Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-12, 00:17   #1
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er også vanskelig for unio å fronte "utdanning skal lønne seg" som parole når de organiserer mange med tre års høyere utdanning. Tre års høyskoleutdanning er vel ikke veldig høy utdanning i dette landet lenger. Skjønt det er jo definitivt lenger enn ufaglærte i samme fagområde.

Ikke sant, det er jo få som "bare" har grunnutdanning lengre. Jeg har helt "feil" videreutdanning i forhold til hva jeg jobber med nå, men den har jo hjulpet meg videre i arbeidslivet, gikk for eksempel foran ei uten noe ekstra da jeg fikk dagens jobb.

Differensieringen bør jo være der da, ufaglært-faglært-høyskoleutdannet.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 00:18   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg unner leger, politi og sykepleiere resultatlønn, av hele mitt hjerte.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 10:59   #3
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Yes, Zulu. Jeg elsker jobben min, jeg er helt greit fornøyd med lønna, jeg skulle selvsagt ønske at det var mulig å gjøre alle arbeidsoppgavene man pålegges innenfor den tida som er avsatt, men jeg har aldri noen gang hevdet at lærere har det verre eller jobber mer enn alle andre yrkesgrupper. Det er fint å være lærer, i alle fall i vgs, som er det jeg har erfaring med, og jeg kan varmt anbefale det til andre. Jeg har ikke sagt et kvekk om verken ingeniører eller nordsjøarbeidere.

Derfor blir jeg faktisk pokker så sur, når alle sånne tråder ender med generaliseringer og "lærerne sutrer". Årets tråder omhandler heldigvis andre yrkesgrupper også og er noe mer nyansert enn jeg har sett før, men tendensen er der, i år, som i fjor og årene før det.

Gammel 30-05-12, 11:02   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis lærere hadde godtatt differensiert lønn med individuelle forhandlinger, og normal jobbsikkerhet, så hadde garantert lønnen økt for gode lærere innen den kompetansen vi trenger.

Så lenge man krever mer til alle store grupper, blir det bare en generell lønnsheving og inflasjon som spiser det opp, også må de beskyttede næringene som skriker etter arbeidskraft øke lønningene igjen. Så e det påan igjen.

Man MÅ ha lønnsforskjeller hvis tilbud og etterspørsel på jobbmarked skal funke.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 12:56   #5
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Hvis lærere hadde godtatt differensiert lønn med individuelle forhandlinger, og normal jobbsikkerhet, så hadde garantert lønnen økt for gode lærere innen den kompetansen vi trenger.

Så lenge man krever mer til alle store grupper, blir det bare en generell lønnsheving og inflasjon som spiser det opp, også må de beskyttede næringene som skriker etter arbeidskraft øke lønningene igjen. Så e det påan igjen.

Man MÅ ha lønnsforskjeller hvis tilbud og etterspørsel på jobbmarked skal funke.

Har lærere mer enn normal jobbsikkerhet? Det er nytt for meg - eventuelt gammelt nytt, den ansettelsesavtalen som lærere hadde før finnes ikke lenger.

Jeg kan godt være for individuelt fastsatt lønn inntil ei viss grense - i noen yrker syns jeg det er veldig vanskelig å forsvare slik lønnsfastsettelse. Folk som jobber i barnehage, sykepleiere, helsefagarbeidere - og lærere, f.eks. Hvordan skal min individuelle lærerlønn fastsettes? Jeg scorer knallgrønt på alle elevundersøkelser - samtlige av mine klasser gir meg beste karakter. Det føles ikke helt fortjent. Noen mener nok at jeg er flink, andre liker meg bare og syns jeg er grei, noen syns jeg tross alt er bedre enn CC og NN, mens noen kunne ikke brydd seg mindre og klikker bare et sted. For karakterene i klassene mine er sannelig ikke noe å skryte av - jeg stryker på gausskurven for å si det sånn - så hvis jeg skal få lønn basert på f.eks. eksamensresultater (standpunkt kan ikke brukes, jeg kan gi gode standpunktkarakter hvis jeg vil ha høy lønn), da blir det magert på meg, og jeg kommer sporenstreks til å skifte skoleslag og heller klore meg fast i noen klasser med høyt karaktersnitt fra ungdomsskolen. Eller nei, det kommer jeg faktisk ikke til å gjøre - da kommer jeg til å ta med meg min kompetanse ut av skolen og inn i en annen jobb. Jeg jobber der jeg jobber fordi jeg vil jobbe der, jeg vil jobbe med akkurat den ungdomsgruppa, og hvis trynetillegg skal styre hvilken lønn jeg får så tror jeg ikke tunga mi er skapt for å sleike noen oppover ryggen.

