Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Leirgryte

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-11, 16:30   #21
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leirgryte

Jeg har en som vi fikk av bestemoren til mannen for mange år siden. Den er faktisk veldig fin men har aldri brukt den.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 16:33   #22
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leirgryte

Det er jo så enkelt, og ikke minst veldig godt.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 16:38   #23
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leirgryte

Dere sier man skal legge leirgryta med alt oppi i kald ovn? Skrur man på ovnen etterpå da?

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 16:39   #24
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leirgryte

Ja, jeg setter ovnen på 200 grader etter jegt har satt inn gryta. Da skal det stå i 2 timer.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 16:47   #25
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.529
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leirgryte

Er ikke 200 grader for mye? Jeg har nettopp stekt en kylling på 120 grader i tre timer. Fint, for da kan jeg reke ut på besøk mens middagen lager seg sjøl.

Her er bilde fra tidligere, to lår av Stangekylling klar til å settes i ovnen:

Med oliven, lauk og pottit.

Du som laget kylling med lime - kan hende det var for mye lime som "ødela" smaken? Jeg har en oppskrift hvor man skal legge sitronskiver på kyllingen, men har erfart at det ikke bør være for mange. Sausen som danner seg i gryta da, blir ganske skarp på smak, så man bør være forsiktig med å ta for mye av den oppå risen. Men litt er godt.


Sist redigert av -ea- : 28-03-11 kl 09:48.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 16:49   #26
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leirgryte

I oppskriftsheftet står det 200 grader på steik, det er ulik temperatur på ulikt kjøtt.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 17:56   #27
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leirgryte

Da er middagen spist.
Det var godt og kommer garanter til å bli laget igjen.
Her er et bildet:


Oppi her har jeg:

-4 gulrøtter
-1 stor brokkoli
-1 rød løk
-10 store sopp
-1 purre
-1 svinefilet, ca 500gr. (Oppdelt.)

Lagt i rekkefølgen som det er skrevet opp.
Salt, pepper, hvitløkskrydder og litt chilikrydder + en dæsj med fløte.

180 grader i nesten 2 timer.

Ikke mye igjen her, for å si det sånn.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 2011_0212Kakediv0008.jpg (190,6 KB, 152 visninger)
__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)

Sist redigert av Grøten : 26-04-11 kl 13:26. Årsak: Tatt bort bildet.
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 16:45   #28
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leirgryte

Nå har jeg lammekoteletter i gryta, sammen med sjalottløk, gulrot, sellerirot og blomkål. Skal serveres med fetasalat og råstekte poteter. Og en god sjybasert saus.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 16:48   #29
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Leirgryte

Jeg venter også på at en leirgrytemiddag skal bli ferdig - skinkesteik hos oss. Den skal serveres på klassisk vis med potetstappen, saus (med selvplukket og -tørket svart trompetsopp) og brokkoli.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 18:04   #30
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leirgryte

Jeg venter på at mamma skal ta med seg sin -gamle og ubrukte- leirgryte når hun kommer på besøk nordfra i slutten av uken.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 21:53   #31
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Leirgryte

Vi har brukt vår leirgryte for første gang i dag ( fikk den vel for 10-12 år siden ), og maten ble veldig god.

Men hvordan skal man egentlig rengjøre den? Med eller uten zalo?

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 08:28   #32
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leirgryte

Uten! Ellers smaker det vissnok zalo neste gang du lager mat i den.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 08:32   #33
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Leirgryte

Brød

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 09:27   #34
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Leirgryte

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Uten! Ellers smaker det vissnok zalo neste gang du lager mat i den.

Tenkte meg det! Lot den stå en god stund druknet i varmt vann, før jeg vasket den uten zalo.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 13:24   #35
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leirgryte

Jeg tok fram min i dag for å lage lammegryte. Den var FULL av mugg! Masse, ekkelt grønt mugg. Æsj! Skal jeg kaste den?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 13:53   #36
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 957
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Leirgryte

*dytte*

Fant du ut av det Hyacinth?
Eg fann fram leirgryta mi i dag, og sannelig var det ikkje mugg i den og. Google fant fram denne tråden.

Dei er ikkje så dyre, kaste og kjøpe ny, eller går det an å vaske?

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 13:54   #37
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leirgryte

Det er bare å skrubbe og vaske med varmt vann.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 18:02   #38
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Leirgryte

Jeg har sluttet å bruke leirgryte etter at jeg kjøpte meg ildfast form fra Tupperware. Funker på samme måten. Maten blir saftig og god. Bruker også å lage steik med de grønnsakene vi skal ha ved siden av. Forma er ikke stor nok, ellers hadde nok potetene gått oppi også.

  Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 18:52   #39
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leirgryte

Hvor lenge skal den ligge i vann før bruk? Inn i kald ovn, ja? Hvordan vet man hvor lenge den skal stå der? :har også ubrukt leirgryte i skapet:

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 19:33   #40
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leirgryte

Vi har leirgryte, men har dessverre knapt brukt den. Har også en Slow cooker / Crock pot, som jeg egentlig er mer begeistret for - jeg synes det er litt ekkelt med leigryte ifht. rengjøring og sånt. Crock poten har vi bestilt poser til, og da er gryta ren og fin etter at den er brukt.

Får følge med her å se om det er inspirasjon å finne, for vi har som sagt brukt duppedittene lite. Mest fordi jeg sliter med å finne fristende oppskrifter.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no