Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Smal, lang kommode/skjenk

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-12, 15:10   #41
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.407
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Joda, du kan få skuffer. Vi har innvendige skuffer, altså at du åpner døren først og så åpner skuffen. Og de er ikke mer en 37dype, 40 med litt overliggende benkeplate. Benkeplaten vår kjøpte vi på Bauhaus, og så kappet mannen den. Men dersom du kjøper den hos Maxbo eller et annet sted, kapper de den for deg der.



(Ikke se på håndtakene, den typen vi ville ha på IKEA var utsolgt. )

Perfekt! Akkurat sånn vil jeg ha til ymse servise, bestikk, lys, duker, puslespill, spill osv. Jeg har ikke planlagt helt ennå hva som skal hvor, men jeg må ha mer plass. Stua flyter over av rot.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 15:12   #42
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Hvordan fester man benkeplaten til skapene?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 15:14   #43
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Joda, du kan få skuffer. Vi har innvendige skuffer, altså at du åpner døren først og så åpner skuffen. Og de er ikke mer en 37dype, 40 med litt overliggende benkeplate. Benkeplaten vår kjøpte vi på Bauhaus, og så kappet mannen den. Men dersom du kjøper den hos Maxbo eller et annet sted, kapper de den for deg der.



(Ikke se på håndtakene, den typen vi ville ha på IKEA var utsolgt. )

Sånn vil jeg ha.
Jeg må snakke med svogermann og høre om han kan være prosjektleder og kommandere meg og sånn. Jeg hater å ikke skjønne alt selv.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 15:20   #44
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Pst. Du har en handymann rett opp bakken. Han må bare bli ledig først. Da kan du og jeg sitte på terrassen vår og han lære opp din mann. Enkelt og greit.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 15:24   #45
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.971
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Joda, du kan få skuffer. Vi har innvendige skuffer, altså at du åpner døren først og så åpner skuffen. Og de er ikke mer en 37dype, 40 med litt overliggende benkeplate. Benkeplaten vår kjøpte vi på Bauhaus, og så kappet mannen den. Men dersom du kjøper den hos Maxbo eller et annet sted, kapper de den for deg der.



(Ikke se på håndtakene, den typen vi ville ha på IKEA var utsolgt. )

Åh, genialt! Må lure mannen til å bygge slik her også. Har du skyvedør på dine skaper?

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 15:24   #46
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Sitat:

Pst. Du har en handymann rett opp bakken. Han må bare bli ledig først. Da kan du og jeg sitte på terrassen vår og han lære opp din mann. Enkelt og greit.

Ikke lær opp min mann, da vil jeg aldri dra nytte av det. Lær opp meg.

Men jeg er mye flinkere og tryggere og sikrere hvis noen er med meg. Siritk, kanskje du bare må være med meg på ikea og sånn en dag? Jeg spanderer kaffe og skravlings på verandaen min, eventuelt din, etterpå.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 16:18   #47
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Jeg anbefaler overskap fra Ikea som sjenk / oppbevaring hele tiden på jobb. Det er genialt!

Du skrur skapene sammen, og fester benkeplata med skruer fra inni skapet og opp i benkeplata.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 16:19   #48
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Ikke lær opp min mann, da vil jeg aldri dra nytte av det. Lær opp meg.

Men jeg er mye flinkere og tryggere og sikrere hvis noen er med meg. Siritk, kanskje du bare må være med meg på ikea og sånn en dag? Jeg spanderer kaffe og skravlings på verandaen min, eventuelt din, etterpå.

Jeg/vi er med!

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 16:22   #49
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Evt. har BoConcept (Skeidar) denne. Den er 45 cm dyp, 180 cm bred. Kommer også i valnøttfiner eller eikefiner.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 16:41   #50
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.698
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Dette klarer du helt fint, cherryberry.

Skal ta flere bilder og lage en shoppinginstruks, jeg. Vi har ikke ben på vår, brukte noen tynne lister bare for å få skrogene opp fra gulvet slik at dørene åpnes uten problemer.

benkeplaten er skrudd fra innsiden ett sted, ellers har den borrelås som feste. Jeg liker å flytte på ting...