Eller hva med sykepleiere - hva skal være kriteriene for den individuelt fastsatte lønna? Og da tenker jeg ikke på kriterier for individuelt lønnstillegg, det har vi jo allerede i dag, jeg snakker om individuelt fastsatt lønn.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:01   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Har lærere mer enn normal jobbsikkerhet? Det er nytt for meg - eventuelt gammelt nytt, den ansettelsesavtalen som lærere hadde før finnes ikke lenger.

Jeg kan godt være for individuelt fastsatt lønn inntil ei viss grense - i noen yrker syns jeg det er veldig vanskelig å forsvare slik lønnsfastsettelse. Folk som jobber i barnehage, sykepleiere, helsefagarbeidere - og lærere, f.eks. Hvordan skal min individuelle lærerlønn fastsettes? Jeg scorer knallgrønt på alle elevundersøkelser - samtlige av mine klasser gir meg beste karakter. Det føles ikke helt fortjent. Noen mener nok at jeg er flink, andre liker meg bare og syns jeg er grei, noen syns jeg tross alt er bedre enn CC og NN, mens noen kunne ikke brydd seg mindre og klikker bare et sted. For karakterene i klassene mine er sannelig ikke noe å skryte av - jeg stryker på gausskurven for å si det sånn - så hvis jeg skal få lønn basert på f.eks. eksamensresultater (standpunkt kan ikke brukes, jeg kan gi gode standpunktkarakter hvis jeg vil ha høy lønn), da blir det magert på meg, og jeg kommer sporenstreks til å skifte skoleslag og heller klore meg fast i noen klasser med høyt karaktersnitt fra ungdomsskolen. Eller nei, det kommer jeg faktisk ikke til å gjøre - da kommer jeg til å ta med meg min kompetanse ut av skolen og inn i en annen jobb. Jeg jobber der jeg jobber fordi jeg vil jobbe der, jeg vil jobbe med akkurat den ungdomsgruppa, og hvis trynetillegg skal styre hvilken lønn jeg får så tror jeg ikke tunga mi er skapt for å sleike noen oppover ryggen.

Eller hva med sykepleiere - hva skal være kriteriene for den individuelt fastsatte lønna? Og da tenker jeg ikke på kriterier for individuelt lønnstillegg, det har vi jo allerede i dag, jeg snakker om individuelt fastsatt lønn.

Det var en interessant omskrivning for hva vi andre kaller lønnsforhandlinger. Ja, vi bortskjemte i det private næringsliv, så klart.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:12   #7
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det var en interessant omskrivning for hva vi andre kaller lønnsforhandlinger. Ja, vi bortskjemte i det private næringsliv, så klart.

Noen bransjer egner seg bedre for individuell lønn enn andre. Jeg syns ikke den offentlige skolen er blant dem, men om noen kan overbevise meg om at det finnes gode kriterier som egner seg til bruk i skolen så er jeg åpen for å endre mening. Jeg har bare jobbet fem år i skolen, før det hadde jeg individuelt fastsatt lønn, men da var jobben også en helt annen.

Gammel 30-05-12, 13:33   #8
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært tillitsvalgt og sittet i lokale forhandlinger i Oslo med rektor. Det var ikke spesielt hyggelig, og det var helt klart trynefaktor som var cluet. I tillegg fikk vi beskjed fra Utdanningsforbundet om at hvis vi brøt forhandlingene, var det nesten helt sikkert rektors liste som gikk gjennom. Hun startet forhandlingene med å si at X og Y uansett ikke skulle få noen tillegg (to av de mest erfarne lærerne på skolen som absolutt burde hatt), hvis vi krevde tillegg til dem kunne vi bare glemme resten av forhandlingene. Det var ingen objektive kriterier, kun "jeg synes at han eller hun gjør en god jobb eller jeg synes han eller hun gjør en dårlig jobb."

Elendig stemning på skolen og et enda dårligere forhold mellom ledelse og arbeidstakere etterpå. Ingen god ide! Og dessuten tok det enormt med tid som rektor og vi tillitsvalgte absolutt burde brukt på andre ting.

Gammel 30-05-12, 14:27   #9
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det virker kanskje litt rart i disse streiketider, men jeg har lyst til å nevne at det går helt fint an å være utdannet lærer, sykepleier, førskolelærer og både elske jobben sin og synes at lønna er helt grei. Jeg tenker på alle foreldrene som leser denne diskusjonen og alle som ligner på den, og konkluderer med at de aldri i verden må oppfordre barna sine til å velge disse utdannelsene, for da ender de opp utbrente og ute av stand til å forsørge seg sjøl. Det vil være katastrofe for rekrutteringen i framtida.

