen år - da har allerede mange av de nyutdanna ramlet av og funnet seg bedre beitemarker. Fast jobb i det offentlige er kanskje mer fast enn i det private - jeg vet ikke? Jeg trodde det var mye av det samme? Overtallighet er i alle fall noe lærere må forholde seg til, det er ikke uvanlig å bli flyttet fra en skole til en annen, det er heller ikke uvanlig å bli flyttet fra avdeling til avdeling. Skolen (kommunen) pleier alltid å ha nok ansatte gående på engasjement til at de slipper å si opp lærere ved overtallighet, og slipper unna med overflytting. De på engasjement mister jobben. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Ei kommune som legg ned en skule kan vel ikkje nedbemanne og seie opp på lik linje som ei privat bedrift kan. Legg ei privat bedrift ned ei avdeling kan en seie opp fritt etter gitte kriterie og med fortrinnsretten til ny stilling innen et år etter AML.
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Hvis du har en fast stilling i det private og bedriften finner ut at de vil endre litt og fjerne din stilling, så har du ikke jobb lenger. |
|
|
|
#13 |
|
Ferdiglada
I prinsippet gjeld arbeidsmiljølova også for lærarar og ein lærar som ikkje gjer jobben sin med en rektor som følger opp og føre sak på tilfellet har like stor muligheit for å gjere det som ein ingeniør som blir sagt opp på grunn av manglande prestasjonar. Når det er sagt veit vi vel alle at oppsigelsesvernet står betraktelig sterkare i offentlig sektor og min påstand er at det har sin bakgrunn i slett personaloppfølging og ikkje tilstadesverande HR-avdeling ute i enhetene.
|
|
|
|
#14 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Å miste jobben fordi man er udugelig, skal litt til for de fleste arbeidstakere. Å miste jobben pga nedskjæring, er i høyeste grad relevant også for offentlig ansatte. Jeg jobber i en kommune hvor elevtallet øker for hvert år, mens antall lærerstillinger skjæres ned. Men ja, det er som oftest de med engasjement som må gå.
|
|
|
#15 |
|
Ferdiglada
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Eg er med på å lede lønnsforhandlingar frå arbeidsgivarsida både individuelt og mot organisasjonar. Vi har ni kriterier:
|
|
|
|
#16 |
|
Make it count!
Med unntak av produktivitet, så kunne de det.
|
|
|
#17 |
|
Er frisk!
|
Ja, det kan du si. Jeg synes nå disse punktene også er litt ulne - oppfatningen av samarbeidsevne og engasjement kan i hvert fall sprike en del. Ellers oppfatter jeg at alle lærerne på skolen min (en annen enn jeg skrev om i forrige innlegg) scorer høyt på alle de seks siste punktene, og dermed blir det noe annet som må til for å skille dem likevel. Yrket vårt ER jo de seks siste punktene - muligens med unntak av produktivitet.
|
|
|
|
#18 |
|
Ferdiglada
Men det vil jo alltid finnast lærerar som ikkje er så ivrige på kompetansedeling med kolleger, lærarar som vise et ekstraordinært engasjement for elevane sine, lærarar som nekte samarbeide med den nyutdanna førskulelæraren med ring i nasa osv osv.
|
|
|
|
#19 |
|
Make it count!
Og det siste vil du måle i elevenes læringsresultater, eller? (Og som arbeidsgiver ville jeg ikke belønnet den som kom seg raskest gjennom rettebunken, altså.)
|
|
|
#20 |
|
Er frisk!
|
Nettopp. Jeg hadde strålende resultater på nasjonale prøver med forrige trinn. Det var svært ressurssterke elever som forhåpentligvis også hadde lært en del av meg. Neste trinn kan være av helt annet kaliber, og å dele ut lønn etter hvilke elever man har - det fungerer dårlig synes jeg. Hvem vil da ha de vanskelige trinnene - som absolutt trenger gode og stabile lærere.
|
|
![]() |
|
|