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 17:29   #51
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

No har me juksa lite, og lagt dem b a k bøkene i bokhylla. Da synes de ikke, og ligger så fint så

  Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 19:27   #52
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Dette klarer du helt fint, cherryberry.

Skal ta flere bilder og lage en shoppinginstruks, jeg. Vi har ikke ben på vår, brukte noen tynne lister bare for å få skrogene opp fra gulvet slik at dørene åpnes uten problemer.

benkeplaten er skrudd fra innsiden ett sted, ellers har den borrelås som feste. Jeg liker å flytte på ting...

:jepp:
De har til og med sånne lister på IKEA som du kan legge under, som matcher både i farge og "profil" så du får en pen kant nederst. Samme som lyslistene til kjøkkenet, men lagt flatt istedet.
På IKEA får du også kjøpt deg en sånn elektrisk skrutrekker til en slikk og en ingenting. Den funker helt greit til sånt småtteri. Da fikser du dette lett som en plett! (selv om det det er fullt mulig uten også altså, det er bare så mye enklere med).

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 21:03   #53
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.876
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Jeg har en veldig sliten kommode så er på utkikk etter noe tilsvarende i nyere modell og kom over denne nå.
Kristina Skjenk fra Living. Koster 995,-
Mål: B160xD45xH85

http://www.living.no/newsread/produc...1.aspx?id=3039

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 12:40   #54
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.698
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Her kommer oppskrift:

Du har begrenset lengden til maks 210. For å kunne ha skuffer, er du låst til å ha 40 eller 60 bredde på skapene. Jeg liker 60bredde best, men da får du bare 3 skap (180cm). Med 40bredde får du 5 skap (200cm). Du kan velge om du vil ha skap som er 70 høye (litt lave synes jeg) eller 92cm, som med 3-5cm benkeplate blir fint.
Du kan selvfølgelig ha ulike bredder (de har 30skap også), men det blir ikke like stramt og fint. Det er her designeren i deg må komme frem. Skapene er 37dype.

Dersom du vil, kan du bruke IKEA Home Planner, tegne opp rommet du har, og få en ferdig tegning du kan hente opp hos IKEA. De er flinke til å hjelpe deg der altså. Bare si at du skal droppe alle ben, sider og evt benkeplate. Siden de ikke skjærer for deg, kan det være enklere å oppsøke nærmeste byggevarehus og kjøpe benkeplate der. Imidlertid har du et alternativ, og det er å kjøpe dekkside til høyskap, men da må du antakeligvis kappe uansett. Jeg har ikke oversikt over størrelsene, bruker heller tre fordi jeg synes det er finere, og det er lettere å skjære i.

Dersom du vil ha synlige skuffer (jeg synes det blir litt mer kjøkkenfølelse på den måten, og det liker jeg ikke så godt i stue), har du flere valgmuligheter. Det går jeg ikke inn på her, men da trekker du en kølapp i kjøkkenavdelingen og ber dem om hjelp.

For usynlige skuffer, som på bildet her:
[IMG][/IMG]

trneger du Rationell skuffer med front (som til uttrekkskap). Da får du med den metallfronten du ser foran på skuffen. De heter kolonialskuff og finnes i to høyder, lav og høy. Høy har en stang på siden. Jeg var litt dum, tenkte ikke langt nok, og kjøpte bare lave. Det fungerer helt greit, men en kombinasjon av lave og høye er nok lurt, spesielt hvis du har tenkt å ha finservise i skapet. Ellers velger du faste hylleplater, som er greit hvis du vil ha kurver til lys/servietter/dill og dall.

Som du ser på vår bilde er det uttrekksskuffer i de 3 første, i de tre siste har vi faste hylleplater og bruker det som kontoravdeling...Der fant jeg plastbokser på Clas Ohlson.