Dette tror jeg er viktig. Snuppa har et ønske om å jobbe med barn når hun blir større. Jeg kjenner at jeg skulle ønske hun siktet høyere enn som så. Litt fordi jeg har jobber i bhg og skolen selv, og vet hva det går ut på. Og litt fordi det er dårlig lønn. Om hun fortsetter med skolen som hun gjør nå, vil hun ha gode muligheter for å komme inn på vider utdanning som gir langt høyere avkastning enn førskolelærer gjør.

Ja, det er klart de har. Fast jobb i den offentlige skolen vs fast jobb i det private. Skal vel litt mer til at læreren må gå vel?

Gammel 30-05-12, 14:31   #10
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Ja, det er klart de har. Fast jobb i den offentlige skolen vs fast jobb i det private. Skal vel litt mer til at læreren må gå vel?

Fast jobb i skolen får man ofte etter noen år - da har allerede mange av de nyutdanna ramlet av og funnet seg bedre beitemarker. Fast jobb i det offentlige er kanskje mer fast enn i det private - jeg vet ikke? Jeg trodde det var mye av det samme? Overtallighet er i alle fall noe lærere må forholde seg til, det er ikke uvanlig å bli flyttet fra en skole til en annen, det er heller ikke uvanlig å bli flyttet fra avdeling til avdeling. Skolen (kommunen) pleier alltid å ha nok ansatte gående på engasjement til at de slipper å si opp lærere ved overtallighet, og slipper unna med overflytting. De på engasjement mister jobben.

Hvordan er det med fast jobb i det private da - er ikke den fast? Sånn bortsett fra om hele bedriften går konkurs.

Gammel 30-05-12, 14:35   #11
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fast jobb i skolen får man ofte etter noen år - da har allerede mange av de nyutdanna ramlet av og funnet seg bedre beitemarker. Fast jobb i det offentlige er kanskje mer fast enn i det private - jeg vet ikke? Jeg trodde det var mye av det samme? Overtallighet er i alle fall noe lærere må forholde seg til, det er ikke uvanlig å bli flyttet fra en skole til en annen, det er heller ikke uvanlig å bli flyttet fra avdeling til avdeling. Skolen (kommunen) pleier alltid å ha nok ansatte gående på engasjement til at de slipper å si opp lærere ved overtallighet, og slipper unna med overflytting. De på engasjement mister jobben.

Hvordan er det med fast jobb i det private da - er ikke den fast? Sånn bortsett fra om hele bedriften går konkurs.

Ei kommune som legg ned en skule kan vel ikkje nedbemanne og seie opp på lik linje som ei privat bedrift kan. Legg ei privat bedrift ned ei avdeling kan en seie opp fritt etter gitte kriterie og med fortrinnsretten til ny stilling innen et år etter AML.

Gammel 30-05-12, 14:49   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvis du har en fast stilling i det private og bedriften finner ut at de vil endre litt og fjerne din stilling, så har du ikke jobb lenger.

Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 14:33   #13
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Dette tror jeg er viktig. Snuppa har et ønske om å jobbe med barn når hun blir større. Jeg kjenner at jeg skulle ønske hun siktet høyere enn som så. Litt fordi jeg har jobber i bhg og skolen selv, og vet hva det går ut på. Og litt fordi det er dårlig lønn. Om hun fortsetter med skolen som hun gjør nå, vil hun ha gode muligheter for å komme inn på vider utdanning som gir langt høyere avkastning enn førskolelærer gjør.

I prinsippet gjeld arbeidsmiljølova også for lærarar og ein lærar som ikkje gjer jobben sin med en rektor som følger opp og føre sak på tilfellet har like stor muligheit for å gjere det som ein ingeniør som blir sagt opp på grunn av manglande prestasjonar. Når det er sagt veit vi vel alle at oppsigelsesvernet står betraktelig sterkare i offentlig sektor og min påstand er at det har sin bakgrunn i slett personaloppfølging og ikkje tilstadesverande HR-avdeling ute i enhetene.

Og når det gjeld døtre som har "lyst jobbe i barnehage". Det har mi også men har fått klar beskjed om at det er dårlig betalt og at eg vil oppfordre henne sterkt til å ta ein anna karriereveg. Å støtte jenter i gode utdanningsval er mi feminist-fanesak. Sjølv irritere eg meg grønn over at eg ikkje hadde større tru på meg enn sjølv enn å bli barnevernspedagog sjølv om eg hadde karakterane til medisin og lysta på jus-studiet.

Gammel 30-05-12, 14:56   #14
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Å miste jobben fordi man er udugelig, skal litt til for de fleste arbeidstakere. Å miste jobben pga nedskjæring, er i høyeste grad relevant også for offentlig ansatte. Jeg jobber i en kommune hvor elevtallet øker for hvert år, mens antall lærerstillinger skjæres ned. Men ja, det er som oftest de med engasjement som må gå.

Gammel 30-05-12, 13:37   #15
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Eg er med på å lede lønnsforhandlingar frå arbeidsgivarsida både individuelt og mot organisasjonar. Vi har ni kriterier:

Formell kompetanse og erfaringskompetanse
Spesialkompetanse
Ansiennitet
Endringsvilje og evne
Engasjement og vilje til å ta ansvar
Produktivitet
Evne til nyskaping, forbedring og gjenbruk av kjente løsninger
Samarbeidsevne
Evne og vilje til kompetansedeling

Desse blir brukt på femti ulike faggrupper, korfor kunne ikkje lærarar eller sjukepleiarar blitt vurdert på lik linje?

Gammel 30-05-12, 13:40   #16
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg er med på å lede lønnsforhandlingar frå arbeidsgivarsida både individuelt og mot organisasjonar. Vi har ni kriterier:

Spesialkompetanse
Ansiennitet
Endringsvilje og evne
Produktivitet
Samarbeidsevne

Desse blir brukt på femti ulike faggrupper, korfor kunne ikkje lærarar eller sjukepleiarar blitt vurdert på lik linje?

Med unntak av produktivitet, så kunne de det.

Gammel 30-05-12, 13:41   #17
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Spesialkompetanse
Ansiennitet
Endringsvilje og evne
Produktivitet
Samarbeidsevne

Ja, det kan du si. Jeg synes nå disse punktene også er litt ulne - oppfatningen av samarbeidsevne og engasjement kan i hvert fall sprike en del. Ellers oppfatter jeg at alle lærerne på skolen min (en annen enn jeg skrev om i forrige innlegg) scorer høyt på alle de seks siste punktene, og dermed blir det noe annet som må til for å skille dem likevel. Yrket vårt ER jo de seks siste punktene - muligens med unntak av produktivitet.

Gammel 30-05-12, 13:48   #18
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ja, det kan du si. Jeg synes nå disse punktene også er litt ulne - oppfatningen av samarbeidsevne og engasjement kan i hvert fall sprike en del. Ellers oppfatter jeg at alle lærerne på skolen min (en annen enn jeg skrev om i forrige innlegg) scorer høyt på alle de seks siste punktene, og dermed blir det noe annet som må til for å skille dem likevel. Yrket vårt ER jo de seks siste punktene - muligens med unntak av produktivitet.

Men det vil jo alltid finnast lærerar som ikkje er så ivrige på kompetansedeling med kolleger, lærarar som vise et ekstraordinært engasjement for elevane sine, lærarar som nekte samarbeide med den nyutdanna førskulelæraren med ring i nasa osv osv.

Og sjølvsagt er også lærarar meir eller mindre produktive? Kor fort en får unna retting, kor god undervisning en har som gjer at en kjem seg gjennom stoffet på en god OG effektiv måte?

Gammel 30-05-12, 13:50   #19
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Men det vil jo alltid finnast lærerar som ikkje er så ivrige på kompetansedeling med kolleger, lærarar som vise et ekstraordinært engasjement for elevane sine, lærarar som nekte samarbeide med den nyutdanna førskulelæraren med ring i nasa osv osv.

Og sjølvsagt er også lærarar meir eller mindre produktive? Kor fort en får unna retting, kor god undervisning en har som gjer at en kjem seg gjennom stoffet på en god OG effektiv måte?

Og det siste vil du måle i elevenes læringsresultater, eller? (Og som arbeidsgiver ville jeg ikke belønnet den som kom seg raskest gjennom rettebunken, altså.)

Gammel 30-05-12, 13:52   #20
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Og det siste vil du måle i elevenes læringsresultater, eller? (Og som arbeidsgiver ville jeg ikke belønnet den som kom seg raskest gjennom rettebunken, altså.)

Nettopp. Jeg hadde strålende resultater på nasjonale prøver med forrige trinn. Det var svært ressurssterke elever som forhåpentligvis også hadde lært en del av meg. Neste trinn kan være av helt annet kaliber, og å dele ut lønn etter hvilke elever man har - det fungerer dårlig synes jeg. Hvem vil da ha de vanskelige trinnene - som absolutt trenger gode og stabile lærere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48.