Ergo blir handleliste på IKEA følgende:
Skap etter ønske, med tilhørende fronter (Vi har Applåd hvit som er en av de rimeligste, nøytrale. Den er malt i S-0500-N - hva valgte du på veggen egentlig?). Anbefaler å gå opp i kjøkkenavdelingen og bestille der, sannsynligvis i hurtigkassen siden det ikke er mange skap du skal ha. Bruk tid, lag en liten skisse selv, og forklar dem at det skal være en skjenk, ikke et kjøkken. Jeg synes de er flinke til å hjelpe til, og de har stor tålmodighet (selv når jeg konsekvent sa Abstrakt og mente Applåd... - og han måtte legge opp alt på nytt igjen. )
Deretter antall kolonialskuffer etter ønske, husk dybde 37cm og at du må få med front (ikke skuffefront, men metallfront).
Deretter hylleplater - skader ikke å kjøpe noen ekstra, de koster lite og kan byttes om du ikke åpner pakken.
Dempere for dører og skuffer er tilvalg. Det koster lite og de gir en litt eksklusiv feeling. Men kan helt klart droppes -eller monteres i etterkant.
Og til slutt - håndtak. De har mye utvalg, jeg liker disse:
men de må bestilles... Ellers kan du være så kul, vill og gal du vil. Eller droppe det og bruke gaffateip som vi gjør.
m^2 anbefaler drill, det gjør jeg også. Drill med passende bits og en litt bred håndskrutrekker + hammer er vel stort sett det du trenger. Du får det på IKEA, eller lag deg et verktøyskrin som er ditt (det har jeg). Det er første bud for å bli litt handy selv. Min drill er lett, men kraftig nok til å bore, og jeg fikk den i fødselsdagspresang.

Som Honeybunny sier kan du bestille benkeplate hos IKEA. Det trenger ikke å bli dyrt, sjekk om du liker de platene de har der, og bestill i så fall etter mål. Siden skjenken er 37 dyp/180eller200bred, er det ofte finest å bestille den slik at den stikker ut feks 3 cm over dørene, og 1-2cm på hver side. Du kan nemlig også få disse dekksidene til hver side, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Du kan såvidt se på vårt skap at vi har brukt eikeplaten (det som var igjen) på å kle nedover siden på skapet. Det kan også være kult, men krever at du legger til dybden av benkeplaten på hver side av skapbredden og tilpasser benken etter det. Antakeligvis blir benkeplaten 40cm dyp, 186cm bred (det er feks en standardlengde hos IKEA), eller 40cm dyp, 206cm bred.

Deretter er det obligatorisk med softis på IKEA før man henter varene.

Det neste du trenger er å oppsøke byggevarehus. Husk mål på benkeplaten du har bestemt deg for hvis du ikke kjøper på IKEA. Gå til trevaren og forklar problemstillingen. Jeg har hittil ikke støtt på noen duster, bare folk som er veldig behjelpelige med selvbyggere. De hjelper deg.

Det du trenger i tillegg, er en liten treplanke som du kan sette skapene på på gulvet hjemme. En glattkant er helt kurant. En i front og en i bakkant, evt en på hver side, så slipper du at ting ruller innunder. De kan være litt kortere enn skapets lengde, for da skyver du dem 5cm innunder skapet - så synes de ikke fra utsiden, det blir bare en liten skygge (vi vasker ikke under skapet, gjør vi vel?).

Her kan du også handle verktøy, men det blir ofte dyrt. Du trenger forresten noen få skruer også - som er lange nok til å gå gjennom skroget til IKEAskapene (ca 1cm), og inn i benkeplaten (ca 1cm). Det kan også være greit med et lite bor til drillen, slik at du kan skru skapene sammen med de skruene som følger med skapene.

Så er det hjemover med alt du har i bilen. Ta deg en øl, og begynn på den morsomme biten - å montere IKEAskapene. Det er litt knot i begynnelsen, men så blir det samlebånd. Husk å spikre bakplaten godt fast, følg instruksen, så får du skap som er i vater og ikke skjeve. Skuffer og dører tar jeg alltid til sist, det blir alltid knot med å justere likevel.

Legg listene utover gulvet der du vil ha skjenken, sett skapene på plass og test ved å legge på benkeplaten. Skru sammen skrogene dersom du er fornøyd (men ikke skru i de hullene du evt vil bruke til skuffene eller skapdørene (2 øverste/2 nederste)), fest dekksidene/sideplatene med en-to skruer, og til slutt topp-platen.

Monter innmat og innred.


Sist redigert av Observatøren : 25-06-14 kl 12:32.
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 14:48   #55
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smal, lang kommode/skjenk

Tror vi også kommer til å bruke IKEA skal som «sjenk» på stua, siden kjøkkenet i byhuset ikke er all verden.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no